JANIŠ, M. Měnitelná šípovitost křídel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Dubnický, Lukáš

Bakalářská práce na téma měnitelné šípovitosti křídel rozebírá tuto technologii ve všech zadaných oblastech. Současně poskytuje i související obecné informace o aerodynamice vysokých rychlostí a letecké konstrukci. Konstrukční řešení měnitelné šípovitosti je představeno na letounu F-14, kde je detailně popsáno konstrukční řešení centroplánového boxu a jeho kloubního spoje s křídlem. Kvalitě práce škodí nesprávná terminologie a řada nepřesných tvrzení. Cíle práce považuji za splněné. Je třeba zohlednit, že student neměl příležitost se s problematikou seznámit v předchozím studiu. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Navrátil, Jan

Student se ve své bakalářské práci zabýval problematikou měnitelné šípovitosti křídel a souvisejícími poznatky z oblasti konstrukce, aerodynamiky a stability. Práce začíná zajímavým a uceleným přehledem letounů s měnitelnou geometrií křídel, přičemž je kladen důraz na letouny v aktivní službě. Následující kapitola se věnuje křídlům obecně a šípovým křídlům konkrétně, z pohledu aerodynamiky, konstrukce a stability. Tato kapitola obsahuje všeobecné poznatky od dělení křídel podle půdorysného tvaru, přes druhy profilů křídel, typy konstrukcí až po materiály používané v leteckých konstrukcích. Kapitola je však dle mého názoru zbytečně obšírná a spíše bych uvítal konkrétnější zaměření na šípová křídla, jelikož z těchto poznatků student čerpá v následující kapitole. Tato kapitola je zaměřena na problematiku křídel s měnitelnou šípovitostí, konkrétně na letoun Grumman F-14 Tomcat. Tato kapitola je velmi zajímavá a představuje skutečný přínos této bakalářské práce, protože se věnuje specifickým konstrukčním, aerodynamickým a stabilitním problémům spojeným s možností měnit šípovitost křídla za letu. Zde by práci prospělo hlubší zaměření na prezentované silové rozbory, zejména na přenos sil závěsy křídla. Práci však musím vytknout špatnou stylistickou kvalitu, nesprávnou terminologii a nepřesná tvrzení. Styl vyjadřování je místy kostrbatý, některá souvětí či odstavce působí neobratně. Na záver je třeba říci, že student v práci splnil dané cíle a práce je celkově dobrá. Doporučuji ji tedy k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 153958