KUBÍK, H. Kybernetická úniková hra [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Fujdiak, Radek

Práce pojednává o únikové hře v cyber-range platformě. Obsahuje celkem 113 stran rozdělených do 10 hlavních kapitol (včetně úvodu a závěru). Jednotlivé části práce na sebe vzájemně navazují pouze minimálně, zejména pak analytická, metodická a praktická část. Práce je značně obsáhlá, nicméně i přesto v jednotlivých částech chybí hloubka a téma je zpracováno značně povrchně. V práci se vyskytuje značné množství formálních chyb, od drobných překlepů, porušování bloku textu, stylistických chyb, výskyt sirotků, špatně čitelných obrázků, chybějících mezer a mnoha dalších. Student využil celkem 72 citačních pramenů, převážně odborného a vědeckého typu. Literatura má chybný formát a už v první citaci se vyskytují formální chyby. Během semestru mohl být student aktivnější a lépe konzultovat výsledky své práce. Využitelnost práce je minimální, díky chybně zpracované metodice, která nebyla dále demonstrována v praktické části. Navíc úroveň jednotlivých úkolů je značně variabilní a mnohdy neodpovídá dané obtížnosti či cílové skupině, například středoškolákům bez odborných zkušeností. Celkově se zdá být práce splněna na nutné minimum bez větší hloubky, z tohoto pohledu hodnotím práci jako dostatečnou a uděluji E/55.

Navrhovaná známka
E
Body
55

Posudek oponenta

Burda, Karel

Cílem diplomové práce bylo analyzovat současný stav únikových her zaměřených na kybernetickou bezpečnost, navrhnout metodiku pro tvorbu zmíněného typu her a dle této metodiky vypracovat, otestovat a zdokumentovat celkem 4 hry. První tři kapitoly mají analytický charakter a jsou věnovány zejména typologii únikových her a problematice vzdělávání v kybernetické bezpečnosti. Bohužel výsledky analýz nebyly v návrhové části práce vůbec využity. Čtvrtá kapitola je věnována dotazníkovému šetření, avšak závěry z tohoto šetření opět nejsou v návrhové části reflektovány. Pátá kapitola je návrhová část práce. Bohužel jádro návrhu, tj. metodika pro tvorbu her je uvedena prakticky na dvou (!) stranách a je natolik obecná, že není prakticky použitelná. To se potvrzuje v následujících kapitolách, kde využití metodiky není v návrhu her zjevné a autor se na jednotlivé kroky metodiky nikde neodkazuje. Obsahem šesté kapitoly jsou návrhy her. Kromě již zmíněné chybějící vazby na metodiku mi zde vadí úroveň tzv. vzdělávacích materiálů (s. 62 a 64). Materiály nejsou strukturovány ani v odrážkách, ani v odstavcích, takže jsou nepřehledné a také o jejich úplnnosti lze pochybovat. Například na s. 84 má hráč na 3. stránce hry zkontrolovat geolokační pravidla firewalu bez toho, že by existence a význam těchto pravidel byla v materiálech alespoň zmíněna. A toto má být podpora pro středoškoláky i netechnického zaměření! Uvedená fakta jsou zcela základní pedagogické chyby, která u pedagogicky zaměřené práce dosti překvapí. Sedmá kapitola je věnována praktické implementaci. Fakticky se jedná jen o instalaci softwarových balíků a jednoduché skripty a také o textové a obrazové podklady pro administrátory kybernetické arény BUTCA. Následující kapitola je věnována závěrům z testování navržených her. Z formálního hlediska je práce podprůměrná. Odkazy na literaturu nejsou uvedeny v pořadí jejich výskytu v textu, tištěná verze někde neodpovídá elektronické verzi (např. v seznamu literatury chybí u tištěné verze první až třetí položka, ale v elektronické verzi tyto položky jsou), některé odkazy chybí (např. [?] na s. 27). Dále je v práci spousta pravopisných chyb a překlepů (např. na s. 29 jsou namísto českých uvozovek jen horní uvozovky, na s. 31 se píše „Srovnání unikovech“ atd.). Celkově konstatuji, že zadání práce bylo víceméně splněno, avšak na nízké úrovni. Práci hodnotím stupněm D (Uspokojivě), 65 bodů.

Navrhovaná známka
D
Body
65

Otázky

eVSKP id 159243