VEGER, L. Přímé spalování vodíku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Böhm, Michael

Bakalářská práce má za cíl zpracovat problematiku přímého spalování vodíku v současných motorech osobních automobilů. Práci v celkovém rozsahu 44 stran lze rozdělit na dvě části: teoretickou a praktickou zahrnující simulace v prostředí software GT-Suite. Za nedostatek považuji fakt, že rešerší část má rozsah pouhých 17 stran, kdy autor čerpá celkově z malého množství zdrojů, ač zadání míří přímo na srovnání. Problematika spalování vodíku je v současnosti velmi aktuální téma a uvedené informace se tématu věnují poměrně stroze. Čtenář tak získá základní informace, nikoliv však hlubší náhled. Uvedená Well to wheel analýza pak je přepisem v podstatě jednoho článku. Ač informace jsou správné, určitě by bylo vhodné je srovnat s výsledky dalších výzkumných skupin. Naopak velkým přínosem považuji část simulací v prostředí GT-Suite, kde student bez znalostí tohoto software ze studia zvládl zpracovat simulaci zkušebního jednoválce a popsat rozdíly v hoření jednotlivých paliv (vodík, benzín). Pro tvorbu těchto modelů bylo třeba porozumět termomechanice procesů. Práce je přehledně strukturována a má logickou návaznost. Grafická úprava práce je v praktické části dobrá, v teoretické části jsou grafy nekonzistentní, obr. 5 dokonce přetéká zarovnání strany. Dalším nedostatkem je neoriginální titulní strana, kterou lze jednoduše stáhnout z IS. V obsahu je pak špatné zarovnání u názvů, které jsou delší než jeden řádek. Práce obsahově plní všechny body zadání a taktéž požadavky kladené na bakalářskou závěrečnou práci. Na základě výše zmíněných nedostatků hodnotím práci výsledným hodnocením B/velmi dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Poulíček, Matěj

Cílem bakalářské práce pana Lukáše Vegera bylo komplexní studium spalování vodíku ve spalovacím motoru. Autor v první kapitole důkladně analyzoval současná řešení použití vodíku v dopravních prostředcích a provedl podrobné srovnání klíčových parametrů vodíku s konvenčními palivy, což poskytuje čtenáři široký přehled o výhodách a nevýhodách těchto paliv. Ve druhé kapitole podrobně popsal celý proces well-to-wheel výroby vodíku, včetně jeho technologických a ekonomických omezení. Výsledky své vlastní práce autor soustředil do třetí kapitoly, kde se zabýval simulacemi a optimalizacemi zážehového vodíkového motoru pomocí programu GT-Suite. V této části konkrétně porovnával výkonové parametry zážehových motorů spalujících vodík a benzín, přičemž se zaměřil na různé typy vstřikování paliva. Obsah této práce může být cenným přínosem pro další vývoj a optimalizaci vodíkových spalovacích motorů. V závěrečné části práce autor provedl kritické zhodnocení získaných informací a výsledků. Bakalářská práce obsahuje drobné stylistické chyby a nedostatky, zejména v oblasti formulace vět, které však nesnižují celkovou kvalitu a hodnotu práce. Zadání práce bylo splněno v celém rozsahu a je doporučena k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 154049