DANIŠ, R. Podzemní kultura – adaptace starého pivovaru v Litovli [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.
2. Měřítko města, místa, funkce Autorovi se podařilo udržet své radikální postoje do dalšího vývoje projektu, kde je vapsán jeho další potenciál, připravený v dalších etapách k upřesnění a dokončení. Tento přístup však přináší radikální rozhodnutí provokující otázky. Nejprve k velkým hodnotám projektu. Nová nástavba mění identitu místa, kdy se Radek neuchyluje k jistotě původního tvaru, ale nachází abstraktní vyjádření položené krabičky. Ta se jasně nachází v současnosti svým vyjádřením světla a tmy. Světlo jako čistý, bílý objem a tma jako tmavý sokl. Spojení dvou světů se, dle autora, děje za abstraktní fasádou schodišťové „věže". Zde si můžeme položit otázku, zda věže nebo (ve vývoji projektu) zdvojené fasády, která se stává vertikálním prvkem spojení. Organizace dvou světů je jasná s bohatou dávkou svobody, jak v kontrolovaném užívání sklepů, tak ve flexibilitě nástavby, kterou zajišťuje správně umístěný pás zázemí. Centrální dvůr se otevírá k řece dvěma liniemi, které končí sezením u řeky, respektive visutým molem. Potvrzují ono „před / za hradbami", nicméně jejich vyjádření nesmí utěsnit prostor dvora. Očekávám reakci v materiálech, organizaci plochy a prostředí centrálního prostoru; a dále odpověďi na přítomnost restaurace, vstup, zásobování, terasu, kdy funkce musí doprovázet formu. Podstatnou otázkou je ukončení prostoru dvora jednoduchou zdí bez vyjádření její identity,a její hodnoty k pozici v centrálnímu dvoru. Měla by se stát skutečnými zády (oporou) k městu, jak je to vepsáno v konceptu autora. Obytný dům potvrzuje možnost dostavět místo řadou bytů; pavlače zde jasně orientují bydlení a obohacují život, jak promenády, tak řešeného centra. Uzavření bloku bydlení nabízí vnitřní polosoukromý prostor velké kvality. Konstrukční vrstvy materiálů a principy struktury odpovídají kvalitám nového objemu nástavby, bez nebezpečných kompromisů k jejich jednoduché typologii. Vývoj projektu nešel, po radikálních rozhodnutích v úvodu, přímou cestou, ale řadou návratů, hledání nové energie a přesvědčení. Nakonec však výsledná forma projektu nedává v otázku základní koncept a bez kompromisů uzavírá první etapu architektonického projektu. Celkové hodnocení bakalářské práce: Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B 80. Otázky k obhajobě a připomínky bakalářské práci: V případě hodnocení stupněm "F - nevyhovující" uveďte hlavní nedostatky práce a důvody tohoto hodnocení. Slovní hodnocení práce: Radikální rozhodnutí vedla k jednoduchému projektu, ve kterém je řada odpovědí na otázky města, místa i programu ve formě současného vyjádření nových objemů, konstrukcí i funkcí. Otázky a náměty k obhajobě: Materiály venkovních prostorů. Vývoj charakteru prostředí centrálního prostoru.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Úvahy nad tématem programu se rychle stávají pragmatickými reakcemi na město a místo. Program alternativní kultury se soustřeďuje, jak autor sám říká, na svět pro rozvíjení člověka v novém objemu nástavby a ve sklepích na svět kultury, kterou se člověk baví. Místo je bráno z hlediska pohledů, prostorů, propojení a otevření. Z těchto prvních úvah jsou položeny základní body konceptu: uzavřít zelený okruh kolem historického jádra, aby vznikla ucelená pěší trasa; zůstat s areálem před hradbami (viděno z krajiny, v logice města bychom řekli: zůstat za hradbami) bez přímého propojení s jádrem; ponechat pouze sklepy, (kdy toto radikální gesto nemá dalšího vysvětlení); doplnit areál novostavbami orientovanými k řece a do dvora, (kdy dvůr má přeci jen prioritou centrálního prostoru s bohatou návazností na řeku); brát dvůr jako náměstíčko a novou nástavbu jako protiklad ke tmavým sklepům. Celý přístup je tedy založen na jasném gestu odhalení tří světů: „zůstat před hradbami, otočit se a najít tři světy – tmy, světla a přírody“. |
