KOMÁREK, J. Vizualizační nástroj pro pilota dronu v brýlích HoloLens [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
Pan Komárek se zadání zhostil s nadšením a zapálením pro řešenou problematiku. Prokázal schopnost systematicky analyzovat a vyřešit komplexní problém. Výsledné řešení tak nastiňuje možný směr GUI budoucnosti pro řízení dronů. S panem Komárkem byla radost spolupracovat.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Zadání navazuje na předchozí bakalářské práce a cílí na zlepšení uživatelské zkušenosti a návrh a realizaci vizuálních prvků pro pilota dronu, které mají usnadnit jak samotnou pilotáž, tak pomoci při ověření a adaptaci misí dronu. Zadání lze hodnotit jako obtížnější, neboť vyžadovalo propojení několika různých a netriviálních technologií ( dron a zpracování jeho letových a obrazových dat, HoloLens jako vizualizační nástroj, server pro spojení mezi dronem a GUI). | ||
Práce s literaturou | Student si sám aktivně vyhledával relevantní literární zdroje. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Pan Komárek byl aktivní v průběhu celého řešení a pravidelně konzultoval. K práci přistupoval s patřičným zápalem a na konzultace přinášel vždy nové poznatky a inovativní nápady, které postupně realizoval. | ||
Aktivita při dokončování | Praktická i textová část práce byla dokončena v dostatečném předstihu a jejich obsah byl řádně konzultován. | ||
Publikační činnost, ocenění | Práce byla prezentována na konferenci Excel@FIT, kde získala ocenění odborného panelu. |
Autor na základě relevantního studia pečlivě specifikoval problémy a potřeby pro zvýšení orientace a snížení mentální zátěže pilota při řízení dronu. Navrhl řadu UI prvků využívající technologii AR, které realizoval pomocí moderních relevantních technologií a následně velmi odborně otestoval. Vysokou kvalitu má jak prezentace teoretických témat a logický vývoj při návrhu UI prvků, tak realizační část, řešící netriviální architekturu celého systému i optimalizaci funkčních částí, aby celý systém fungoval bez negativních efektů pro uživatelskou zkušenost (zpoždění, trhání apod.). Postup řešení má téměř vědecký charakter a výsledky mají publikační potenciál.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání volně navazuje a rozvíjí téma již dříve řešené na FIT VUT v Brně. Autor výsledky předchozích prací dobře odděluje od své práce a spíše u nich hledá inspiraci. Vlastní návrh i realizace jsou již zcela autorské. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | |||
Rozsah technické zprávy | |||
Prezentační úroveň technické zprávy | 90 | Zpráva je obsahově vyvážená, relevantní informace jsou podány odborně a čtivě. Prezentované informace jsou uváděny do kontextu práce a čtenář tak dobře chápe, proč tyto informace čte. Obsahy kapitol třetí úrovně by bylo vhodnější začlenit do struktury jinak. Autor jasně specifikuje cíle svého řešení i limitace použitých technologií. Na tomto základě pak staví svůj návrh, kdy čtenář chápe důvody a logiku návrhu a může ocenit kvalitu autorova postupu i jeho nápady na řešení jednotlivých požadavků na UI. Při návrhu je reflektována i aktuální legislativa provozu dronů. Řada klíčových návrhů řešení, od UI prvků, až po výpočetní prvky (stabilizace a predikce polohy dronu pro účely zobrazení UI v AR) jsou prezentovány v implementační části, ačkoliv se jedná o metodické návrhy řešení, které by bylo vhodnější prezentovat v části Návrh. V implementační části by bylo ještě vhodné zmínit detaily realizace některých UI elementů v Unity. | |
Formální úprava technické zprávy | 85 | Text je srozumitelný, jasný a je víceméně bez chyb. Technická zpráva vhodně využívá formátování textu. Grafy by bylo vhodné prezentovat ve vektorovém formátu. | |
Práce s literaturou | 85 | Autor čerpá z rozsáhlého seznamu studijní literatury, který obsahuje relevantní zdroje a to jak na odbornou literaturu, tak na technické podpůrné zdroje. Autor prezentuje velmi zajímavé a především pro své zadání klíčové informace. Ačkoliv se některé části textu mohou zdát navíc (např. historie UAV), jsou zpracovány pečlivě, odborně a jsou pro pochopení kontextu přínosné. Při svém návrhu se volně inspiruje vědeckými výsledky poslední doby. Své úvahy ale dobře odděluje od převzatých myšlenek. Informace z webových stránek a prezentací by stačilo odkazovat v poznámkách pod čarou, nebo ještě lépe nahradit revidovanými publikacemi. Na web si může napsat kdokoliv cokoliv a pravdivost těchto tvrzení není nikým ověřena. | |
Realizační výstup | 100 | Hlavním výsledkem práce je několik specifických GUI elementů umožňující vizualizaci klíčových letových informací pilotovi, včetně prostorového zobrazení mise a okolní 3D infrastruktury pomocí technologie AR, konkrétně brýlí HoloLens. Tyto prvky umožňují interakci s virtuálními objekty a revizi mise v reálném čase. Výsledný systém obsahuje kromě klientské aplikace s GUI v AR i serverovou část pro zpracování a sdílení letových a obrazových dat z dronu. Klientaská aplikace je vytvořena pomocí frameworku Unity. Nově navržené prvky GUI vycházejí z uživatelských potřeb a tudíž přináší opravdové zlepšení orientace a snížení mentální zátěže při pilotáži dronu. Tyto nové prvky jsou dobře promyšleny, realizují uživatelské potřeby různým způsobem a vhodně se kombinují. K interakci autor využil více komunikačních kanálů: gesta pro blízkou i vzdálenou manipulaci s virtuálními objekty v AR i hlasové příkazy. Řešení je postaveno na relevantních moderních technologiích nejen pro různorodé funkční části systému (přenos videa, přenos letových informací, vizualizace 3D infrastruktury, interakce s virtuálními 3D objekty), ale i např. optimalizačních nástrojích pro zvýšení efektivity běhu výsledné aplikace a zlepšení uživatelské zkušenosti. Řešení obsahuje i méně klíčové, ale přesto potřebné funkce, jaké jsou např. ukládání a načítání vytvořených misí, kalibraci celého systému, uživatelská nastavení apod. Navržený a realizovaný způsob vyhodnocení vytvořeného řešení má excelentní odbornou úroveň. Autor pečlivě definuje scénáře, protokol, metriky, dotazníky i hypotézy. K vyhodnocení využívá protokoly, které jsou standardem ve vědecké komunitě (NASA-TLX a SUS). Hypotézy ověřuje testem na nulovou hypotézu pomocí párového T-testu na hladině 95% úspěšnosti. Hodnocení nových UI prvků je tedy zcela relevantní, protože se zakládá na naměřených a odborně správně vyhodnocených metrikách, a ne pouze na dojmech autora, jak tomu u podobně zaměřených prací bývá. A ačkoliv je počet účastníků experimentu statisticky málo významný, je obdivuhodné a chválihodné, že autor provedl experimenty na 6ti relevantních pilotech (všichni mají pilotní oprávnění A1). | |
Využitelnost výsledků | Práce je téměř výzkumného charakteru a přináší nové poznatky. Po zapracování širšího porovnání s podobnými přístupy a doplnění experimentů jsou výsledky práce publikovatelné na vědecké konferenci. |
eVSKP id 153723