ŠISLER, M. Porovnání výuky informační a kybernetické bezpečnosti v České republice a Jižní Koreji s návrhy na zlepšení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2020.
Skvělá diplomová práce vystihující rozdílné vnímání problematiky řízení informační a kybernetické bezpečnosti v kulturně odlišném prostředí (ČR vs. Jižní Korea). Jejím přínosem je rozšíření bezpečnostní tématiky o rozměr, který doposud není běžně aplikován, tudíž je podkladem k zavedení do systému výuky dle nové akreditace magisterské specializace. Diplomová práce beze zbytku splnila stanovený cíl.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | A | ||
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Praktická využitelnost výsledků | A | ||
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | A | ||
Práce s informačními zdroji, včetně citací | B |
Na základě posouzení této práce mohu konstatovat, že předložená diplomová práce splňuje všechny formální náležitosti a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění stanovených cílů | C | Cílem práce bylo analyzovat stávající stav výuky informační a kybernetické bezpečnosti v České republice a Jižní Koreji, posoudit tento stav a připravit návrhy na zlepšení. Cíle byly z velké části splněny, i když mám k samotné práci několik výhrad. | |
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod | B | Teoretická část práce je podrobná, kladně hodnotím nalezení konkrétních relevantních zákonů, které se kybernetickou bezpečností přímo zabývají. V kapitole Analýza problému je popsána situace na středních školách, na vysokých školách a univerzitách v České republice a přehledně spomenuta situace na vysokých školách a univerzitách v Jižní Koreji. Následně je správně prezentováno srovnání obou států se zaměřením na benefity a negativa obou přístupů. V kapitole Vlastní návrhy řešení jsou souhrnně navrhnuty změny, dle kterých by mohla být výuka v České republice rozšířena. | |
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | I když bylo v textu spomenuto 18 praktických příkladů z výuky konané v Jižní Koreji, nebyl spomenut jediný praktický příklad z výuky konané v České republice obdobného rozsahu, co by přispělo k lepšímu porovnání výhod jednotlivých přístupů. V podkapitole 2.4.3 je částečně popsán průzkum zabývající se smýšlením obyvatel v České republice a v Jižní Koreji, kterého konkrétní výsledky ale nejsou v celé práci detailně představeny, vizualizovány nebo jinak sumarizovány, kromě spomenuté kapitoly, a to jenom v několika bodech přímo v textu. | |
Praktická využitelnost výsledků | B | Teoretická část práce vhodně sumarizuje přehled prvků kybernetické bezpečnosti, hrozeb a útoků, ale i normalizační instituce, a to české i mezinárodní. Stručně jsou také uvedeny normy a relevantní legislativa. Praktická část práce nabízí téměř dvacítku návrhů, které by se mohly stát součásti výuky v předmětech Informační a komunikační bezpečnost nebo Kybernetická bezpečnost. Všechny uvedené příklady hodnotím pozitivně a přínosně. | |
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň | D | V podkapitolách 1.27 až 1.29 jsou uvedeny jen citace definic, které si, dle mého názoru, nezaslouží oddělení do samostatných podkapitol ještě nižší úrovně. Podobně, i v podkapitolách 1.30 a dále by prostý výpis a vysvětlení typů organizací, norem nebo výhlášek přispěl k lepšímu pochopení a přehlednosti práce. V textu se několikrát opakuje neduh, kde věta neobsahuje žádne sloveso a kontextuálně a logicky patří k větě předchozí. Práci chybí jazyková korekce, která by odstranila větší množství překlepů a chybějících háčků i čárek, a to především v první kapitole. V kapitole 3 je popsáno spolu 18 praktických úkolů, 16 z nich má ale jako názvy podkapitol uvedeny 'Zadání úkolu' a 'Vypracování úkolu' bez jakéhokoliv rozlišení, což působí zmatečně. Na druhou stranu ale kladně hodnotím vhodné použití odborných výrazu a formátování obrázků. Práce má celkem 125 stran, respektuje požadavky na rozsah diplomové práce. | |
Práce s informačními zdroji | C | Práce obsahuje celkem 63 zdrojů, a to kombinaci literárních zdrojů, elektronických zdrojů, vyhlášek a norem. Převažují však elektronické zdroje. Číslování některých zdrojů v textu (například zdroj 59) nesouhlasí s výčtem zdrojů v seznamu použité literatury (měl by být zdroj 61). |
eVSKP id 127745