SCHWARZ, O. Vybrané optimalizační modely pro redukci rizik v letecké přepravě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2015.
Autor řešenou problematiku pečlivě a pravidelně konzultoval. Velmi dobře navázal na problematiku, se kterou se seznámil během studia (rizika, optimalizace) a výborně zúročil své odborné zájmy v oblasti letectví. Pro aktuální problém krizové letecké evakuace navrhl modifikovaný model, který zohlednil here-and-now způsobem neurčitou poptávku po přepravě pomocí scénářů a možné kolísání cen pro kalkulaci nákladů simuloval pomocí wait-and.see přístupu. Stručně diskutoval dosažené výsledky. Práci doplnil diskusí k možnostem zvažovaných reálných zlepšení v letecké přepravě a možné změny znale promítl do modifikací dat modelu. Provedené výpočty při zohlednění neurčitosti dat mu pak umožnily provést srovnání výsledků obou zvažovaných variant. Jasné závěry rovněž upozorňují na rizika, která je nutné dále zvažovat.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | A | Autor se seznámil s klasickými modely stochastické optimalizace v rámci letecké přepravy. Zaměřil se zejména na dvojstupňové scénářové modely vycházející z původních Dantzigových prací. Obecný přehled optimalizačních modelů zpracoval úměrně svým odborným znalostem v kapitole 2. Vybraný model aplikoval na úlohu s reálnými daty. Model částečně modifikoval zahrnutím proměnných lépe vystihujících realitu (kapitola 3). Úlohu vyřešil pro reálná, a dále pro originálně upravená data, pro jejichž úpravu využil své hluboké znalosti v oblasti letecké přepravy, a výsledky zasvěceně vyhodnotil (kapitola 4). Souhrnně lze říci, že diplomant zpracoval původní aplikaci modifikovaného optimalizačního modelu včetně testovacích výpočtů a výborně splnil požadavky a rozsah zadání. | |
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | B | V kapitole 1 autor aplikoval své obecné teoretické znalosti z oblasti rizik a řízení rizik za využití svých odborných zájmů na konkrétní aplikační problematiku rizik souvisejících s vybranými problémy letecké přepravy. Stručně a přehledně navázal na obecné odstavce (viz úvod kapitoly 1) věnované rizikům zasvěcenými glosami k rizikům v letecké dopravě (viz 1.1) a cílenými komentáři k vybraným grafům ke kurzovým rizikům (viz 1.2) a vývoji cen paliva (viz 1.3). Kapitolu uzavřel úspornými postřehy k vývoji situace v rizikové oblasti (viz 1.4). V kapitole 2 autor s velkým respektem (tak jako v celé práci) přistupoval k matematickým optimalizačním modelům, se kterými se seznámil během studia. Rovněž velmi dobře využil své další znalosti, které si prohloubil samostudiem. V této apitole se soustřeďuje na postupný popis a selektivní uvedení matematických vztahů souvisejících optimalizačních modelů, a to od lineárního přes stochastický až ke dvojstupňovému se scénáři. | |
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | B | Autor zpracoval analytickou část na velmi dobré úrovni. V práci využil vlastní podrobné rešerše odborných dat z oblasti letecké přepravy (viz kapitola 3 a 3.4), část dat ale musel doplnit pomocí svého expertního odhadu a následné simulace pomocí metody Monte Carlo, kterou také krátce připomíná v 3.3. Základním nástrojem pro transformaci vstupních dat na výstupní je pak optimalizace pomocí implementace matematického modelu v GAMSu (viz 3.1), který autor zvládl na výborné úrovni. I proto se autor zaměřil na jeho prezentaci (viz 3.2, 3.4 a 3.6), a v něm implementovanými matematickými metodami se nezabývá. Podrobný okomentovaný zdrojový text v GAMSu je uveden v příloze, kde je rovněž zahrnuta tabulka uvádějící podrobné porovnání obou modelovaných variant. | |
