HEJL, V. Vypracování příkladů pro výuku vizualizací v Inventoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Student ve své práci zpracoval problematiku vizualizací, které byla ve výuce CADů dlouhodobě podceňována, přestože se v dnešní době hodně zaměřené na kvalitní grafiku jedná o velmi důležitou část projektů. Schopnost prezentovat své výsledky je čím dál častěji klíčová i pro běžné konstruktéry, kteří musí komunikovat s ne-techniky. Pro tyto potřeby je nezbytné znát možnosti tvorby kvalitních výstupů. Student sám zpracoval problematiku vizualizací a připravil podklady pro výuku tří příkladů, které budou rozšiřovat základní kurz zabývající se vizualizacemi. Ukazuje tak studentům FSI další možnosti, jak posunout své schopnosti tvorby vizualizací na vyšší úroveň. Práce je zpracována stručně a dobře organizována. Věřím, že podklady dodané studentem budou užitečné pro další rozvoj studentů v předmětu CAD – pokročilí (3CC).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Představená bakalářská práce se zabývala přípravou podkladů pro výuku vizualizací v Programu Autodesk Inventor. Jako vizualizace lze chápat široké spektrum možností, které lze v tomto programu provádět. Autor práce si bez bližšího vysvětlení zvolil ukázky zaměřené pouze na materiály a vzhledy dílů, což se z mého pohledu jeví jako velmi drobná a omezená část všech možností, které program nabízí. Práce obsahuje řadu formálních chyb, kde za zmínku stojí nesourodé zarovnání textu, špatné vygenerování obsahu, či uvedená bibliografická citace práce, dle které se jedná o práci diplomovou, odevzdanou v roce 2022 a obsahující 99 stran. Autor neprokázal dostatečnou schopnost práce s literaturou, kde značnou část citovaných zdrojů tvoří wikipedie a blogy na podivných doménách. Zdroje jsou pak chybně uváděny i v textu práce. Také nepůsobí příliš přívětivě fakt, že celou první stránku rešerše tvoří přímá citace. Naopak u některých uvedených pojmů, které by si citování zasloužily, zdroje chybí úplně. Rešeršní část práce působí velice stroze. V první části jsou uvedeny základní pojmy a 4 alternativy programů, ve kterých je možné vizualizace provádět. V druhé části autor představuje jednotlivé funkce programu a uvádí jejich možnosti a nastavení. Dle mého názoru tato část, která je již celá bez jediného zdroje, patří do metod. Analýza problému poté vůbec nereflektuje zmíněné informace v rešeršní části, kdy by zde šlo uvést minimálně porovnání jednotlivých programů a vymezit se vůči výhodám, či nevýhodám programu Inventor, který je v dalších částech práce používán. Prakticky celá kapitola materiál a metody je věnována pouze tvorbě textur z reálných snímků. Tyto znalosti již ale nejsou prakticky používány, jelikož textura je studentům poskytnu ve formě obrázku. Jak jsem již zmínil, náplní této kapitoly by dle mého názoru měla být celá druhá část představené rešerše. V kapitole výsledky jsou poté stručně okomentovány jednotlivé příklady. Příliš se mi nelíbí typ zvolených ukázek v prezentacích. Ocenil bych výběr strojních součástí, které zapadají do konceptu výuky, na kterých by představené funkce šly použít a ukázat stejně, či lépe než na malířském válečku, nebo stolní lampě. Dle mého názoru je záběr všech tří prezentací velmi omezený. Studenti se v nich naučí zjednodušeně práci s knihovnou vzhledů, kdy sám autor uvádí, že práce s knihovnou materiálů je totožná a není potřeba ji ukazovat. Chybí zde nějaký přesah, či alespoň ukázka nastavení renderování jednotlivých výstupů. Po projití podkladů podpory na oficiálních stránkách společnosti Autodesk mi dané téma nepřipadá méně pochopitelné než z výukových prezentací představených autorem, a tak v nich nevidím přidanou hodnotu. Rovněž nejsem spokojen s CAD modely, které jsou studentům přiloženy ke stažení a jsou nezbytnou součástí následné práce. Převážná část jejich náčrtů je nezavazbená, což je jedna z hlavních pouček, která se učí v základním kurzu modelování. Dle mého názoru bylo možné tuto bakalářskou práci zpracovat daleko kvalitněji, ať už z hlediska textové části, nebo výstupů v podobě výukových prezentací. Neuškodilo by případné zpracování dalších možností vizualizace, aby práce nepůsobila tak, že postihuje jen velmi malou oblast a narostlo by množství předaných informací. Nicméně na základě velmi obecné charakteristiky problému a vymezených cílů ze zadání práce konstatuji, že práce cíle splnila, a i přes zmíněné nedostatky ji doporučuji k obhajobě a navrhuji známku E.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 145669