KOPCA, F. Vliv parametrů odpružení a tlumení na jízdní vlastnosti vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Pan Kopca zpracoval diplomovou práci na téma „Vliv parametrů odpružení a tlumení na jízdní vlastnosti vozidla“. Teoretická část práce rozebírá provedení základních komponent pružicího a tlumicího systému vozidla. Navíc je stručně zpracována i kapitola věnovaná geometrii řízení. Základ práce tvoří simulace jednotlivých jízdních manévrů a analýza vlivu nastavení jednotlivých částí odpružení a tlumení na jízdní vlastnosti vozidla. Pan Kopca k řešení své diplomové práce přistupoval ne příliš svědomitě. V průběhu celého řešení využíval minimálně konzultace s vedoucím práce. Celý tento přístup vedl následně k velkému zpoždění při řešení jednotlivých úkolů daných zadáním. Přestože se nakonec podařilo všechny body zadání splnit, kvalita jejich řešení je dosti nízká. Samotná práce se softwarem Adams/Car je poměrně obtížná, a to mohlo zapříčinit část problémů. Rešeršní část je v podstatě v pořádku, i když i zde se objevuje celá řada nepřesností. Pro samotné simulace byly zvoleny vhodné jízdní manévry, ale jejich výsledky poukazují na celou řadu chyb, které mají vliv na možnou využitelnost diplomové práce pro případného čtenáře. Část výstupů simulací je prakticky bezcenná a vůbec nevysvětluje vliv parametrů pružení a tlumení na jízdní vlastnosti vozidla. Obecně však lze říci, že zadání bylo splněno, přesto práce je po obsahové i grafické stránce na nízké úrovni. Přes výše zmíněné ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod F
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry F
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii F
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu E
Navrhovaná známka
E

Posudek oponenta

Hejtmánek, Petr

Práci zaměřenou na určení vlivu pružin a tlumičů na chování vozidla pomocí výpočtového nástroje lze označit za velmi slabou po kvantitativní i kvalitativní stránce. Rozsah vlastního textu práce, tj. od úvodu po závěr, čítá pouze 25 normostran (přibližně 45 000 znaků), z toho celých 16 tvoří rešerše. Tato skutečnost by sama o sobě nemusela být důvodem pro nízké hodnocení, pokud by byl obsah textu jasný, věcný a přínosný. Nicméně už v teoretické části se objevují nepřesnosti v popisu vlivu tuhostí pružin či tlumičů na jízdní vlastnosti vozidla. Navíc některé části, jako například kapitola 1.4 popisující vliv zavěšení a geometrie kol na chování vozu, se zdají zbytečné, protože v zadání není nic zmíněno o tom, že by měl být zkoumán vliv i těchto parametrů. Hlavním úkolem studenta bylo pouze naučit se ovládat simulační software MSC Adams, realizovat několik simulací a vyvodit z nich závěry, ale ani to se zcela nepodařilo. Student se pustil ihned do zkoumání limitních jízdních stavů vozidla, ačkoliv by bylo daleko smysluplnější začít od stavů ustálených, na kterých by bylo možné ověřit si věrohodnost výpočtu, nehledě na to, že nebyla žádným způsobem ověřována vhodnost použitého modelu pneumatiky pro limitní stavy. Výsledkem jsou tedy simulace jízdních manévrů, kdy se vozidlo chová v některých případech zcela nestandardním způsobem (často za limitem pneumatik), a vzájemně jsou pak srovnávány ustálené a neustálené manévry. Tímto přístupem by snad bylo možné určit kvalitativní změnu (lepší / horší), avšak takovýto výpočetní nástroj slouží zejména pro přesné vyčíslení dané změny. Nestandardní výsledky jsou pravděpodobně způsobeny volbou nevhodného modelu pneumatiky v kombinaci se špatným nastavením simulací jízdních manévrů. Z výsledných tabulek shrnujících výsledky simulací po delším bádání lze sice vytušit, jestli byl původní předpoklad potvrzen či vyvrácen, avšak hlubší diskuze příčin a důsledků už chybí. Otázkou navíc je, zda realizované simulace lze vůbec považovat za směrodatné. Na základě výše uvedených důvodů se domnívám, že cíle práce nebyly splněny, při řešení byly navíc použity nevhodné postupy a tudíž i přínos práce není valný.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání F
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod F
Vlastní přínos a originalita F
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii F
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací E
Navrhovaná známka
F

Otázky

eVSKP id 96790