FUKAS, O. Vzdušný prostor členských států EU [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na základní porovnání struktury vzdušného prostoru členských zemí EU a stav projektu SES s tím, že vzhledem k tomu, že se téma ukázalo rozsáhlé a přesahovalo požadavky na rozsah bakalářské práce, bylo autorovi doporučeno porovnat struktury vzdušných prostorů pouze ČR, Německa a Slovenska s prioritou vertikálního rozsahu do FL95 a zejména prostorů, které jsou bez letového povolení nepřístupné. Bakalářská práce je vyjma úvodu a závěru zpracována do šesti kapitol o celkové rozsahu 59 stran. Na práci je patrné, že autor není aktivním pilotem a absence praktických zkušeností s využíváním vzdušného prostoru ztěžovala pisateli orientaci v problematice organizace využívání vzdušného prostoru. Jako nedostatek lze hodnotit nezapracování informace o stavu implementace SES. Práce má nižší stylistickou úroveň a grafickou úroveň, která dílo zbytečně poškozuje. Přesto práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji uspokojivě / D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Práce je rozvržena do šesti hlavních částí, v nichž se autor věnuje obecné charakteristice vzdušného prostoru a jeho struktury, vzdušnému prostoru jednotlivých států a závěrečnému porovnání a vyhodnocení využívání vzdušného prostoru. Stěžejní částí práce jsou věnovány popisu a porovnání vzdušného prostoru vybraných států (ČR, SR a Německa), přičemž v práci tento výběr není blíže odůvodněn. Podkapitola 1.2 Struktura vzdušného prostoru ČR hovoří pouze o zakázaných, omezených, nebezpečných, dočaně vyhrazených a rezervovaných prostorech a následně o koncové řízené oblasti a řízeném okrsku. Informace např. o FIR/UIR/CTA/FRA zde zmíněny nejsou, přestože např. oblasti FIR a CTA jsou zobrazeny na obr.8. Kapitola 2 je nazvána "Rozlohy vybraných prostorů ČR", přičemž opět není blíže zdůvodněn výběr prostorů a nezmínění ostatních (PGZ (paragliding zone - prostor pro navijákové starty PK/ZK, prostory pro létání v dlouhé vlně, dočasně rezervované prostory pro místní provoz všeobecného letectví - TRA GA, FBZ, ATZ, RMZ, TMZ apod.). Kapitoly 3 a 4 již potom navazují na předchozí výběr prostorů, bez podrobnějšího popisu struktury vzdušného prostoru těchto států (SR, Německo). Celá metodika analýzy vybraných vzdušných prostorů není jasně definována, z čehož plyne i nejednotné strukturování jednotlivých částí práce. Samotné porovnání vzdušných prostorů uvedených států pak spočívá ve vyhodnocení velikosti jednotlivých typů prostorů, následně vztažených k celkové rozloze států a jejich časové využití. Samotné výpočty včetně výsledků jsou pouze zmíněny v textu bez jejich konkrétního uvedení (nelze tudíž posoudit jejich správnost). Poněkud nelogicky, teprve kapitola pátá se věnuje evropské a národní legislativě a to z pohledu pružného využívání vzdušného prostoru. Chybí mi zde zmínka např.o evropských požadavcích na rozdělení vzdušného prostoru na horní a spodní, o vytvoření Evropské letové informační oblasti pro horní vzdušný prostor (EUIR), o zavedení zjednodušené klasifikace vzdušného prostoru v EUIR podle strategie vzdušného prostoru Eurocontrol, o stavu implementace regulačního rámce Single European Sky (jak požaduje zadání) apod.. Z formálního hlediska lze autorovi vytknout nečitelnost resp. sníženou čitelnost některých obrazových příloh (např. obr.1, 10, 13, 14), zdvojené popisky u obrázků 8 a 9, nestandardní zdrojování (není nutno uvádět číslo stejného zdroje za každou větu - str. 26, 28, 30, 44, 45, 46). Dále to, že seznam zkratek neobsauje veškeré zkratky uvedené v textu (např. CTA, v případě zkratky NOTAM je uveden správný anglický význam, nicméně český význam je uveden chybně, jednotka km je v anglickém významu uvedena v množném čísle). Rovněž použití zdroje "[2] Vzdušný prostor: Třídy vzdušného prostoru (podle ICAO). In: Wikipedia: the free encyclopedia" a nikoliv oficiálního národního leteckého předpisu L11 Letové provozní služby, lze považovat, byť v bakalářské práci, nicméně se zaměřením na vzdušný prostor, jako nevhodné, ba přímo trestuhodné. Závěrem lze konstatovat, že téma práce je zpracováno velmi zjednodušeně, až povrchně a těžce se v samotném obsahu identifikují jednotlivé požadavky zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | F | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | D |
eVSKP id 150462