HAMPL, L. Číslicová filtrace - výukové simulace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Šedivá, Soňa

Cílem bakalářské práce bylo vytvořit program umožňující návrh číslicových FIR a IIR filtrů v prostředí LabVIEW, který bude možné použít jako výukovou simulaci pro předmět Sběr, analýza a zpracování dat. Bakalářská práce navazovala na semestrální práci. Student v průběhu celého období vykazoval velké pracovní úsilí, obzvlášť při návrhu a tvorbě programu. Pracoval samostatně a systematicky. Pravidelně využíval konzultace, kde předkládal průběžně výsledky své práce. Komunikace probíhala velmi konstruktivně, student byl vždy aktivní a připravený. Výsledkem je splnění všech bodů zadání, kdy snad se student mohl více věnovat zhodnocení obecných výhod a nevýhod jednotlivých typů filtrů a jejich vhodnosti použití pro konkrétní případy filtrace. Přesto se domnívám, že byly splněny požadavky kladené na bakalářskou práci.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Pikula, Stanislav

Bakalářská práce pana Lukáše Hampla na téma "Číslicová filtrace - výuková simulace" obsahuje 15 stránek teoretické části a 24 stran praktické části. Práce je vhodně členěná a obsahuje nízké množství překlepů. Teoretická část stručně uvádí do problematiky digitálních filtrů a využívá k tomu odpovídající literaturu. V teoretické části postrádám vysvětlení pojmů, nejlépe na frekvenční charakteristice, jako propustné a nepropustné pásmo, zvlnění nebo útlum v nepropustném pásmu. Dále bych vytknul používání pojmů diferenciální rovnice u digitálního filtru. Jinak je teoretická práce na dobré úrovni. V praktické části mě rozladilo opakované používání výrazu "otočení fáze" ve smyslu fázového posunu. Popisu programu by prospělo blokové schéma prezentující běh programu, ale samotná aplikace je na dobré úrovni. Celý program běží v supersmyčce, což se dá pro tento typ úlohy považovat za přijatelné. Je vhodně využíváno programových prostředků, které LabVIEW nabízí. Na čelním panelu bych vytknul volbu amplitudy šumu bez možnosti přímého zadání hodnoty a u fázové frekvenční charakteristiky by bylo vhodné rozbalit fázi, nebo to alespoň programově umožnit. Jako nesprávné se jeví pevné omezení řádu filtru nezávisle na nastavených mezních frekvencích. Zaokrouhlování fáze na celé stupně také není v práci zdůvodněno. Rezervy je možné nalézt také ve zjišťování výpočetní náročnosti či SNR. Přes všechny drobné nedostatky je program plně funkčí a použitelný jako výuková simulace návrhu digitálních filtrů. Autor práce splnil všechny body zadání, prokázal bakalářské schopnosti a práci hodnotím 85 body, B.

Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 93589