ZÁVACKÁ, P. Příroda 2.0 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Diplomový projekt Pauly upravuje bývalé nákupní centrum Letná v Brně-Bystrci. Příchod obchodních řetězců na území sídlišť téměř vždy umrtvil nejen původní infrastrukturu služeb, ale i tu spontánně vznikající v dynamických devadesátých let minulého století. Obchodní centrum Letná je jedním z příkladů, kdy nákupní středisko neobstálo tomuto tlaku. V současné době bez využití chátrá a městská část se dlouhodobě snaží budovy zbavit. Paula Závacká nachází v této budově potenciál a snaží se ho maximálně využít. Nikoliv demolice a nový development, ale nová vrstva vložená do stávající struktury je východiskem i konceptem. Do pravidelného železobetonového skeletu původní stavby vkládá organické vlny - byty s panoramatickými výhledy do krajiny obory Holedné – uměle vytvořené „divoké“ přírody v rámci města. Velkorysost nákupního centra je návrhem Pauly Závacké ještě posunuta do další prostorové dimenze. Přiznaná a autonomně zpracovaná „divnost“ asociující filmové scény je charakteristickým motivem návrhů Pauly Závacké a posouvá výsledky její práce do roviny sebevědomého a svébytného autorského projevu. Kontinuálně vysoká kvalita projektů Pauly Závacké se vyznačuje silným konceptem a jeho zpracování je často vizuálním zážitkem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 100 | Paula pracovala se zaujetím a pravidelně celý semestr. Měla by lépe vysvětlit vztah mezi jejím návrhem a oborou Holedná, která hrála již ve jejích prvotních úvahách o přírodě důležitou roli. |
Nápad ponechat nosnou kostru a tím pádem vytvořit půdorysni slobodu umožnuje reflektovat nad funkci budovy, která je přímo v koncepci brutalistní architektury. Je škoda, že potencial vytvořit baugruppe nebyl více vypracován například skrz škálu modelů bytových prostor podle potřeb ruzných skupin, nebo ve velice klíčovou otázku multifunkčnosti centralního sdíleného prostoru. Není teda zřejmé jakou přidanou hodnotu provoz návržených bytů budou mýt oproti stávajícímu projektu luxusních bytů, krom teda výrazné architektonické proměny.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Přímé vstupy do bytů a do společného prostoru v 1PP a 1NP v centrálni části byvalýho obchodního centra Letná a možnost pronájmu prostorů podél ulice Černého umožnuje interaktivní parter. Mezonety a raz fasády dané oblyma stenama přínašejí tkz. změkčení brutalistní budovy o které autorka mluvi v pojmu 'uměly vs přirodní.’ Je škoda že průchod který vzníka v centrálni časti budovy se nestane možnou zřejmou pasáži od sidlište na oboru Holedná pro obyvatele nejen samotné budovy. Je těžko ale s kreseb pochopit jak funguji přímé navaznosti budovy s okolníma ulicemi. | |
Architektonické řešení | B | Autorka navrhuje ponechat existující nosnou kostru a tím pádem vytvořit úplnou svobodu v umistění stěn bytů a dalších prostorů - poukazuje to využití konkavních a konvexnich stěn a také mezonetů. Úmysl autorky navrhnout ‘'byty jako grotta' je zcela zdařilý v přípravních skícech, není ale zřejmý ve finalním projektu. Nápad vytvořit přírodni brutalismus který rezonuje atraktivně je z poskitnutých kreseb ne uplně přesvědčivy, i když změněný ráz budovy je sympaticky. | |
Provozní řešení | C | Nápad udělat z centrálního prostoru, vytvořen danou hloubkou existující struktury, sdíleny prostor pro lehký sport nejen pro obyvatele budovy ale i pro obyvatele sidliště, je silný. Bohužel dané komplikovanou dostupností s bytů, přístupností jedinou branou a provozními hodinami poukazuje na to, že v praxi by prostor zůstal hodně nepřístupný. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Ponechaní nosné kostry byvalýho obchodního centra a využití lehkých sendvičových stěn je chýtra strategie. Je škoda, že autorka neposouvá její koncept grotta od formální úrovni oblých stěn do materialního řešení projektu. Projekt neni zcela přesvědčívý v evokované touze vytvořit napětí mezi přírodou a umělosti. | |
Formální úroveň | C | Aspekt plasticity a textury který je silně znazorněn ve dynamických skicách autorky není pak dostatěčně vypracován v projektu. Je škoda že nejsou k dispozici více ilustrací vnitřnich prostorů a chyby přímý kontext v externích pohledech. |
eVSKP id 125553