TURČANOVÁ, T. Vlakem do Dvora - Přestupní terminál ve Dvoře Králové nad Labem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Ponešová, Barbora

Studentka předkládá urbanistické řešení, reflektující širší vztahy s městem. Nevýhodou zvoleného konceptu je poněkud větší vzdálenost mezi autobusovým a vlakovým nádražím. Samotná kompozice okolních veřejných ploch je poněkud roztříštěná. Provozní řešení je přehledné, materiálové a architektonické řešení je kultivované. Konstrukčí řešení odpovídá zvolenému konceptu. Grafika je přesvědčivá, oceňuji finální perspektivy, ze kterých je čitelný záměr autorky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A 95 Studentka pracovala v průběhu semestru se zájmem, delší čas věnovala prověřování konceptu ve variantách. Rozsah odevzdané práce dodpovídá nárokům na rozsah bakalářské práce, výsledná grafika je přesvědčivá.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Vrbka, Jan

Návrh má přesvědčivý koncept přiměřený místu, ale současně s dávkou velkorysosti. Navíc představuje poměrně otevřený systém, který by šlo dále precizovat s ohledem na náklady či přesné požadavky investora. Velkým přínosem je urbanistické pojetí terminálu a jeho okolí.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Stavba čitelně vstupuje do okolní zástavby jasnou formou trojúhelníka, kopírující v podstatě jádro řešeného území. Dopravní řešení je přehledné s napojením zastávek autobusů podél ulice 28.října. Hlavní provozy terminály jsou vhodně navázány na exteriér. Návrh kultivuje prostorovou skladbu území respektem k uliční čáře hlavního veřejného prostoru a celkovým rozvrhem hmot.
Provozní řešení A Soulad úhrnného hmotového schématu s provozním konceptem je výraznou devizou návrhu. Zónování stavby se logicky odvíjí od kratší strany směrem do prostoru mezi kolejemi, přičemž v těžišti struktury se nachází nádražní budova - univerzální halové platforma, schopná svým vnitřním uspořádáním vložených funkčních boxů flexibilně reagovat na požadavky vlastníka stavby v čase. Dílčí půdorysy boxů by bylo možné dále dopracovávat (konkrétně vstup do zóny drah přes denní místnost; nevyužitá ulička; formální porušení volnosti fasády umístěním odpočinkové místností k fasádnímu líci). Některé plochy jsou spíše podhodnocené (zázemí pracovníků žel. dopravce, sklad pošty). Výhodou je důsledné bezbariérové pojetí návrhu.
Technicko konstrukční řešení B Celkový koncept technického řešení je promyšlený. Diferenciace konstrukčních materiálů (pohledový železobeton pro přístřešky a podpory haly, ocel pro zastřešení převýšeného prostoru) je dokonce základ architektonického narativu stavby. Vlastní návrh struktury zastřešení haly je již spíše schematický, navíc nekonzistentně dokladovaný v dokumentaci (rozpory řez vs. text vs. detail vs. perspektivy). Dimenze ocelových vazníků 1m se na rozpon 17m jeví malá, umístění příhradových vaznic po 1,5 m neefektivní (pokud současně nejde o jejich vizuální vjem). Tyto aspekty je však možné v rámci předloženého prostorového rámce jednoduše dořešit. Technologický řez fasády je propracovaný a ve vhodném měřítku.
Architektonické řešení A Návrh má dobré architektonické kvality v měřítku celku i detailu. Stavba se vyznačuje proporční elegancí, přitom si ponechává syrovost průmyslových materiálů, typických pro místo. Zahrada mezi peróny je příjemným motivem, vhodným pro chvíle čekání na vlak. Studentka uvažovala s denním i nočním vnímáním terminálu.
Formální úroveň A Návrh je komplexně představen čitelnými řezy, půdorysy, pohledy. Písmo v řezech a pohledech by mohlo být menší, zvlášť výškové kóty. Text má dobrou jazykovou úroveň. Perspektivy dostatečně dokumentují, co autorka návrhem sledovala.
Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 102916