BUCHTA, O. Střety boků vozidel pod úhlem 11° při různých rychlostech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2020.
Diplomant zpracoval svou diplomovou práci v poměrně těsné součinnosti s vedoucím práce, kdy tento rovněž za součinnosti s odbornými tými 05/2019 provedl v rámci dvou dvoudenních bloků příslušná experimentálních měření. Na základě doporučení a podnětů vedoucího práce diplomant trpělivě svou práci doplňoval a upřesňoval po stránce obsahové i formální. Vedoucí práce tedy z logiky věci nemá zásadních připomínek k rozsahu, ke způsobu zpracování a členění diplomové práce. Práce úzce navazuje na výzkum a diplomové + závěrečné práce autorů Dipl.-Ing. Daniel Schröder, Ing. František Bučko a Ing. Tomáš Praus, kdy podmínky experimentů bylo potřeba pečlivě zachovat a variovat v dané řadě navazujících experimentů pouze úhel nárazu, a to 11 a 14 stupňů. Na straně druhé, i při dané úrovni standardizace způsobu provádění experimentů a dílem i způsobu jejich vyhodnocení je žádoucí přinášet při zpracování dat nové nápady, všímat si dosud skrytých zákonitostí atd., s tím, že stále se rozšiřující řada experimentů umožňuje stále lépe a lépe rozpoznat a popsat hledané zákonitosti. Diplomant projevil schopnost následovat a naplnit zavedené postupy, avšak při poctivém výzkumu je třeba projevit více rozvahy a všímavosti a rovněž více usilovat přinést nějaký kvalitativní posun či nejlépe přímo „průlomový objev“ ohledně předmětu zkoumání. Diplomant ve smyslu 5 vytčených cílů práce beze zbytku naplnil body 2 a 3 ohledně provedení potřebných experimentálních měření. Určité rezervy diplomová práce vykazuje ohledně práce s odbornou literaturou (cíl 1), kdy nad rámec silně se překrývajícího obsahu rešerše odborné literatury s prací Ing. Tomáše Prause (číslo diplomové práce ÚSI-DIP-1245/2018) navíc přináší kap. 2.6.1, 2.6.2, 2.6.3 a 2.6.4, které obsahují výsledky výzkumu z USA. Snad jen obsah kap. 2.6.1 je těsněji přiléhavý k tématu diplomové práce. To je vidět i dle bodu č. 4 cílů diplomové práce, kdy diplomant měl za úkol porovnat získaná data s podobnou literaturou, avšak vyjma porovnání dat s diplomovou prací Ing. Prause ve své práci neprovádí porovnání dat ani s výsledky autorů (Schröder, Bučko), jejichž práce mají velmi úzkou a přímou souvislost se zkoumaným problémem. Bod 5, postulace závěrů byla na potřebné úrovni provedena. Konkrétním a současně hodnotným přínosem diplomové práce, resp. diplomanta je, mimo vlastního provedení dvou řad nárazových zkoušek, zejména realizace již zavedeného způsobu zpracování dat (včetně upřesněných korelačních koeficientů) kap. 6.1 a 7, vytvoření souboru transformačních kinematických rovnic pro přiřazení průběhu naměřených zpomalení přesně na délku poškozené části boku stojícího vozidla (kap. 5), potvrzení hypotéz I a II autora Ing. Prause i pro úhly nárazu 11 a 14 stupňů, (kap 6 a 7) a potvrzení hypotézy pro odlehlost hodnot defomační energie v závislosti na bodovém součtu korigovaného poškození obou vozidel (resp. skóre) v případě, kdy nedojde k částečnému (resp. krátkodobému) „zaháknutí“ disků kol kolizních vozidel, kap. 7.1. Práce je i po jazykové stránce zdařilá, až na drobné překlepy a nepřesnosti (str. 46, zcela dole „klesátéměř“, str. 46 8ř. odspodu „plastovoé“, str. 81, 2. odstavec odspodu, 3.ř. odspodu „platové lišty“, str. 112, předposlední věta v kap. „pro přesně ověření“. Diplomová práce je určitě přínosem pro praxi i teorii oboru tečných kolizí osobních vozidel, kdy znalci či další autoři zabývající se touto problematikou mohou na předmětnou diplomovou práci bez nějakých obtíží přímo navázat.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | C | ||
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | D | ||
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | B | ||
Odborná úroveň diplomové práce | C | ||
Přínos pro praktické i teoretické využití | B | ||
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | D | ||
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | B |
Celkově práce splnila stanovené cíle a nad rámec zadání byly zpracovány i experimenty pod kolizním úhlem 14°. K práci mám dále několik více či méně podstatných připomínek: - obecně k formátování - text je zarovnán někde dolebva, někde do bloku, někde dokonce na střed, některé obrázky zasahují daleko do okrajů stránky apod.; - obecně k terminologii: rotace kolem podélné osy se nenazývá příčné naklápění, ale klopení vozidla; zaseknutí kol je vhodnější výraz než zahákování (to prováděli piráti před útokem na loď); existuje rozdíl mezi příčným a bočním zrychlením, bylo-li to měřeno XL meterem ve vozidle, je termín příčné zrychlení, použitý v celé práci, chybný; - v kapitole 2.4.1 by bylo názornější uvést obrázek; - v kapitole 2.4.2 by bylo vhodné naznačit směru pokluzu do obrázku; - kapitola 2.5.1 - nemyslím, že se může plně projevit vlastní frekvence vozidla, když na ně působí jakékoliv kolizní síly, na uvedeném obrázku došlo dle mého názoru ke stlačení přídě vozidla nárazem do ne zcela svislé překážky a následnému vrácení do původní polohy, když to kolizní síla dovolila, tedy obdobně jako na tom dalším, kde je tento jev popsán; - kapitola 3.4 - pominu-li 3/4 prázdné stránky, bylo by vhodné text doplnit fotografií z přípravy vozidel; - vlastní experiment - použití XL meteru pro nárazové zkoušky není vhodné, jeho měřicí rozsah je +/- 14 m/s^2 (což není v jeho popisu kapitole 3.1.1 uvedeno, mělo by být) a z grafů je zřejmé, že této hodnoty v některých případech dosaženo bylo, nelze tedy určit, zda byla i překročena a výpočet výběhové rychlosti tak může být významně zkreslený; - graf 25 a 26 - na základě regresní přímky s koeficientem spolehlivosti 0,57, resp. 0,65 bych si netroufal učinit závěr o lineární závislosti. I přes uvedené připomínky práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | A | ||
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | B | ||
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | C | viz souhrnné hodnocení | |
Obtížnost a správnost řešení | B | viz souhrnné hodnocení | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | B | ||
Odborná jazyková úroveň | C | viz souhrnné hodnocení | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | C | viz souhrnné hodnocení |
eVSKP id 120324