VU, T. Zlepšení UX aplikace Záchranka [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Pluskal, Jan

Studentka se zdatně zhostila všech cílů zadání. Provedla důkladnou rešerši, navrhla a implementovala interaktivní design řešení komunikace pro neslyšící v aplikaci Záchranka, provedla uživatelské testování a optimalizovala návrh na základě zpětné vazby. Práce má vysokou praktickou hodnotu a přispívá ke zlepšení komunikace neslyšících v krizových situacích. Navrhuji práci hodnotit stupněm A jako výbornou.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Práce si klade za cíl zjistit možnosti komunikace neslyšících pomocí mobilního zařízení se zaměřením na zajištění pomoci v krizových situacích. Studentka měla navrhnout řešení komunikace pro neslyšící pomocí aplikace Záchranka, vytvořit interaktivní design tohoto návrhu a provést uživatelské testování s cílovou skupinou, včetně iterací na základě zjištěných připomínek. Implementace a programové řešení nebyly očekávány a jsou v režii programátorů aplikace Záchranka.
Práce s literaturou Studentka samostatně vyhledala relevantní literární prameny a provedla důkladnou rešerši týkající se komunikace neslyšících v krizových situacích.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Studentka byla aktivní během celého řešení práce. Konzultace probíhaly pravidelně s minimálně měsíční frekvencí. Studentka byla vždy velmi dobře připravena a diskuse byly věcné a konstruktivní.
Aktivita při dokončování Praktická implementace interaktivního designu byla dokončena s předstihem. Studentka provedla uživatelské testování interaktivního designu s cílovou skupinou, zapracovala připomínky a provedla několik iterací pro optimalizaci řešení.
Publikační činnost, ocenění Výsledky práce jsou dle informací odborného konzultanta postupně integrovány do aplikace Záchranka. Výsledek této práce nedávno přispěl k záchraně lidského života, kdy neslyšící přivolal pomoc seniorovi se zástavou srdce.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Zavřel, Jan

Práce pojednává o vylepšení uživatelského rozhraní nouzové aplikace Záchranka. Celkově práci hodnotím jako velmi dobrou. Perfektnímu hodnocení bohužel brání hlavně horší čtivost a způsob prezentace výsledků uživatelského testování. V práci, zejména ve výsledcích práce, je vidět velká míra zodpovědnosti studentky k tématu. Téma je vypracováno důkladně, což je podtrženo například rozhovorem s dispečerem záchranné služby. Dále vyzdvihuji úžasné využití výsledků a extrémně pozitivní dopad do praxe.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Obyčejný redesign uživatelského rozhraní pro mobilní aplikaci by mohl být sám o sobě považován za jednoduché nebo méně obtížné zadání, ale protože se práce zaměřuje na neslyšící uživatele se specifickými potřebami, hodnotím zadání jako průměrně obtížné.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání je splněno v plném rozsahu. Práce obsahuje shrnutí původního stavu aplikace, celkem tři kola uživatelského testování a dvě kola změn v návrhu. Navíc je v práci popsán rozhovor s dispečerem záchranné služby.
Rozsah technické zprávy Práce je v obvyklém rozsahu. Velkou část tvoří obrázky uživatelského rozhraní, což je u tohoto druhu práce očekávané.
Prezentační úroveň technické zprávy 80 Práce má logickou strukturu, jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují a čtenář má tak stálou představu, v jaké části procesu vypracování se nachází. Některé sekce bohužel neobsahují dostatečné množství kontextu pro čtenáře, který si, v lepším případě, musí na tyto informace počkat i více než 10 stránek (např. jaké funkce obsahuje Apple iPhone pro neslyšící uživatele vs. jaký je ohlas na tyto funkce v komunitě neslyšících). V průzkumu zahraničních aplikací chybí explicitní shrnutí a porovnání funkcionalit například tabulkou. Výsledky uživatelského testování jsou popsány pouze textově a nikoli graficky, a také neobsahují stručné shrnutí. V jedné z těchto sekcí, jmenovitě 3.2, jsou namísto konkrétních počtů často použitá slova jako většinou, někteří, jiní a pár.
Formální úprava technické zprávy 75 Jazyková stránka práce je bohužel nejslabším článkem. Práce je psána v češtině, a i když neobsahuje závažné množství gramatických chyb, její čitelnost není z nejlepších. Věty jsou často až příliš krátké a i jednoduchá myšlenka je často rozdělena na dvě a více vět. Například souvětí s implikací je rozděleno do dvou samostatných vět bez jakékoliv slovní návaznosti. Tento jev se v práci objevuje hned několikrát a může být pro čtenáře extrémně rušivý. Práce dále několikrát mění trpný rod za činný a naopak.
Práce s literaturou 90 Práce obsahuje 37 citací relevantních webových stránek a z menší části také odborné literatury o UX. U rozsáhlejších zdrojů, kde je citována konkrétní myšlenka, chybí čísla kapitol či rozsah stránek. Zdroje jsou občas citovány několikrát za sebou v rychlém sledu bez proložení jinými myšlenkami (například zdroj s číslem 3, stránka firmy Apple pojednávající o přístupnosti pro neslyšící uživatele, je citován v kapitole 2.1 ve čtyřech krátkých větách třikrát). Další citace by byly vhodné i jako pouhé poznámky pod čarou (například odkazy na internetové obchody). U samotných citací je typ nosiče v nestandardním formátu.
Realizační výstup 95 Výstupem práce je množina vytvořených a otestovaných vylepšení uživatelského rozhraní aplikace Záchranka, se zaměřením na neslyšící uživatele. Výsledek je prezentován ve formě interaktivního modelu aplikace v nástroji Protopie.
Využitelnost výsledků Práce přichází s lepším návrhem aplikace pro nouzové kontaktování záchranné služby se zaměřením na nemalou podmnožinu populace ČR. Podle vývojáře aplikace, jehož posudek je uveden jako jedna z příloh práce, se navržená řešení budou implementovat do aplikace v nejbližší době.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 150325