PITOŇÁK, A. Návrh hnacího systému elektrického městského vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Hejtmánek, Petr

Základním cílem této práce bylo vytvoření kompletního návrhu hnacího systému malého elektromobilu kategorie L. První kapitola obsahuje převážně obecný přehled konstrukčních řešení jednotlivých komponent elektrického hnacího systému a okrajově i některých dalších systémů. Kladně je hodnocena snaha uvádět i aplikace daných variant u vozidel kategorie L6e a L7e. Zbytek práce se zaměřuje na výběr vhodných částí hnacího systému pro vlastní vozidlo. Volba všech komponent je jasně argumentována, student uvádí velké množství informací a většinou volí více alternativ. Vzájemnou kombinací vybraných součástí tak vzniklo velké množství koncepcí, které byly vzájemně srovnávány a hodnoceny pomocí základních i komplexních výpočtů. Zohledňována nebyla pouze technická stránka návrhu, ale i cenové rozdíly. Na základě realizovaných výpočtů a simulací byl zvolen finální návrh hnacího systému ve třech variantách, které se prakticky liší jen v použitém akumulátoru a tudíž i v celkové ceně. Vzhledem k tomu, že byla jednotlivá konstrukční řešení srovnávána na základě značného množství aspektů, lze předpokládat, že je výsledný návrh opravdu nejlepším řešením ze všech uvažovaných. Student pracoval samostatně, velmi důkladně a systematicky. Některé části práci by možná mohly být stručnější, protože se určité informace opakovaly. Čtenář by se lépe orientoval, pokud by byly důležité informace zvýrazněny, například barevně v tabulce nebo uvedením jednoduchého schéma. Nicméně tyto drobné výhrady směřují pouze ke zpracování textu práce, samotnému postupu a celkovým výstupům není co vytýkat. Student bezpochyby splnil všechny cíle uvedené v zadání a odevzdal diplomovou práci na výborné úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Míša, Jiří

Diplomová práce se zabývá návrhem elektrického pohonu městského vozidla kategorie L6e/L7e. Práce má adekvátní počet stran k nutnému obsahu, pro prezentaci dosažených výsledků. Student provedl podrobnou studii jednotlivých koncepčních řešení, pro získání potřebných informací a následný návrh hnacího ústrojí. V rámci praktické části autor postupuje logicky od požadavku pro uchování energie až po výběru a návrhu pohonu. Závěrem porovnává jednotlivě zvolené typy a na základě provedených simulací a analytických výpočtů volí nejvhodnější variantu. Myšlenka volby použití co nejvíce zařízení od subdodavatelů dává v rámci ekonomického řešení smysl a jde vidět, že student věnoval této části potřebný čas. Z tohoto důvodu je pochopitelné, že se autor pro splění posledního cíle práce, zaměřil pouze na simulace pevnosti obalu baterie. Zde bych měl výtku, neboť v MKP simulací obalu pro baterii, by bylo vhodnější zahrnout i výpočet sestavy, která obsahuje zjednodušenou formu bateriových článků, včetně kontaktních vazeb s obalem. Zároveň je zde uvedeno zatížení pouze ze vstupů z jízdy. Nicméně v městkém provozu se může často přihodit menší dopravní nehoda při nárazu do překážky nebo jiného vozidla. Proto by bylo vhodné do simulace zahrnout přetížení vyvolané již zmíněnou srážkou s jiným poředmětem, k získaní lepší představy o bezpečnosti uložení baterie, pro vozidlo určeného do městského provozu. Dále v rámci rešerše mohl student provést podrobnější analýzu požadavků na baterie, pro použití u vozidel kategorie L6e (odolnost vůči vibracím, penetrace, bezpečnostní odpalovače vedení v baterii, požadavky na konektory, atd...). Obecně se ale jedná o kvalitně provedenou diplomovou práci, neboť v části, kde se student zabýval dojezdem vozidla v porovnání s jinými výrobci, vycházel ze simulace vytvořeného 1D modelu obsahující WMTC test. Po formální stránce, text neobsahuje výrazné gramatické chyby, pouze u několika grafů a schémat se v malé míře vyskytují anglické názvy, autor se často opakovaně vracel a uváděl stejné poznatky, které již uvedl. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 156864