ŠPIČÁKOVÁ, T. Fázové destičky pro transmisní elektronovou mikroskopii [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Tereza Špičáková si pro svou diplomovou práci vybrala velmi aktuální téma týkající se implementace a využití fázových destiček v oboru elektronové mikroskopie. Splnila všechny cíle zadání práce: 1) Provedla rešeršní studii různých typů aktuálně používaných fázových destiček v prozařovacích elektronových mikroskopech. 2) Zkoumala tzv. Voltovy fázové destičky, které se využívají pro zobrazování vzorků se slabým kontrastem. Navrhla možná experimentální uspořádání pro měření fázového posuvu způsobeného destičkou. 3) Provedla několik experimentů využívajících navržená uspořádání. Ačkoliv se diplomantce díky extrémnímu pracovnímu nasazení během několika závěrečných týdnů podařilo splnit všechny základní cíle a v uspokojivé podobě výsledky sepsat, je bohužel znát, že především experimentální části práce by velmi prospělo, kdyby si diplomantka vyhradila více času v průběhu celého akademického roku. Určitě by se jí podařilo vylepšit analýzu naměřených dat a srovnání s modelovými výpočty nebo navrhnout modifikace současných experimentálních uspořádání a samotné metodologie měření. Text je poměrně dobře strukturovaný, i když v ideálním případě by si více prostoru zasloužily autorčiny původní výsledky na úkor rešeršní části. Formální náležitosti hodnotím kladně, ale je nutné vytknout, že u některých obrázků (1.11, 2.6, 2.7, 2.23) chybí měřítka. U jiných obrázků by bylo vhodné uvážit omezenou rozlišovací schopnost oka a zvětšit důležité detaily (2.13, 2.15). Ačkoliv téma fázových destiček má velký potenciál a Tereza Špičáková je zcela jistě schopná jej využít, bohužel se to v rámci této práce úplně nepodařilo. Navrhuji proto celkové hodnocení B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Velmi přehledný úvod do problematiky fázových destiček a zobrazování v teoretické části je vystřídán poněkud chaoticky řešeným postupem experimentu jakoby šitým horkou jehlou. Práce obsahuje spoustu vádních výrazů typu „no satisfactory match“ a mnoho úvah a navrhovaných možností, proč dané výsledky neodpovídají simulací. Simulace nejsou ukázány pro použité difrakční mřížky či v druhé metodě pro použité defokusy. Analýza či alespoň odhad vlivu nedokonalostí difrakčních mřížek nebyl proveden. Některé výpočty nesedí o více než 3 řády – odhad Cross-over Spacingu. Nejsou navrženy postupy, jak ověřit možné důvody nefunkčnosti teorie – měření nabíjení na hraně, měření Transmissivity a vliv nečistot na vzorku. Graficky je práce zpracovaná na velmi vysoké úrovni i stejně jako použitý jazyk anglický, bohužel ji chybí často typografická kvalita – mnoho „a“ na konci řádků.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 140634