SVOBODA, T. Konstrukce vznětového leteckého jednoválcového motoru s protiběžnými písty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Diplomant pracoval při řešení diplomové práce průběžně, pravidelně docházel na dílčí konzultace. Práce spíše konstrukčního typu obsahuje konstrukční návrh včetně výkresové dokumentace klikového hřídele motoru a její pevnostní kontrolu. Výsledný konstrukční návrh je velmi nepropracovaný. Pevnostní kontrola zahrnuje výpočet napětí v kritických místech a následný výpočet únavové bezpečnosti dle vhodné metodiky. Výsledné hodnoty se zdají býti realistické. Použité metody jsou existující a známé bez výrazného vlastního podílu diplomanta. Celkově práce svým obsahem splňuje požadavky zadání. Výsledky práce poskytují nové poznatky využitelné pro další činnosti ústavu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | D |
Diplomová práce konstrukčně-výpočtového charakteru se zabývá vznětovým jednoválcovým leteckým motorem s protiběžnými písty. Cíle práce sice byly převážně splněny, avšak dokument obsahuje množství rozporuplných míst, z nichž některá jsou uvedena dále. Z podkapitoly o únavové životnosti „Řešení s využitím metod na bázi MKP/MBS“ (str. 18–19) vyplývá, že autor přesně nepochopil princip této metody, neboť v ní popisuje kvasistatické zatížení, jež však nemůže postihnout dynamické děje. Návrh příruby klikového hřídele, kde jsou uvažovány lícované šrouby namáhané střihem, zatímco předepnutý šroubový spoj s třením mezi touto přírubou a ozubeným kolem je zcela opominut, působí dojmem, jako kdyby autor podřizoval konstrukci snadnosti výpočtu. Poněkud zarážející je, když se čtenář v práci zabývající se konstrukcí a výpočtem spalovacího motoru dočte, že vysokovýkonné zážehové dvoudobé motocyklové motory dosahují otáček 27 000 1/min. V kapitole 13, Návrh reduktoru, je chybně uveden převod, neboť otáčky se z klikových hřídelů směrem k vrtuli snižují, tudíž převod musí být více než 1 (reciproká hodnota převodu uvedeného v rovnici (20)). Konstrukci klikového hřídele, i přes autorovu snahu o aplikaci poznatků ze strukturálních výpočtů, lze považovat za nepříliš šťastnou a obsahující mnohé nedotažené detaily, a to především v oblasti vývažků a příruby pro uložení ozubeného kola reduktoru. Výrobní výkres má spíše ilustrativní charakter, neboť obsahuje chyby v kótování a geometrických tolerancích a sice předepisuje povrchové kalení, ovšem není určeno, ke kterým povrchům se tento předpis vztahuje. Zpracování diplomové práce vyžadovalo zvládnutí teorie, konstrukce i výpočtů spalovacích motorů a i přes její nedostatky práci doporučuji k obhajobě, neboť pan Tomáš Svoboda jinak prokázal svůj inženýrský přístup při řešení technických problémů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 61835