KÓSA, V. Modelování elektrických prvků vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.
Zadání diplomové práce je z externího pracoviště Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně, konzultantem byl doc. Ing. Petr Portéš, Ph.D. Diplomové práci předcházel semestrální projekt se stejnou problematikou. Úkolem diplomanta byly simulace vybraných elektrických prvků vozidel v programovém prostředí Matlab/Simuling pro využití na externím pracovišti ÚADI FSI Brno. Dalším úkolem byla realizace simulačního modelu elektrického pohonu vozidla včetně simulačních výpočtů jízdy s daným pohonem a zdrojem energie a zhodnocení dosažených výsledků. Externí konzultant seznámil diplomanta s problematikou pohonů vozidel a parametry simulačních modelů. Diplomant pracoval se zájmem o danou problematiku a byl si vědom, že musí prostudovat množství literárních zdrojů. Pracoval soustavně, zodpovědně si rozvrhl časový harmonogram realizace diplomové práce a nedostal se do časové tísně. Práci odevzdal v řádném termínu. Komunikace s diplomantem probíhala jak elektronickou formou, tak formou ústních konzultací. Diplomant mě průběžně seznamoval se stavem řešení. Vzhledem k tomu, že diplomant je jiné než české národnosti, tak písemná forma dokumentu byla v pracovních verzích méně přehledná, ale po jazykové korektuře je dokument bez podstatných chyb. Zadání diplomové práce bylo splněno v celém rozsahu. Kladně hodnotím práci s odbornou literaturou, pracovní nasazení a zejména bezproblémovou komunikaci.
Student se ve své práci simulačním modelem elektromobilu. Práce je rozčleněna do 7 kapitol, které lze rozdělit do třech částí. V rámci první části student popisuje základní části elektrického vozidla, zejména zdroje energie (akumulátoru a superkapacitoru) a elektrický motor. V druhé části student popisuje tvorbu simulačního modelu, který ve třetí části používá na vybrané simulace. Samotné zadání bylo dostatečně odborně i časové náročné pro diplomovou práci. Student všechny požadované body zadání splnil. Ze samotné práce vyplívá, že literární rešerše a některé dílčí modely jsou převzaty z dostupné literatury, zatímco samotný kompletní model (hlavní část práce) a simulace jsou již samostatné práce studenta. V rámci práce bych mněl následující připomínky: - V rámci literární rešerše je použita řada nevhodných výrazů a zavádějících formulací, která zřejmě vyplívá z neznalosti v oblasti elektrických pohonů a nevhodného překladu (např. „motory s PM s mnemotechnickými vlastnostmi magnetického toku“). - v kapitole 2 (Zdroje energie pro elektrická vozidla) chybí zmínka o dalších moderních typech akumulátoru (např. LiFePO4). - synchronní motor s permanentními magnety na povrchu (resp. volba motoru, který má stejnou velikost indukčnosti Ld i Lq) je pro pohon elektrického vozidla nevhodný. Pro elektrická vozidla se z důvodu většího rozsahu pracovních otáček při volbě synchronního stroje používají stroje s vnořenými permanentními magnety. Volba tohoto typu motoru by změnila způsob regulace. - Volba superkondenzátoru jako zdroje pro elektrické vozidlo není vhodná, jelikož superkondenzátor má horší poměr kapacity k váze než moderní akumulátory (např. LiFePO4), která se v dnešní době více používají. - Vzorec 4.33 nelze takto uvést, jelikož ve výpočtu není použit arkustangenta, ale arkustangenta s dvěma argumenty (používá se například zápis atan2). -Z logického hlediska by bylo vhodnější kapitolu simulace a vyhodnocení simulací spojit do jedné kapitoly. Samotný model je již vytvořen správně, lze mu jen vytknout nepřítomnost některých ztrát v celém systému, které by výsledky pozměnily (drobně v optimálních bodech pohonu, výrazněji v bodech mimo optimum). V práci je několik typografických a stylistických chyb, například: - na straně 10 jsou v rámci jedné stránky použity dvě různé velikosti řádkování, - text by bylo vhodnější zarovnávat do bloku a používat odsazení prvních řádků. Předloženou práci přes uvedená námitky doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 84941