KAPUSTA, M. Laboratorní úlohy pro výuku síťových technologií [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student Martin Kapusta úspěšně pronikl do zadaného tématu a splnil zadání diplomové práce. Během studia pravidelně konzultoval a snažil se co nejvíce porozumět dané problematice. Z formálního hlediska je práce na vyšší úrovni. V práci se minimálně vyskytují nevhodné formulace a některé věty nedávají smysl. Diplomová práce je dobře členěna a dobře čitelná. Student provedl porovnání dostupných simulačních prostředí, které by byly vhodné z hlediska implementace zadaných laboratorních úloh. Následně byl vybrán program NS-3, který splňuje všechny zadané požadavky. Dále student provedl podrobný a smysluplný návrh dvou laboratorních úloh obsahující podrobný popis problematiky a použitého kódu. V jednotlivých laboratorních úlohách mohly být více využity srovnávací grafy, které by více přispěly k pochopení dané problematiky. Práci hodnotím známkou A/90 bodů.
Předložená práce se zabývá návrhem dvou laboratorních úloh řešící problematiku komunikačních sítí a protokolů v simulačním prostředí NS-3. První laboratorní úloha se zaměřuje na porovnání technologií Ethernet and WLAN, zatímco druhá úloha se soustředí na funkci směrovacího protokolu OSPF. V příloze práce se pak nacházejí vytvořené návody obsahující souhrn problematiky, postup vypracování, samostatné úkoly a doplňující otázky. Zadání práce tedy považuji za splněné. Teoretická část je zpracována důkladně a poskytuje dostatečný přehled řešené problematiky. Nicméně mi přijde poněkud zbytečné popisovat základní funkce a termíny komunikačních sítí (kapitoly 1 a 2), kdy student popisuje i věci jako dělení sítí dle velikosti, firewally, optické sítě, srovnání referenčních modelů ISO/OSI a TCP/IP a funkce jednotlivých vrstev, což s problematikou vytvořených úloh přímo nesouvisí. Co lze vytknout je, že ne všechny zkratky jsou vysvětleny při jejich prvním výskytu (např. zkratky TCP a UDP na str. 17, RIP, OSPF, BGP na str. 35 atd.), vrstva síťového rozhraní u modelu TCP/IP je na straně 22 a na obrázku 2.2 nesprávně nazývána fyzická, často chybí mezery mezi veličinou a jednotkou. Návody jsou přeloženy do češtiny bez gramatických chyb, nicméně se zde nacházejí i pozůstatky slovenštiny (např. názvy obrázků 1.1, 1.6 a 1.7 u první úlohy atd.). Co se dá naopak vyzdvihnout je práce s literaturou, kdy seznam referencí obsahuje 45 zdrojů. Věřím, že navržené laboratorní úlohy poskytnou vhodný materiál pro seznámení studentů s danou problematikou. Práci hodnotím B/86 bodů.
eVSKP id 118171