RAJM, V. Svařování rámu dvojkola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Bakalářská práce p. Vojtěcha Rajma obsahuje 20 stran textu a celkem 3 přílohy. Je věnována 3D návrhu rámu dvojkola a problematice svařování spojů při výrobě tohoto rámu. Úvodní rešeršní část je věnována rozboru materiálů ve výrobě rámů jízdních kol a svařitelnosti C-Mn oceli zaměřené na hlavní nebezpečí pro dopravní prostředky – trhliny. Práce má dobrou úroveň a vcelku malý rozsah experimentu, který si student samostatně navrhnul a zadal. Jedná se o ruční svařování spoje trubek pevnostní Cr-Mo oceli průměru 30mm a tl. stěny 2mm. V rámci experimentu bylo provedeno svařování metodou TIG a MAG. Byla provedena kontrola – VT a vzorky byly rozřezány pro kontrolu TOO a průvaru. Bakalář prokázal schopnost samostatné práce a doporučuji BP k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Předložená práce s názvem "Svařování rámu dvojkola" se zabývá literární rešerší, návrhem a svařováním rámu dvojkola z konkrétního používaného materiálu. Práce je rozdělena do 6 kapitol a závěru. Předchozích 5 kapitol shrnuje návrh geometrie rámu dvojkola, materiály používané v cyklistice, svařitelnost ocelí s charakteristikou možných trhlin, volbu vhodné technologie svařování. Pouze šestá kapitola s názvem experimentální práce popisuje velmi stručně realizovaný experiment. Mělo být dle mého názoru pro větší názornost a dílčí vyhodnocení více rozepsáno do podkapitol, např. příprava vzorků, svařování vzorků, hodnocení makrostruktury atd. V teoretické části v kapitole 5 jsou podrobně popsány všechny možné technologie svařování, včetně nesprávného uvedení technologie FCAW pod MIG/MAG, spíše bych doporučoval zaměřit se pouze na technologie svařování v realizovaném experimentu. Na obrázku 7 je zobrazena navržená geometrie rámu dvojkola, z hlediska praktického svařování bych doporučoval vyhotovit (do příloh) svařovací výrobní výkres s označením velikostí a typů svarů, včetně detailů svarů s výrobními tolerancemi a požadavky na kvalitu svařování. Následuje stručná praktická část práce, včetně správného vyhodnocení v závěru, vzhledem k hloubce závaru (průvaru) metody TIG, jako nejvhodnější použité technologie svařování rámů jízdních kol. Mimo málo ostrých snímků z hodnocení makrostruktury jsem v práci nenašel žádné formální nedostatky a proto tuto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 125051