STRMISKA, P. Dynamický model tepelného čerpadla s deskovými výměníky a ekologickým chladivem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Cílem diplomové práce bylo vytvořit knihovnu pro výpočet výměníků a tepelného čerpadla (TČ) v jazyce Modelica. Součástí práce bylo ověření vytvořených modelů pomocí experimentálních dat získaných již dříve v rámci projektu EcoHep. Na základě experimentální tratě byli vytvořeny modely jednotlivých komponent. Hlavní důraz byl kladen na implementaci a verifikaci modelů výměníků (Kaori). Student implementoval vlastní kód všech nezbytných komponent v OpenModelice, což vyžadovalo osvojit si tento opensource nástroj. Poté bylo přistoupeno k sestavení celé smyčky TČ, které vyžadovalo značné úsilí, aby se model podařilo zinicializovat. To se nakonec podařilo až s pomocí programu Dymola, která disponuje robustnějším solverem. Byl sestaven zjednodušený dynamický model TČ a provedeno jeho základní ověření a to i přes řadu problémů na které student během řešení narazil a popsal ve své práci. Student pracoval samostatně a pravidelně konzultoval danou problematiku. Hlavní přínos práce vidím v použití opensource řešení a popis problémů, které obnáší využití OpenModelici. Částečné výhrady mám k stylistice, ale celkově práci studenta hodnotím VÝBORNĚ (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Práce pana bakaláře Pavla Strmisky je zaměřena na Dynamický model tepelného čerpadla s deskovými výměníky a ekologickým chladivem. V první části práce je popsán chladicí oběh a definovány základní pojmy a komponenty, které jsou v práci dále využívány. Následuje kapitola věnována rešerši ekologických chladiv, touto kapitolou je také naplněn první z definovaných cílů diplomové práce. Dále následují tři stěžejní kapitoly věnované simulacím v Modelice, konkrétně se jedná o modelování deskových výměníků, jejich validaci, následné vytvoření modelů ostatních komponent tepelného čerpadla a finální vytvoření dynamického modelu tepelného čerpadla. Dále je v práci zakomponována část věnující se využití OpenModelici následována diskuzí a závěrem. V průběhu řešení se student setkal s mnoha výzvami, asi nejsložitější byl problém s inicializací, který se objevil u dynamického modelu tepelného čerpadla a znemožňoval zprovoznit kompletní uzavřenou smyčku s diskretizovanými výměníky. Vzhledem k tomu, že se jednalo o jeden z cílů diplomové práce, byl tento problém intenzivně řešen. Nakonec byly prezentovány výsledky validace zjednodušené smyčky, ale, jak píše autor, výsledky vinou výrazného zjednodušení bohužel nejsou uspokojivé. K nalezení vhodných podmínek inicializace byla ke konci práce využita zakoupená plná verze Dymoly, která umožnila zprovoznění alespoň zjednodušené smyčky. Student prokázal aktivní přístup pro řešení daného problému, veškeré důvody zjednodušení a i problémy s inicializací podrobně popsal a zdůvodnil, připojil také velice kvalitně napsanou diskuzi, kde veškeré poznatky shrnul, a navrhl také alternativní postup řešení v případě, že by se v práci pokračovalo. Z tohoto důvodu i přes dané zjednodušení smyčky a ne zcela uspokojivé výsledky validace modelu tepelného čerpadla práci hodnotím jako kvalitní. Na základě těchto skutečností se jedná o práci, kde student prokázal velice výraznou schopnost kritického myšlení. Práce je psaná v českém jazyce a obsahuje bohužel větší množství překlepů a chybějících čárek ve větách. Z hlediska stylistiky je možné práci vytknout občasné využívání krátkých vět, kdy práce pro čtenáře působí úsečně, přičemž na sebe jednotlivé věty ne vždy navazují. V jedné pasáži se bohužel také vyskytuje na konci odstavce věta, která není dokončená, což výrazně znesnadňuje porozumění textu. Z grafického hlediska je ale práce zpracovaná na dobré úrovni a použité obrázky jsou v dostatečné kvalitě z hlediska rozlišení. Oceňuji také úpravu popisků převzatých obrázků z anglické literatury do českého jazyka. Z hlediska citací oceňuji velké množství zdrojů a využití zahraničních článků, které dodávají práci na kvalitě. Ovšem práci by prospělo uvádět některé citace také přímo v textu a ne pouze u obrázků spjatých s daným textem. I přes uvedené výtky shledávám práci jako velice kvalitní zvláště z hlediska simulačního, kdy se student musel postavit vícero výzvám, které dle mých zkušeností nebyly jednoduché, a i v průběhu řešení projektu, který byl inspirací pro vznik daného tématu diplomové práce, se řešení těchto problémů muselo věnovat i více členů týmu najednou. Práci tedy doporučuji k obhajobě s výsledným hodnocením výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 149406