MALYPETR, M. Cenově dostupné demonstrační úlohy automatického řízení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Zadání bakalářské práce považuji za mírně obtížné. Úkolem studenta bylo vypracovat několik demonstračních úloh automatického řízení postavené na současných možnostech programového vybavení MATLAB Simulink v kombinaci se Support Package pro Arduino. Student úspěšně připojil platformu Arduino s MATLABem. Problémy, na které narazil, zdokumentoval v práci. Při výběru demonstračních úloh se nechal inspirovat existujícími úlohami dohledatelnými na internetu. Výběr byl proveden s požadovaným ohledem na jednoduchost a nízkou cenu, zejména v případě první úlohy, a považuji ho také za správný. Při řízení vytvořených úloh použil PI a PD regulátor, čímž použil všechny složky regulátoru PID. Použití D složky v případě druhé úlohy mohlo být lépe vysvětleno. Z hlediska návrhových metod použil v obou případech návrh metodou tvarování frekvenční charakteristiky otevřené smyčky což považuji za správné a dostačující. Z popisu vyplývá, že student splnil všechny body zadání. Z hlediska časového student po obhajobě semestrální práce ve školním roce 2022-23 na rok práci na bakalářské práci přerušil a pokračoval v jejím řešení v letním semestru 2023-24. Po doporučení z obhajoby SP se omezil na dvě demonstrační úlohy. Relativně dlouho se věnoval první úloze s tepelným systémem, na druhou úlohu kuličky na tyči mu moc času nezbylo. Nezbyl mu tak čas na odhalení problémů s použitým snímačem polohy a k pokusům s náhradou tohoto snímače za jiný typ, ani na výběr vhodnější kuličky, která svým nevyvážením způsobovala problémy při řízení. Další problém, který student v práci popisuje je použití servopohonu. Dalo se experimentovat s jiným typem, délkou jeho ramene, aby se zkrátila doba přeběhu z jedné mezní hodnoty do druhé. Chování druhého přípravku nebylo tak špatné, jak by se dalo usuzovat z obrázku 3-16, reálné pohyby míčku byly výrazně hladší. Od úvodu po závěr je práce napsána na 32 stranách, což je na spodním doporučeném limitu. Některé obraty použité v práci jsou kostrbaté, podobně jako tomu bylo i u verbálního projevu studenta během konzultací. Na tento problém byl student upozorněn a myslím, že se na něm pokusil, s ohledem na možnosti a čas, zapracovat. Práce byla prověřena kontrolou plagiátů. Podobnost se všemi nalezenými dokumenty byla 6.5 %, podobnost je v úvodní stránce a v prohlášení autora. V práci je uvedeno celkem 13 literárních zdrojů, ze kterých student čerpal. Sestávají se povětšinou z odkazů na datové listy použitých součástek a modulů, odkazů na webové stránky s popisem podobných přípravků a na skripta a sylaby z kurzu do kterého jsou přípravky zamýšleny. Uvedené odkazy odpovídají povaze a zaměření bakalářské práce a jsou v práci správně citovány. Souhrnně práci hodnotím 78 body.
Študent Matěj Malypetr vypracoval semestrálnu prácu na téma „Cenově dostupné demonstrační úlohy automatického řízení“. Práca má celkovo 42 strán, samotný obsah práce od úvodu po záver je tvorený 32 stranami. Práca je logicky členená. V prvej časti popisuje možnosť využitia platformy Arduino a jej prepojenie s programom MATLAB/Simulink. Taktiež popisuje možné problémy ktoré sa počas práce môžu objaviť. Práca sa ďalej venuje dvom navrhnutým úlohám. Obe úlohy obsahujú popis jednotlivých použitých komponentov, popis konštrukcie ako aj ich matematické modely. Prvá navrhnutá úloha „regulácia teploty“ je jednoducho konštruovateľná, obsahuje fyzikálne rovnice popisujúce jej správanie a taktiež študentov návrh PI regulátoru pre danú sústavu. Bolo by zaujímavé vidieť aj zostrojenú sústavu ktorej fotka v práci nie je. Druhá úloha „Riadenie polohy balansovanie“ je konštrukčne náročnejšia ale opäť realizovateľná za nízku cenu. Vlastnosti tejto sústavy sú však veľmi náchylné na použitý materiál a precíznosť prevedenia. Pre danú sústavu bol študentom navrhnutý PD regulátor. Použitý snímač polohy v danej sústave však vykazuje veľkú chybovosť, čo sa študent snaží riešiť pridaním filtru. Vytvorený model na ktorý sa snaží navrhovať regulátor neobsahuje dynamiku akčného členu, ani dopravné oneskorenie ktoré bude spôsobené filtrom polohy. V každom prípade ide o zaujímavú úlohu, ktorá jasne ukazuje problémy reálnych sústav. Študent svojou prácou splnil všetky body zadania. Podľa použitej literatúry je patrné že študent pracuje prevažne s katalógovými listami a online manuálmi. Ako zdroj k problematike riadenia uvádza iba skriptá a prednášky z BRR1. Určite by bolo prínosné uvádzať literatúru ktorá sa napríklad zaoberá reguláciou podobnej úlohy ako je balansovanie. Prezentačná úroveň práce je relatívne slabá. Práca nemá jednotné formátovanie kedy niektoré texty nie sú zarovnané do blokov. Prezentované grafy nie sú vektorové čo im uberá na čitateľnosti. Mnohé grafy sú bez popisu osy. Študent sa taktiež často nevyjadruje technicky presne napríklad u snímaču teploty hovorí že snímač posiela výstupný signál 10 mV pri teplote 1 °C avšak správne má uvádzať citlivosť 10 mV/°C. Práca zväčša neobsahuje popis premenných použitých v rovniciach. Popis niektorých premenných je možné nájsť v tabuľkách s určenými hodnotami. Celkovo prácu hodnotím známkou C – 76b.
eVSKP id 160121