BUĽÁK, M. Trendy modernizace technologií pro řízení letů v okolí civilních letišť [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Vosecký, Slavomír

Pan Bc. Marián Buľák měl za úkol vytvořit pro Letecký ústav FSI VUT v Brně odbornou publikaci pro studenty magisterského oboru Letecký provoz a bakalářského oboru Profesionální pilot na téma "Trendy modernizace technologií pro řízení letů v okolí civilních letišť". Analyzoval obsahy zdrojů, v práci uvedené v seznamu literatury, a s osobitou logikou je vyložil v koncentrované formě všem zájemcům o leteckou navigaci. Publikace má velmi dobrou formální, grafickou i jazykovou úroveň. Výsledná práce splnila zadání v celém rozsahu. Její předností je vedle uceleného souboru informací také zobecňující způsob výkladu faktů - text je stručný, argumentace logická a celá publikace motivuje čtenáře k tomu, aby chápal podstatu popisovaných jevů v jejich nezbytných souvislostech. Takto efektivně pojatý přístup k osvojování si rostoucího množství nových skutečností je velmi žádoucí, ale zatím u studentů ojedinělý. Cenným přínosem práce je proporcionální rozložení tématiky a autorovy vlastní závěry, plynoucí ze zkušeností, uvedených v analyzované literatuře. Diplomovou práci pana Bc. Mariána Buľáka považuji za skutečně přínosnou pro samostatnou práci studentů. Doporučuji,aby tato práce byla využívána pro přípravu výše zmíněných leteckých specialistů. Hodnotím ji stupněm A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šplíchal, Miroslav

Úkolem autora bylo především vytvořit přehled aplikací DGNSS na letištích a nastíněním možností využití na letištích s několika RWY. Cílem zadaného úkolu bylo vytvořit výukový materiál pro studenty příslušných specializací. Vlastní práce je strukturována do osmi kapitol, které tvoří logickou strukturu v souladu se zadáním. V úvodu práce se autor zabývá představením navigační strategie ICAO a koncepci navigace založené na výkonosti. Dále následují kapitoly věnované různým způsobům přiblížení na přistání. Tato část práce je zpracována popisně a duplikuje informace dohledatelné v jiné literatuře. Nicméně, autor ke každé metodě připojuje alespoň krátké zhodnocení perspektiv dané metody a s ohledem na určení práce má uvedení těchto metod smysl. V sedmé kapitole se pak autor podrobně zabývá systémem GBAS pro přesné přiblížení. Z hlediska zadání jde o stěžejní část práce přinášející základní informace o GBAS systému, proto z mého pohledu mohl být autorem zvolen větší rozsah této kapitoly. Osmá kapitola popisuje implementaci systému GBAS na letišti Praha Ruzyně. Autor zde rozebírá výhody a nevýhody systému GBAS v porovnání se systémy ILS a MLS. Autor se věnoval rozsáhlému tématu, přičemž je třeba přihlédnout ke zkušenostem autora v dané oblasti. Přesto se autor dokázal vypořádat se zadaným úkolem a vytvořil hodnotnou práci, která je využitelná k úvodnímu seznámení se s danou problematikou. Grafická úroveň práce přesahuje obvyklou kvalitu závěrečných prací i přes drobné typografické prohřešky autora.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 116962