RADOVÁ, E. Využití controllingu v podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.
Diplomová práce se zaměřuje na využití controllingu ve společnosti ZETOR TRACTORS a.s. Studentka Eva Radová posoudila dosavadní stav controllingu se zaměřením na obchodní plán vybrané společnosti. Na základě této analýzy studentka následně navrhla opatření k řešení nejvíce problematických oblastí. Nosnou část návrhové části tvoří doporučení v oblasti úpravy cen pro jednotlivé trhy. U těchto úprav však postrádám zdůvodnění, detailnější propracovanost a argumentaci. I přes tento nedostatek doporučuji diplomovou práci k obhajobě a žádám studentku, aby v rámci rozpravy představila zdůvodnění úprav marží jednotlivých modelů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | C | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Praktická využitelnost výsledků | D | ||
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | B | ||
Práce s informačními zdroji, včetně citací | B |
Diplomová práce detailně rozebírá odchylky skutečných výsledků od plánovaných z hlediska celkového, z hlediska jednotlivých let, z hlediska jednotlivých modelů, z hlediska cílových trhů společnosti i z hlediska tržeb i marže. Ze závěrů je zřetelné, že téměř ve všech parametrech spol. Zetor v analyzovaném období nedosáhla plánovaných parametrů a z tohoto pohledu je zcela jistě potřeba nejen zvážit, ale i zrealizovat nápravná opatření. Pro posouzení celkové úspěšnosti analyzovaného období by bylo dobré podívat se na celkové konkurenční prostředí, tedy jak se dařilo udržet celkový tržní podíl, tedy jestli obtíže při dosažení plánovaných tržeb a marží bylo způsobeno celkovou obtížnou situací na jednotlivých trzích, anebo je to způsobeno jinými faktory, např. technologickou úrovní produktů Zetor, podceněním trendů na trhu anebo nedoceněním legislativních změn na trhu. Je zřejmé, že nápravná opatření budou vyžadovat nemalé investice a náklady a výše zmíněná analýza by pomohla nasměrovat tyto výdaje optimálním směrem. Autorka diplomové práce navrhuje posílit „top-down“ model přípravy plánu, což může přípravu plánu urychlit, ale hrozí zde riziko nižšího zapojení lidí a tedy i nižší motivace plnění takového plánu. Pro posílení „top-down“ přístupu přípravy plánu je jisté, že top management v tom případě potřebuje kvalitní marketingové informace o požadavcích a trendech na jednotlivých trzích, o příležitostech a hrozbách. Tomuto se autorka věnuje v části 3.2. Marketingové řízení a částečně i v kapitole 3.3. Zvýšení tržního podílu. Autorka se ve svém doporučení dále věnuje systému stanovení prodejních cen. Je obvyklé, že především ve „špatných“ obdobích se prodejci snaží zachránit propadající prodeje akčními nabídkami s nižšími cenami, a to klade především na oddělení controlingu zvýšené nároky na posouzení limitů a mezních hodnot a vytváří to tlak na zavádění metod krizového managementu. Jakékoliv navýšení prodejní ceny je velkou výzvou pro obchodní oddělení a je potřeba maximální podpory marketingovými aktivitami i nástroji, které autorka zmiňuje v kapitole 3.3., 3.4. a 3.5. Domnívám se, že bylo dosaženo zadaných cílů diplomové práce a tuto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | B | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Praktická využitelnost výsledků | B | ||
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | B | ||
Práce s informačními zdroji | C |
eVSKP id 135051