SVOBODA, T. Konstrukce vznětového leteckého jednoválcového motoru s protiběžnými písty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Novotný, Pavel

Diplomant pracoval při řešení diplomové práce průběžně, pravidelně docházel na dílčí konzultace. Práce spíše konstrukčního typu obsahuje konstrukční návrh včetně výkresové dokumentace klikového hřídele motoru a její pevnostní kontrolu. Výsledný konstrukční návrh je velmi nepropracovaný. Pevnostní kontrola zahrnuje výpočet napětí v kritických místech a následný výpočet únavové bezpečnosti dle vhodné metodiky. Výsledné hodnoty se zdají býti realistické. Použité metody jsou existující a známé bez výrazného vlastního podílu diplomanta. Celkově práce svým obsahem splňuje požadavky zadání. Výsledky práce poskytují nové poznatky využitelné pro další činnosti ústavu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu D
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Drápal, Lubomír

Diplomová práce konstrukčně-výpočtového charakteru se zabývá vznětovým jednoválcovým leteckým motorem s protiběžnými písty. Cíle práce sice byly převážně splněny, avšak dokument obsahuje množství rozporuplných míst, z nichž některá jsou uvedena dále. Z podkapitoly o únavové životnosti „Řešení s využitím metod na bázi MKP/MBS“ (str. 18–19) vyplývá, že autor přesně nepochopil princip této metody, neboť v ní popisuje kvasistatické zatížení, jež však nemůže postihnout dynamické děje. Návrh příruby klikového hřídele, kde jsou uvažovány lícované šrouby namáhané střihem, zatímco předepnutý šroubový spoj s třením mezi touto přírubou a ozubeným kolem je zcela opominut, působí dojmem, jako kdyby autor podřizoval konstrukci snadnosti výpočtu. Poněkud zarážející je, když se čtenář v práci zabývající se konstrukcí a výpočtem spalovacího motoru dočte, že vysokovýkonné zážehové dvoudobé motocyklové motory dosahují otáček 27 000 1/min. V kapitole 13, Návrh reduktoru, je chybně uveden převod, neboť otáčky se z klikových hřídelů směrem k vrtuli snižují, tudíž převod musí být více než 1 (reciproká hodnota převodu uvedeného v rovnici (20)). Konstrukci klikového hřídele, i přes autorovu snahu o aplikaci poznatků ze strukturálních výpočtů, lze považovat za nepříliš šťastnou a obsahující mnohé nedotažené detaily, a to především v oblasti vývažků a příruby pro uložení ozubeného kola reduktoru. Výrobní výkres má spíše ilustrativní charakter, neboť obsahuje chyby v kótování a geometrických tolerancích a sice předepisuje povrchové kalení, ovšem není určeno, ke kterým povrchům se tento předpis vztahuje. Zpracování diplomové práce vyžadovalo zvládnutí teorie, konstrukce i výpočtů spalovacích motorů a i přes její nedostatky práci doporučuji k obhajobě, neboť pan Tomáš Svoboda jinak prokázal svůj inženýrský přístup při řešení technických problémů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 61835