KALLA, E. Příprava fotocitlivých polysacharidů pro hojení ran [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Student Erik Kalla se ve své bakalářské práci zabýval přípravou a charakterizací modifikovaného přírodního polysacharidu s potencionálním využitím v medicíně jako sprejovatelného hydrogelu pro hojení ran. Při sepisování teoretické i experimentální části byl schopen si nastudovat velké množství publikací, a tak se bez problémů dobře orientovat v dané problematice. K experimentální práci přistupoval student aktivně a se zájmen. I přes to, že je studentem kombinovaného studia, v krátké době se naučil časově náročné syntézy na vakuové lince. Student prokázal velkou samostatnost a pečlivost jak při plánování experimentů a jejich provedení, tak i při vyhodnocování a interpretaci získaných dat. Celkově hodnotím práci a přístup studenta jako výborný a navrhuji celkovou známku výborně (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce studenta Erika Kally o celkovém počtu 40 stran se zabývá přípravou modifikovaného přírodního polysacharidu gum Karaya. Tato přírodní pryskyřice disponuje hojivými a antibakteriálními vlastnostmi, což je možné využít zejména pro hojení například chronických ran nebo popálenin. Navíc její příprava ve sprejovatelné formě by značně rozšířila možnosti jejího použití, a to zejména u ran, které mají nepravidelný tvar i hloubku. Téma této práce tedy hodnotím jako velmi přínosné a aktuální. Práce je vypracována v anglickém jazyce na velmi dobré úrovni a celkový počet odkazů (64) vypovídá o dobré orientaci v zahraniční literatuře a práci s klíčovými slovy. Jednotlivé části a kapitoly bakalářské práce na sebe logicky navazují. Literární rešerše je sepsána přehledně a systematicky a poskytuje velmi dobré shrnutí současného stavu studované problematiky. Nicméně v kapitole 2.4, která pojednává o modifikacích různých typů polysacharidů je podkapitola 2.4.1.2, která je věnována želatině, která však není polysacharid, ale bílkovina. Dále se v textu vyskytují obrázky v ne příliš dobré kvalitě a to obrázek 1, obrázek 2, obrázek 5, obrázek 9, obrázek 12, obrázek 13 a 18. V experimentální části se student zabýval syntézou methakrylovaného polymeru. Poté bylo různými instrumentálními technikami, kde stěžejní analýzou byla nukleární magnetická rezonance, ověřováno, zda došlo k modifikaci polymeru za tvorby methakrylovaného polysacharidu. Rozsah experimentů odpovídá zadání a požadavkům kladeným na bakalářskou práci. Ve výsledných grafech z jednotlivých analýz by bylo pro lepší orientaci vhodné vyznačit konkrétní píky, kde byla sledována změna před a po modifikaci. Závěrem shrnuji, že zadání bakalářské práce bylo splněno v plném rozsahu a práci hodnotím známkou A/výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 133019