KAPRINAY BRÉDA, B. Stanovení reziduí antibiotik v půdě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Studentka předkládá k obhajobě diplomovou práci, která se skládá z části teoretické a praktické. Je zaměřena na aktuální téma stanovení reziduí antibiotik v půdě a je řešena ve spolupráci s ÚKZUZ. Studentka provedla literární rešerši, kde se zaměřila především na metodické části spojené s extrakcí a vlastní analýzou vybraných antimikrobik. Při vlastní práci v laboratoři byla studentka značně limitována uzavřením vysokých škol v rámci nařízení Vlády ČR, protože příprava a optimalizace metody, je velmi časově náročná. Po počátečních problémech při osvojení některých metod byla studentka schopná pracovat samostatně, včetně měření na novém přístroji LC/MS/MS. Při laboratorní práci udělala velký počet experimentů. I když vycházela z dostupných metod, nebyla vždy schopná dosáhnout publikovaných výtěžností. Postupy se podle možností pokusila modifikovat. Přestože není prezentovaná metoda v diplomové práci konečná a potřebuje ještě řadu validačních měření, dala celá experimentální práce dobrý a široký základ pro přípravu konečné metody pro analýzu vzorků půdy s předpokládaným obsahem antibiotik. Celkově jsem s přístupem studentky velmi spokojena, k práci přistupovala zodpovědně a aktivně, proto ji hodnotím stupněm A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Diplomová práce studentky Bc. Boglárky Brédové je zaměřena na stanovení léčiv v půdě relevantních reálné situaci v České republice. Práce byla spojena s projektem na ÚKZUZu, který se vzhledem k problematice rostoucí mikrobiální rezistence zabýval rovněž výskytem vytipovaných antibiotik v půdě. Práce je sepsána na 69 stranách s využitím 80 literárních zdrojů, většinou časopiseckého typu. Teorie podává základní informace o antimikrobních látkách typu ATB (definice, rozdělení, „osud“ těchto látek v životním prostředí). Důraz je kladen na problematiku mikrobiální rezistence a rizika, která z této skutečnosti vyplývají. V samostatné kapitole jsou popsána ATB z řad fluorochinolonů (ciprofloxacin, enrofloxacin; jejich vlastnosti, osud, výskyt v životním prostředí, použití a problematika rezistence), která jsou předmětem experimentální části práce. V poslední kapitole teoretické části práce kap.1.6 “Metody stanovení léčiv” je dobře a přehledně shrnuta oblast extrakce a analýzy fluorochinolonů prostřednictvím tabulky vycházející z celé řady studií. Teoretická část je dobře zpracovaná je sepsána věcně, přehledně s minimem chyb (např. pojem in vitro, na str. 9 má být kurzívou, stejně tak latinský název rostliny na str. 34, popisky obrázků mají být rovněž kurzivou) Praktická část práce, která je zaměřená jednak na optimalizaci SPE extrakce a celé řady parametrů analýzy pomocí HPLC/MS/MS uvedených ATB, bohužel již kvalitu a přehlednost ztrácí. Výtky mám k posloupnosti kapitol v experimentální části: např. po kapitole 2.3 Odber vzorky pôdu (v názvu chyba) následuje Kapitola 2.4 Kvantitatívne stanovenie vybraných liečiv z pôde (opět chyba v nadpise), přičemž bych ji umístila až za kapitolu zabývající se extrakcí vzorků a technikou SPE. Navíc bylo vhodné již v kapitole věnované odběru vzorků umístit tabulku s označením jednotlivých vzorků analyzované půdy, která je až v části Výsledky a diskuze na str. 56. V kapitole Výsledky a diskuse se bohužel nachází řada chyb; překlepy např. nespajkované místo naspajkované, vrtačka místo slova vrták, které si dovolím posoudit ve slovenštině, jiné posoudit nemohu). Nevhodně používaný symbol pro procenta s ohledem na kontext sděleného, psaní stupňů Celsia, po předložkách nenásleduje příslušní pád a řada dalších chyb Tabulka č. 8 Podmínky chromatografického kolóna (nadpis není správně), Tabulka 9 chybí jednotky u řady parametrů, tabulka 10 chybí hodnoty složek mobilní fáze ve 4 a 5 minutě gradientu. V tabulce na str. 56 by bylo vhodné výsledky stanovení CIP a ENR zaokrouhlit na čtyři platné číslice. Tato část působí dojmem, že již nebyl čas a síla ke korekci jak po stránce gramatické, tak faktické a kvalitu předchozí teorie sráží. Vzhledem k výše uvedenému a k tomu, že pro samotnou praktickou část nebylo v době „covidové“ mnoho prostoru hodnotím tuto práci velmi dobře – B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B |
eVSKP id 131558