RUSIŇÁKOVÁ, K. Nexus v Opočně – Transformace školního areálu v moderní inkluzivní čtvrť v souladu s rozvojovými směry města a kraje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2024.
Katarínin návrh úspěšně začleňuje novou urbanistickou strukturu do stávajícího území, které je definováno ponecháním zachovalých stavebních celků, dvou historických budov, tělocvičny a panelového domu. Území otevírá a zapojuje do uliční sítě a příznivým způsobem podporuje rozvoj obytné čtvrti. Mezi panelovým domem a tělocvičnou vytváří parkově řešený volný městský prostor pro hry a setkávání v přírodním rámci. Jednu z historických budov upravuje na dům zdravotnických služeb s komfortem drobného měřítka a ubytováním, zatímco druhou upravuje na mateřskou školu. Minimalizuje parkování na povrchu a namísto toho vytváří podzemní garáže, přičemž nabízí dostupné a inkluzivní bydlení pro nejširší spektrum obyvatel. Nové využití panelového domu je naznačeno pouze koncepčně, podrobněji návrhem se věnuje úpravám tělocvičny a rekonstrukci domu lékařů ve vizuálně exponované poloze podél ulice Nádražní. Projekt prezentuje výborný inovativní koncept moderní polyfunkční čtvrti, který nejen zachovává stávající budovy, ale také je inteligentně integruje do udržitelného rozvoje území. Poskytuje vysokou kvalitu bydlení a současně podporuje aktivní životní styl, což významně přispívá k udržení širšího spektra obyvatel v Opočně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Záměrem bakalářské práce bylo prověřit možnosti prostorového uspořádání a funkčního zónování řešeného území, bývalého školního areálu v Opočně v Královéhradeckém kraji a navazujícího dosud nezastavěného území vymezeného ulicemi Na Olivě a Nádražní, který teprve nedávno ukončil svoji funkci a město spolu s krajem pro něj hledají vhodnou koncepci dalšího rozvoje a podrobněji rozpracovat jednu z variant. Katarína vypracovala vlastní návrh vycházející z analýz vytvářených ve skupině formou rotačních cvičení, přičemž byla vedena k tomu, aby ve svém přístupu reagovala na výstupy vyplývající z řešení svých kolegyní. Jedním z aspektů rotačních cvičení byla i skupinová spolupráce, kterou studentky zvládly naprosto excelentně. Metoda výuky přitom vycházela z teorie a nauky navrhování rakouského architekta Dietmara Eberleho 9×9, se zaměřením na udržitelný přístup k životnímu prostředí a životnost jednotlivých komponent návrhu: hmota-konstrukce-fasáda-materiály v následujícím 200-100-50-20-10 letém horizontu V úvodní části semestru se každá ze studentek věnovala historickým, technickým, funkčním, strukturním a dopravním analýzám v rámci rotačních cvičení, prověřujících různé aspekty řešení a ověřujících jejich funkčnost v dané lokalitě. Každá ze studentek následně vypracovala vlastní řešení, vyplývající z východisek (prověření) formulovaných v úvodní části semestru pojmenovaných 1/volume – 2/structure – 3/envelope. |
Práce v širokém záběru dobře naznačuje záměry v území i snahu o intenzivnější využití. Doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Panelový dům po revitalizaci a rekonstruovaná tělocvična s domem lékařů mají vymezit prostor náměstí. Tento prostor by se, vzhledem k navrhovanému využití /skatepark a sportovní hřiště/, měl nazývat spíše parkem a mít výrazně menší podíl zpevněných ploch. Ve zbytku obytného souboru jsou dva typy bydlení /individuální a hromadné/, které jsou výrazově a hmotově obdobné a liší se ve vnitřních dispozicích a způsobu parkování. | |
Provozní řešení | B | Stávající komunikace zajišťují dopravní obslužnost navržených objektů. Všechna parkovací stání jsou v individuálních a hromadných garážích, na terénu naopak nejsou navržena žádná pohotovostní stání, což nevyhovuje současným požadavkům na výstavbu. | |
Technicko konstrukční řešení | B | "Panelák" a rodinné domy jsou řešeny schématicky, konstrukčně je dopracována tělocvična s domem lékařů. Objekt tělocvičny je zúžen, propojen s domem lékařů a úpravy se týkají zejména nové jižní stěny a zelené střechy. Konstrukční schéma na str.63 je čitelné, detaily i vzorové příklady srozumitelně dokumentují návrh. | |
Architektonické řešení | B | Naznačený architektektonický výraz navržených domů by zasloužil lepší dopracování v detailech. Například okap střechy domu lékařů a proporce stafáží ve vizualizacích. Oceňuji snahu o hledání symbiózy nesourodých staveb. | |
Formální úroveň | B | Projekt je formálně konzistentní a kompletní. Je dobře popsán od koncepčních záměrů po materiálové řešení. |
eVSKP id 159620