VAŠIČKA, P. Modernita a holocaust [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Student Pavel Vašička přinesl zadání své závěrečné práce sám. Zaujala ho aktivita brněnského nadačního fondu pro zbudování a provozování Dokumentačního centra holokaustu na Moravě. Na projekt budovy nadace letos vypsala vyzvanou architektonickou soutěž a oslovila špičková světová studia. Vždy u studentů oceňuji, že jsou řešenými tématy zaujatí zcela a plně se jim věnují, je to přínosné pro zdárný průběh celé práce. Diplomant se zpočátku intenzivně věnoval hledání místa pro umístění stavby tohoto významu a zejména koncepčnímu řešení, jak prezentovat temné období v dějinách lidské rasy současníkům ve výstavní části navrhovaného objektu a tuto pak spojit v jeden celek s badatelskou institucí se všemi jejími předpokládanými provozy. Oceňuji, že nakonec po přemýšlení nad různými nesčetnými variantami poctivě proskicovanými a vymodelovanými v prostoru byla navržena svébytná budova s jasným architektonickým výrazem a jistou velkorysostí nabízených vnitřních prostor. Zadání bylo velmi rozsáhlé a výsledná práce trochu postrádá více detailnějších návrhů a řešení jak vnitřních prostor, tak i bezprostředního okolí stavby. Nicméně práci Pavla Vašičky hodnotím velmi kladně, poctivý přístup ke studiu a neutuchající touha po hledání výtvarného výrazu navrhovaných objektů svědčí o nadšení pro obor, který si zvolil jako svou budoucí životní dráhu. Věřím, že se mu bude dařit a obohatí náš veřejný prostor o svá budoucí díla.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Student Pavel Vašička přinesl zadání své závěrečné práce sám. Zaujala ho aktivita brněnského nadačního fondu pro zbudování a provozování Dokumentačního centra holokaustu na Moravě. Na projekt budovy nadace letos vypsala vyzvanou architektonickou soutěž a oslovila špičková světová studia. Vždy u studentů oceňuji, že jsou řešenými tématy zaujatí zcela a plně se jim věnují, je to přínosné pro zdárný průběh celé práce. Diplomant se zpočátku intenzivně věnoval hledání místa pro umístění stavby tohoto významu a zejména koncepčnímu řešení, jak prezentovat temné období v dějinách lidské rasy současníkům ve výstavní části navrhovaného objektu a tuto pak spojit v jeden celek s badatelskou institucí se všemi jejími předpokládanými provozy. Oceňuji, že nakonec po přemýšlení nad různými nesčetnými variantami poctivě proskicovanými a vymodelovanými v prostoru byla navržena svébytná budova s jasným architektonickým výrazem a jistou velkorysostí nabízených vnitřních prostor. Zadání bylo velmi rozsáhlé a výsledná práce trochu postrádá více detailnějších návrhů a řešení jak vnitřních prostor, tak i bezprostředního okolí stavby. Nicméně práci Pavla Vašičky hodnotím velmi kladně, poctivý přístup ke studiu a neutuchající touha po hledání výtvarného výrazu navrhovaných objektů svědčí o nadšení pro obor, který si zvolil jako svou budoucí životní dráhu. Věřím, že se mu bude dařit a obohatí náš veřejný prostor o svá budoucí díla. |
Práce je komplexní a velmi rozsáhlá. Zpracovává velmi nelehké téma historie a nabízí jedno z řešení, jak se s ní seznamovat a vyrovnávat s genocidami celých národů, neboť je to více než aktuální téma současnosti bohužel i na evropském kontinentě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Diplomant se poměrně hluboce věnuje hledání místa pro umístění nově navrhované instituce s nadregionálním přesahem. Zevrubně studuje a analyzuje podmínky, děje a vztahy ve vybrané lokalitě, která má v současné době atributy městské periferie ač leží na samém okraji historického jádra města Brna. Chybí podrobněji zdokumentovaná návaznost řešeného objektu na své bezprostřední okolí a návaznosti na veřejný prostor města. | |
Architektonické řešení | A | Architektonické řešení je svébytné a zajímavé. Jde o kompozici hlavní budovy obsahující dokumentační centrum s jeho zázemím postavené na racionálním ortogonální prostorové struktuře a výstavních prostor, které jsou navrženy jako navzájem se diagonálně křížící lineární haly. Tyto dva až kontrastní principy skladebnosti vnitřního prostoru se navzájem ovlivňují a doplňují. Vzniká tak opravdu zajímavý kompoziční celek. Fasáda objektu má potenciál poměrně výrazně rozvinout předkládaný koncept mnohovrstevnatosti židovství a reminiscence na Zeď nářků, nicméně je to v předložené práci, která je jinak značně rozsáhlá, málo zdokumentováno. Podobná výtka směřuje i k prezentaci názoru na vnitřní architektonické prostory, které jsou zdokumentovány jen částečně vizualizacemi bez větších podrobností. | |
Provozní řešení | A | Provozní řešení objektu důsledně sleduje linku celého konceptu a logicky uspořádává vůči sobě jednotlivé části navrhovaného stavebního programu. To vše je poměrně přehledně předkládáno na prostorových schématech budovy. Jedna drobná výtka na propojení vstupní haly S104.1 v 1.PP a výstavní prostory S109.1. Je zde navrženo vyrovnávací schodiště s rampou, která by byla v navrženém sklonu pro handicap nepoužitelná. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Konstrukční řešení volí standardní stavební řešení v kombinaci skeletového systému s vybraným rastrem a stěnového systému, to vše předpokládáno v monolitickém betonovém provedení. Není ale detailněji zdokumentováno, včetně zamyšlení se nad dilatačními celky a založením objektu. Naznačeno jen v jediném stavebním řezu. | |
Formální úroveň | B | Předkládaná práce je velice rozsáhlá a poměrně vysoké grafické úrovni. Je zřejmé, že v jejím závěru nezbýval čas na přesvědčivější prostorová zobrazení navrženého objektu jak z vnějšku, tak i vnitřních prostor. |
eVSKP id 141089