HOLČAPKOVÁ, M. Popularizace vědy v České republice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit aktuální situaci v oblasti popularizace vědy v České republice, popsat ji a provést krátké šetření o povědomí veřejnosti v souvislosti s touto problematikou a tento cíl je splněn. Byla provedena rešerše dostupných zdrojů a popularizace vědy je definována, rovněž jsou podrobně popsány popularizační subjekty a způsoby přiblížení vědy různým věkovým skupinám. Práce podává ucelený přehled vzdělávacích vědeckých center v České republice a jejich specializací spolu s charakteristikou některých jejich programů. Na základě jednoduchého doplňkového dotazníkového šetření o povědomí veřejnosti o možnostech popularizace vědy jsou vyvozeny základní závěry. Cenná je praktická část, ve které studentka představuje svůj samostatný vzdělávací popularizační program pro využití ve vědeckém centru, který je zaměřen na vysvětlení fenoménu elektřiny a magnetismu. Tento program je metodicky velmi dobře vystavěn a podrobně popsán a bude také prakticky využit v jednom z vědeckých center. Práce je na velmi dobré formální úrovni, je dodržen formální jazyk i styl, text je vystavěn logicky, myšlenky jsou propojeny a podávané informace jsou vhodně doprovázeny ilustrativními prostředky, jako jsou grafy, tabulky a fotografie. V této oblasti lze jen vytknout nedůslednou kontrolu používání mezer mezi slovy. Z hlediska použitého jazyka se objevuje několik chyb - ojedinělé chyby ve shodě přísudku s podmětem: "a large number of subjects exits" místo "exist", " the ones who tells"; ve dvou případech chyby v počitatelných a nepočitatelných podstatných jménech: "she has many experience, gratitude for advises"; tyto ojedinělé chyby spolu s několika málo chybami v interpunkci ale vůbec neomezují pochopení sdělení. V průběhu vypracování práce studentka využívala průběžných konzultací a byla schopna naznačené problémy samostatně vyřešit. Jako celek lze práci hodnotit jako splňující zadání a na velmi dobré úrovni.
Tématem práce je popularizace vědy v České Republice, kde je cílem zjistit současný stav, provést šetření o veřejném povědomí a vytvořit popularizačně naučný program. Autorka přehledně vyjmenovává vědecká centra v ČR a doplňující informace začleňuje do přehledných grafů. V další části provádí průzkum o vědecké gramotnosti v ČR na základě dotazníku a v závěru popisuje edukační program, který sama navrhla i vytvořila, a který by měl sloužit k popularizaci vědy u určité věkové skupiny. Hlavní přínos práce spatřuji ve vlastním návrhu programu a v pečlivosti zpracování daného tématu. Bylo by však třeba doplnit průzkum – výběr respondentů je velmi nereprezentativní a nesouměrný, výsledky tedy nelze relevantně srovnat. Autorka skutečně nic nesrovnává, pouze obecně shrnuje všechny odpovědi. Jazyk je bez závažnějších chyb, avšak syntakticky nevariabilní a tedy výrazně monotónní. Chybí i silnější textová provázanost – v rámci logické návaznosti je vhodné hojněji začlenit referenci a lexikální kohezní prostředky. Častější chyby se vyskytují v interpunkci (u vět časových, předmětných, u polovětných gerundiálních a infinitivních vazeb), někdy ve slovosledu. Po formální stránce práce splňuje všechny náležitosti.
eVSKP id 119351