KOUDELKA, J. Koncepční návrh hornokřídlého letounu s využitím konstrukčních prvků předchozího typu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Jebáček, Ivo

Cílem práce bylo provést koncepční návrh hornokřídlého letounu. Student vytvořil poměrně obsáhlou práci, avšak řada jím zmíněných problémů není koncepčně dotažena do konce a není tak ověřeno, zda je návrh realizovatelný. Příkladem může být požadavek zatahovacího podvozku, kde student vypracoval solidní statistický rozbor s konstatováním vhodností typu zatahování ve stylu F16, ale už neověřil, zda by toto řešení bylo prakticky možné. Podobně konstatování změny vzepětí původního křídla není nijak okomentováno a není proveden rozbor důsledků této změny, např. důsledky pro výrobu, technologie, atd. Práce tedy plní podmínky zadání, je ale značně povrchní a neřeší hlavní koncepční problémy v kterých se diplomant mohl realizovat. Práce a její použitelnost v praxi byla rovněž silně kritizována hlavním konstruktérem firmy pro kterou byla práce určena.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Katrňák, Tomáš

V diplomové práci se student zabývá koncepčním návrhem letounu s využitím prvků konstrukce z předchozích typů letounu a zlepšení komfortu posádky. V prvních kapitolách je stručně a správně představena motivace projektu, současně vyráběný hornokřídlý letoun, specifikace koncepčního návrhu a základní požadavky stavebního předpisu UL-2. Následuje přehled obdobných typů letounů a rozbor ergonomických parametrů interiéru kabiny. Do tohoto rozboru měly být zahrnuty i konkurenční typy letounů Tecnam P2008 nebo CTLS 2020. Dále u ergonomického rozboru chybí schématický obrázek sedadel a kabiny se zakótováním porovnávaných rozměrů. V třetí kapitole je základní charakteristika jednotlivých částí letounu s výběrem dědičných prvků konstrukce. Zmíněna je nutná úprava krakorce hlavního nosníku a změna vzepětí křídla. Zde měl být podrobněji popsán rozsah konstrukčních úprav a hodnocení následujících vlivů. V následující části lze ocenit rozpracování velkého množství variant zatahování podvozku na základě realizovaných konkurenčních řešení a také hodnocení variant. Čtvrtá kapitola uvádí návrh interiéru, kde měl být porovnán nový návrh a původní řešení uspořádání a vysvětlen přínos pro komfort posádky. Podstatnou částí práce jsou kompletní výpočty hmotnostního rozboru, letových obálek a také výpočty letových výkonů navrhovaného letounu. Lze ocenit velké množství provedených výpočtů a náročnost celého koncepčního návrhu. Je jen škoda, že v závěru je porovnání nově navrhovaného letounu TLS pouze s konkurencí a chybí zde vyhodnocení přínosů oproti původnímu typu letounu. Student velmi dobře komentuje a vyvozuje závěry z porovnání jednotlivých hodnot. Práce je přínosná, velmi dobře strukturovaná, svým obsahem splňuje zadání, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 133194