Srozumitelně odprezentovaná práce ukazuje autorovu schopnost koncepčního uvažování. Dobře koncipované utváření nového městského prostoru s některými nepřesvědčivými kroky, které by bylo možné zdokonalit v další fázi navrhování.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Daná urbanistická situace je autorem pojata jako příležitost pro vytvoření nového městského prostoru, který zůstává v mezeře mezi hradbou a řekou, na řeku je přímo navázán a je orientován směrem od historického jádra. Vzniklý prostor je určen soustavou několika objektů: stávajícími pivovarskými sklepy, kamennou zdí a novým bytovým domem s restaurací. Rozhodnutí nesnažit se propojit místo s městem skrze stávající vnitrobloky je správné, přínos vzniklé promenády a na ni navázaného dvora je jasný. Ačkoliv je ze současných budov ponechán pouze objekt pivovarských sklepů, nová hmota bytového domu zčásti kopíruje půdorysnou stopu stávajících staveb. Vzniklá nálevka dvora má potenciál být kvalitním městským prostorem s návazností na přilehlý vodní tok a nově dotvořenou promenádu, avšak další vzniklé prostory, např. ty u severní či západní fasády sklepů, postrádají výraznější charakter a hrozí jim přívlastek zbytkových ploch. Sympatické je zapojení ramene řeky Moravy do dění prostřednictvím mola a můstku. Bytový dům se snaží doplnit blok stávajících staveb stejné funkce, měřítko jeho hmoty však ne úplně odpovídá místu. Také situování parkovacích věží na exponovanou nárožní fasádu se nejeví jako nejvhodnější. | |
Provozní řešení | C | V měřítku města fungují provozní vazby dobře: promenáda přivádí návštěvníky ke dvoru, ze kterého se vstupuje do sklepů, jejich nástavby a do restaurace, zatímco bytový dům je obsloužen přímo z promenády či vnitrobloku – uplatňuje se zde tedy koncepční i funkční oddělení veřejných a soukromých provozů. V měřítku jednotlivých objektů se však předchozí jednoznačnost do určité míry vytrácí. Přístup do sklepů a nástavby je zprostředkován schodišťovou věží, která stojí mimo stávající objem, aby bylo zachováno striktní oddělení světa tmy (sklepy) a světa světla (nástavba). Ve sklepích je poté rozehrána složitá hra na variabilnost a proměnlivost prostorů, ačkoliv stávající rozvržení prostorů této snaze příliš nenahrává. Horní úroveň je oproti tomu řešena velice racionálně a čistě. Restaurace se zahrádkou orientovanou do „náměstíčka“ může být příjemným místem k posezení a dobře doplňuje řešený městský prostor. Bytový dům je koncipován jako pavlačový z důvodu odstínění případného ruchu z veřejných prostorů, pavlač obíhá dům ze severní a západní strany. Je však otázkou, zda by nebylo vhodnější do těchto stran orientovat výhled přímo z obytných místností. Aby byl zachován princip protikladu světla a tmy, je sokl domu pojat jako pevná hmota perforovaná několika otvory, což však ochuzuje veřejný prostor o kvalitní parter. Snaha vytěsnit automobily je patrná a v zásadě správná, řešení parkování prostřednictvím parkovacích věží je nicméně diskutabilní, obzvlášť je-li sokl bytového domu přiřazen pouze technickému zázemí a skladovacím prostorům. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Zvolené konstrukční řešení je promyšlené a odpovídá zvolené architektonické koncepci. Úroveň zpracování konstrukčních detailů je vyhovující. Oceňuji zaměření se na odvětrání sklepních podlah. | |
Architektonické řešení | C | Autor přichází s koncepční myšlenkou tří světů: světa tmy, světa světla a světa přírody. Princip opozice tmy a světla se vhodně uplatňuje v objektu sklepů a nástavby, kde je kladen důraz na protiklad temnoty sklepení a lehkosti a vzdušnosti dřevěné konstrukce horní úrovně. Vyjmutí spojnice mezi těmito dvěma světy mimo jejich objem v podobě samostatné schodišťové věže je krokem správným, ale je škoda, že zvolená forma neodpovídá důležitosti tohoto gesta. Dvousměrně přístupná věž svou architekturou komunikuje s veřejným prostorem rozpačitě a ten tak zůstává do určité míry neuchopen. Svět přírody prezentovaný ve zpřístupnění řeky a v kultivaci promenády je vhodným doplněním zeleného pásu obemykajícího jádro města, zelenou terasu na střeše restaurace ani dvůr však nelze do tohoto světa z principu zahrnout. Koncept protikladu tmy a světla je aplikován i na bytový dům, kde se ale čistota tohoto přístupu rozmělňuje, a to i přes použití obdobných výrazových prvků jako na sklepní nástavbě. | |
Formální úroveň | B | Grafické zpracování je přehledné, soudržné a obecně dobře zvládnuté. Jednotlivé stránky paré nejsou zahlceny přemírou informací a práce je dobře prezentována, od analýz přes koncept až k samotnému návrhu. Některé výkresy by slušelo graficky více „zabydlet,“ ať už se jedná víceméně prázdný půdorys dvora, či pohledy a řezy bez člověčích stafáží. Plusové body zaslouží ruční skici, které vhodně dotvářejí představu o prostorových vztazích v území. |
eVSKP id 151446