HLAVÁČ, M. Bezdrátový sběr dat z Bosch XDK v LabVIEW [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Bakalářská práce navazovala na semestrální projekt. Cílem práce bylo umožnit bezdrátový sběr dat ze zařízení Bosch XDK v LabVIEW. Student se musel seznámit se zařízením a jeho vývojovým prostředím XDK-Workbench a s možností bezdrátové komunikace v prostředí LabVIEW. Zpočátku student postupoval obstojně, seznámil se se zařízením a vytvořil návrh logiky programu pro získávání dat, která umožňuje několik scénářů fungování, jak streamování dat, tak jejich jednorázové stažení. Ve chvíli, kdy bylo nutné začít s implementací, ale student narazil na problém, že se mu nedařilo propojit LabVIEW přes komunikační protokol Bluetooth se zařízením, protože samotné LabVIEW nepodporuje Bluetooth Low Energy. Student neuspěl ani při pokusu využití knihoven ve Windows, které BLE podporují. V další fázi student zkoušel implementovat komunikaci přes USB BLE dongle, který z pohledu LabVIEW funguje jako sériové rozhraní. Zde se studentovi po dlouhém snažení nakonec podařilo se zařízením spojit, ale na rozchození samotného sběru dat mu již nezbyl čas. Konečným bodem tak je i v textu práce popsaný fakt, že se nedaří zaslat příkaz pro začátek streamování dat. Student sice pravidelně konzultoval, ale na mnoha konzultacích pouze shrnul, že ještě moc nepokročil a do příště zkusí vytyčené úkoly stihnout. To jen ilustruje pomalý postup na práci, což vedlo k nevalným výsledkům. Jako nejvážnější nedostatek vidím, že v rámci konzultací bylo patrné, že se student neseznámil dostatečně do hloubky jak s vývojovým prostředím, tak s komunikačním protokolem Bluetooth Low Energy, takže jeho postup byl zřejmě realizací metody pokus-omyl místo jasného chápání souvislostí. Z pohledu zadání nebyl splněn bod realizace sběru dat. Přesto práci nevidím úplně beznadějně, protože studentovi se nakonec podařilo komunikaci alespoň nějak rozchodit a zdokumentováním svých problémů a jejich možných řešení v textu své práce může poskytnout alespoň nějaké vodítko pro ostatní, kteří budou řešit obdobné problémy. Práci hodnotím na 49 bodů, F, ale v případě, že student prokáže, že se mu nakonec podařilo ze zařízení získat data bezdrátově, jsem pro hodnocení o známku lepší.
Bakalářská práce pana Hlaváče je zaměřená na bezdrátový sběr dat z měřicího zařízení pomocí LabVIEW. Úkolem je volba komunikačního rozhraní, návrh aplikace a různých scénářů komunikace se zařízením zakončená tvorbou samostatné aplikace a jejím ověřením. Student v první kapitole krátce popisuje použité zařízení Bosch XDK, jeho možná komunikační rozhraní a také jaké snímače zařízení obsahuje včetně jejich rozsahu a vzorkovací frekvence. Několika odstavci je odbyto porovnání komunikačních rozhraní Wi-Fi a Bluetooth Low Energy (BLE), a ne se všemi informacemi je možné souhlasit. Například tvrzení o dosahu Bluetooth na 400 metrů bez uvedení zdroje je odvážné. Z tohoto krátkého porovnání není patrné, které rozhraní student bude pro svou aplikaci preferovat. Poslední částí je popis rozhraní pro programování zařízení a vyjmenování předpřipravených projektů (firmware), které student využívá. Vybrané firmwary nepatří mezi nejlépe zvolené, v knihovně jsou pro studentovu práci i vhodnější. Další připomínku mám ke vkládaným kódům z textového programovacího jazyka, jejich přiložení formou snímku obrazovky považuji za nepřijatelné. Ve druhé kapitole je popsáno prostředí LabVIEW, možnosti komunikace přes Bluetooth a bližší popis BLE, který mohl být spíše umístěn do kapitoly první, kde už proběhlo srovnání s Wi-Fi. Následně student popisuje dvě možnosti řešení problému, protože v základní verzi LabVIEW není rozhraní BLE implementováno. Třetí kapitola je věnována návrhům různých LabVIEW aplikací. Jedno jejich rozdělení je podle měřených veličin na 3 podtypy. Dle mého názoru není toto rozdělení vhodné, vhodnější by byl program podporující všechny veličiny a uživatel si vybere, které chce zobrazit. Druhé rozdělení je podle množství vyčítaných dat, zda bude jednorázové ze snímačů, nebo blokové z paměti. Toto rozdělení je logické, ale vzorové firmwary, se kterými student pracoval, nijak nepracují s pamětí a řešení této problematiky není ve zbytku práce ani naznačeno. Z textu také není patrné, zda by pro komunikaci se všemi plánovanými LabVIEW aplikacemi komunikoval jeden komplexnější firmware, nebo by bylo více firmwarů a bylo by nutné je přehrát. Student dále nesystematicky v této kapitole popisuje jeho postup o řešení komunikace přes BLE pomocí LabVIEW. Poslední kapitola je věnována popisu vytvořené aplikace, která má za cíl realizovat jeden z návrhů a má umožňovat pouze čtení aktuálních dat z jednoho snímače. Studentovi se podařilo spojit se zařízením, ale nepodařilo se mu spustit měření a proto není program dokončený a plně otestovaný. U způsobu ukládání by stálo za úvahu, zda nezměnit koncepci a měřeným datům nepřiřadit časovou značku namísto pořadového čísla vzorku, nebo také jak umožnit nastavení periody vzorkování ze snímačů. Přínosem je, že student popsal, k jakým chybám v komunikaci může nastat a jak je vyřešit. Po jazykové stránce je práce na průměrné úrovni, ale řazení některých témat v práci považuji za nelogické. V práci se místy nachází odstavce s jiným formátováním (str. 23), či nečitelné obrázky (Obr. 4.4), což zbytečně snižuje úroveň práce. Práce s literaturou byla omezena pouze na internetové zdroje. Bakalářská práce má od úvodu po závěr 30 stran (včetně vložených obrázků), což se odráží i v jejím obsahu, z textu práce není patrné, že student věnoval vyřešení a popsání problému potřebný čas. Studentovi se nepodařilo kompletně splnit 3. a 4. bod zadání, protože nejsou zdokumentována potřebná nastavení zařízení Bosch XDK a program není plně funkční. Student dále nezdůvodnil volbu použitého rozhraní a není zde popsáno, proč nevyzkoušel Wi-Fi, když se komunikace pomocí BLE nepodařila zprovoznit. Student zmiňuje, že firmware v měřicím zařízení může obsahovat chyby. S tímto nesouhlasím, krátkým experimentem dle návodu v hlavičce kódu se mi podařilo zprovoznit čtení dat s využitím mobilního telefonu. Jelikož se studentovi podařilo i přes jisté problémy se zařízením spojit, domnívám se, že komunikace se zařízením musí být realizovatelná, nebo musí být uveden přesnější důvod, proč to možné není. Student také ve své práci neukázal, že se ve firmwarech orientuje a jak by řešil čtení dat z jiných snímačů, jinou periodu odesílání dat, případně ukládání do paměti a čtení z paměti. Tato práce nepřesvědčuje o bakalářských schopnostech studenta, hodnotím ji 35 body, známka F.
eVSKP id 134833