KRÁL, R. Programovatelné logické automaty pro výuku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Červinka, Dalibor

Na ÚVEE probíhá výstavba laboratoře pro budoucí výuku programovatelných logických automatů. Smyslem bakalářské práce bylo provést průzkum vhodnosti několika různých PLC a nim odpovídajících programovacích prostředí. V průběhu tohoto průzkumu se některé systému počaly jevit jako nevhodné a bylo zvoleno schůdné řešení s hardwarem Schneider Electric. Pro zvolený systém byly navrženy krátké laboratorní úlohy, které budou sloužit jako základ pro budoucí výuku. V úvodu práce je vysvětleno lze od PLC očekávat a jaké jsou možnosti programovacích jazyků. Poté jsou popsány systémy Mitsubishi a Schneider. Pro druhý z těchto dvou systémů bylo vytvořeno zkušební pracoviště, pro které byly navrženy možné úlohy. Práce je poměrně stručná, objem realizovaných prací nebyl největší. Výběr a nákup hardwaru byl totiž provázen různými oranizačními průtahy, nezaviněnými studentem. Práce má po grafické i stylistické práce solidní úroveň, ikdyž některé screeny programovacích prostředí jsou méně čitelné. Student ke všem zadaným úkolům přistupoval zodpovědně, vše se mu podařilo realizovat a tím pádem bylo zadání splněno.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Ctibor, Jiří

Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou programovatelných logických automatů PLC. Jejím cílem bylo provést výběr a zhodnocení některého z výrobců PLC pro účely zavedení do výuky. Práce má necelých 50 stran a je logicky členěna do šesti hlavních kapitol. První kapitola představuje, co je to PLC a jakými jazyky ho lze programovat. Druhá, třetí a čtvrtá kapitola pak popisuje PLC od třech zvolených výrobců, včetně popisu základního používání dodávaného vývojového prostředí. V kapitole páté je provedeno celkové zhodnocení, porovnání a doporučení. Poslední šestá kapitola pak popisuje devět navrhovaných úloh. Práce působí velmi dobrým dojmem, stylisticky je na kvalitní úrovni. Dává čtenářovi najevo, že autor rozumí a zajímá se o danou problematiku. Za vyzdvihnutí stojí nápadité řešení všech devíti vytvořených laboratorních úloh. Každá úloha má zadání, návod na její zpracování, úplný nebo částečný program a návrh případné vizualizace. Byly splněny všechny body zadání, práci lze bez větších úprav použít jako materiál do výuky, a tedy ji doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
100

Otázky

eVSKP id 117522