ŠKOVIERA, T. Scénář do školící platformy BUTCA pro problematiku forenzní analýzy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Gerlich, Tomáš

Bakalářská práce se zabývá návrhem a implementací dvou výukových scénářů pro digitální forenzní analýzu v platformě BUTCA. Scénáře jsou funkční, popisují základních forenzních postupů jako práce s paměťovým dumpem v nástroji Volatility i analýza obrazu disku pomocí Autopsy. Student během zpracování aktivně komunikoval a řešil nalezené technické i organizační problémy. V teoretické části je práce stručná, poskytuje základní rámec disciplíny a metodologií, avšak nepostihuje hlouběji aktuální stav praxe. Praktická část je koncipována s důrazem na praktické ověření, nicméně postrádá detailní popis vlastního procesu implementace scénářů. Zadání úkolů ne vždy nabízí jednoznačné řešení a občas chybí dílčí nápovědy. Formální stránka obsahuje drobné překlepy, typografické nedostatky a nekonzistentní sazbu citací. Práce s literaturou je na ucházející úrovni,ale některé použité zdroje jsou již zastaralé. V souladu se stanovenými cíli práce hodnotím vykonanou práci jako splněnou, s přihlédnutím k věcným i formálním výtkám. Doporučuji práci k obhajobě s hodnocením C/70.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Lazarov, Willi

Bakalářská práce se zabývá digitální forenzní analýzou s cílem vytvořit dva výukové scénáře do platformy BUTCA. Student nejprve představuje řešenou problematiku, jejíž popis je však poměrně strohý a nevychází ze současné praxe (např. sloučení identifikace a akvizice důkazů), což je způsobeno čerpáním ze zastaralých zdrojů. V rámci praktické části student navrhl a implementoval dva výukové scénáře zaměřené na analýzu operační paměti a diskového obrazu. Implementace úkolů v práci není vůbec popsána, pouze jejich zadání bez dalších informací. Není tedy jasné, jak přesně student později analyzované události vytvořil. Dále řešení není vždy jednoznačné (např. adresa v paměti instrukce JNZ), což může vést k vyšší chybovosti i přes správný postup. V druhém scénáři pak u některých úkolů chybí dílčí nápovědy. Jako nevhodné vnímám také uvedení instrukcí formou vyprávění v minulém čase, což dělá zadání nepřehledné a může způsobit, že uživatel část úkolu přeskočí. Mimo to jsou oba scénáře funkční a interaktivní formou pokrývají řešenou problematiku. Kromě nižší úrovně prezentace obsahuje práce místy překlepy nebo typografické nedostatky, jako je např. nejednotná sazba citací nebo způsob vysvětlování zkratek. Citováno je s občasnými chybami v normě celkem 24 zdrojů složených z webových stránek a odborných publikací. I přes věcné a formální výtky student cíle práce splnil. S ohledem na uvedené skutečnosti doporučuji práci k obhajobě s hodnocením D/67.

Navrhovaná známka
D
Body
67

Otázky

eVSKP id 163837