MICHALÍK, D. Simulátor řízení vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Diplomová práce pana Michalíka se zabývá návrhem simulátoru řízení vozidla pro potřeby měření a hodnocení základních parametrů lidského operátora - řidiče a následnou implementací SW využitím vhodného herního enginu. Diplomant přistoupil k řešení úkolu velmi aktivně. Nastudoval si potřebné informace a na základě rešerše problematiky navrhnul a implementoval SW pro simulátor řízení vozidla včetně vhodných scénářů s možností záznamu vybraných jízdních parametrů. Tato data lze následně využít pro účely výzkumu a vývoje algoritmů a metod pro sestavení modelů chování řidiče a vyhodnocení jeho základních parametrů, v čemž také spočívá hlavní přínos této diplomové práce. Konzultace diplomant využíval v obvyklé míře. Práce má dostatečný rozsah a je sepsána vhodnou formou. Drobnou připomínku mám jen k poměrně omezenému využití literárních zdrojů v případě kapitoly zabývající se hodnocením lidského operátora. Avšak vzhledem k tomu, že tato kapitola je tematicky zařazena spíše okrajově, je i její obsah adekvátní. Za zmínku stojí rovněž fakt, že se diplomant dobrovolně přihlásil do soutěže Student EEICT s příspěvkem na téma své diplomové práce a úspěšně tak svoji práci prezentoval. Z pozice vedoucího tak musím konstatovat, že diplomant, pan Michalík, splnil všechny body zadání a vzhledem k výše uvedeným skutečnostem doporučují práci k obhajobě a navrhuji hodnocení 92b/A.
Předložená diplomová práce s názvem Simulátor řízení vozidla si kladla za cíl vytvořit softwarovou aplikaci simulátoru osobního vozidla použitelného pro výzkum vyžadující měření parametrů lidského operátora (řidiče automobilu). Práce je uspořádána logicky, je psána čtivou formou a pečlivost autora dokládá jak grafické uspořádání, které je na vysoké úrovni, tak naprosté minimum překlepů. Jedinou slabinou formální podoby práce tak je skutečnost, že se autor neubránil nadměrnému přejímání anglických slov i v těch případech, kdy existuje vhodný český ekvivalent (např. event - událost). Všechny body zadání byly splněny, byť teoretická část věnující se problematice modelování lidského operátora je možná až příliš stručná. Ze zadání je však zřejmé, že těžiště práce spočívalo ve vytvoření simulátoru a seznámení se s problematikou modelování lidského operátora je významné jen proto, aby vytvořený simulátor byl použitelný jako zdroj dat pro další zpracování. I přes to je nutné poznamenat, že některé formulace v kapitole 1.1 nejsou ideální. Současně je však vhodné ocenit, že autor práce čerpal znalosti o této, pro něj v podstatě okrajové problematice, i z cizojazyčné literatury. Další část práce je pak věnována rešerši platforem pro vývoj simulátoru (herních enginů) a následně již vývoji simulátoru s využitím zvolené platformy (Unreal Engine). Tvorba simulátoru a komplexnost vývoje je v práci zachycena přiměřeným způsobem, kde autor dokumentuje jednak zvolené komponenty této platformy a také kroky, které jsou nezbytné k vytvoření simulátoru. Autor vhodně zvolil koncepci, která mu umožní využívat již existující odladěné funkční bloky a není tak nucen stát se univerzálním expertem v extrémně široké oblasti sahající od počítačové grafiky po modelování podvozku vozidla. Zvolená koncepce se ukázala být vhodná a autor skutečně vytvořil SW realizující simulátor řízení vozidla. Pro ověření funkčnosti simulátoru autor navrhl a realizoval čtyři jednoduché scénáře: -jízda po rovné dálnici se skokovou změnou požadované dráhy, - jízda po delším dálničním úseku s mírnými zatáčkami, - jízda v městském prostředí -losí test. Funkčnost simulátoru a jeho využitelnost pro výzkum v oblasti měření, zpracování dat a modelování lidského operátora autor přiměřeným způsobem dokládá formou grafů, které ukazují záznamy hodnot z polohy volantu v čase z jízd v jednotlivých scénářích. Práce byla časově náročná, vyvinutý simulátor je funkční a zadání bylo splněno v celém rozsahu. Práci i přes výše uvedené drobné výtky hodnotím jako výbornou.
eVSKP id 119064