Odborná úroveň diplomové práce | B | Autor velmi dobře zvládl přehledové části práce (kapitoly 1 a 2) a při zpracování vlastní aplikace nadále kladl důraz na kvalitní vysvětlování pomocí slovních popisů a charakteristik (kapitoly 3 a 4). Zasvěceně se soustředil na vstupní data a zejména na implementaci v programovém systému GAMS, který si osvojil na výborné úrovni. Vlastní matematický popis upraveného modelu soustředil na dvě strany odstavce 3.5 a bohužel se neobešel bez nejasnosti, které musí čtenář řešit na základě kontextu (viz nakonec chybějící ač doporučené rozlišení mezi symboly y_ij^-s a y_i^-s). Hlavním přínosem práce ale nejsou matematicky orientované odstavce, ale implementačně a výpočtově orientované části, kde autor prokázal svoji odbornost. Zejména oceňuji tvůrčí zúročení speciálních znalostí autora jejich promítnutím do modelových výpočtů a následných diskusí v kapitole 4. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | B | Teoretické využití práce lze hledat v oblasti vhodného propojení existujících metod využívaných pro hodnocení rizik v letecké přepravě s vazbou na možné evakuační plány a existujících modelů stochastické optimalizace včetně těch, které byly navrženy pro aplikace v letectví. Praktické využití práce lze hledat po zúplnění a zpřesnění vstupních dat a po dalším rozšíření modelu o prvky z praxe v predikci potřebných zdrojů v případě zahraničních krizí. Přímočarou inspiraci pro aplikaci výsledků práce nabízejí odhady autora týkající se dopadů možností zlepšení v kapitole 4 (viz 4.3 a 4.4). | |
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | A | Práce s literaturou je na výborné úrovni. Autor pečlivě a průběžně cituje použité zdroje v textu. Seznam literatury je zejména v oblasti zdrojů informací o letecké přepravě podrobný a aktuální (vhodně jsou odděleny odkazy na oficiální internetové zdroje). Použité matematické zdroje bylo podle mého názoru vhodné více promítnout v přehledové části kapitoly 2. | |
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | B | Práce je přehledně graficky zpracována, vhodně je doplňována obrázky, grafy a tabulkami. Text je čtivý a srozumitelný. Je škodá, že poměrně úsporně zařazené části s matematickými popisy modelů obsahují rušivé překlepy (viz např. písmeno g navíc v omezení na str. 19 a na str 22 chybějící transpozice v účelové funkci), podobné platí i pro text (viz chybějící háček v názvu 2.4.2 aj.). Kladně oceňuji seznamy zkratek, tabulek a obrázků a přílohy na konci práce. |
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | A | Diplomant vytvořil původní aplikaci modifikovaného optimalizačního modelu, který ověřil na znáhodněných reálných datech, tím splnil cíl diplomové práce v plném rozsahu. Z hlediska celkového uspořádání práce je práce kompaktní a úplná. | |
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | B | Student zvolil naprosto adekvátní přístup k řešení cílů diplomové práce. Vhodně spojil informace o řízení letových rizik, ekonomické informace z oblasti letecké přepravy osob a matematická optimalizační modely. Z matematicky orientovaných pasáží je vidět, že tato část je diplomantovi nejvzdálenější, ale o to více oceňuji využití optimalizačního software GAMS, který ovládá na velice dobré úrovni. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | B | Práce je zpracována na velmi dobré úrovni. Možná by stálo za úvahu věnovat více pozornosti samotným výstupním datům o rozložení nákladů obr. 32 a obr. 51. Např. tyto rozdělení popsat pomocí nějakých parametrů nebo testovat, zda je mezi nimi statisticky významný rozdíl. | |
Obtížnost a správnost řešení | A | Problém svou obtížností naprosto odpovídá diplomové práci. Obtížnost jistě zvyšuje to, že diplomant musel nastudovat a spojit informace z několika oblastí. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | V technické i ekonomické praxi se vyskytují často optimalizační úlohy, které mají parametry, jejichž hodnoty jsou stochastické. | |
Odborná jazyková úroveň | B | Odborná úroveň části věnující se leteckému provozu je vynikající. Úroveň matematické části je velmi dobrá, ale zde oceňuji, že se student neomezil pouze na výsledky ze software GAMS, ale procedury popisoval. | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | B | Text, který je adekvátně doplněn vysvětlujícími grafy a obrázky, obsahuje nevýznamné množství překlepů, ale to nijak nesnižuje jeho úroveň. |
eVSKP id 70918