LIPKA, J. Rozptyl znečištění tuhými částicemi z elektromobilů ve městě pomocí CFD [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Práca sa zaoberá veľmi horúcou témou stanovenia rozptylu znečistenia tuhými časticami, ktoré vyprodukuje pohybujúci sa elektromobil. Pre riešenie problematiky si študent musel samostatne naštudovať problematiku modelovania prúdenia CFD, na čo nadviazal vytvorením vlastného modelu prúdenia vzduchu okolo pohybujúceho sa auta. Dôležitým krokom bolo určenie pohybobej ekvivalencie, čo umožnilo simulovať stacionárny stav. Výsledky modelu boli validované voči iným štúdiám. Neskôr v práci museli byť modeli prúdenie dodatočne zmenené, aby sa popísal pohyb čiastočiek. To znemožnilo ďalšiu validáciu modelu pomocou iných CFD výsledkov. Výsledky sa teda validovali voči meraniam rozptylu tuhých častíc, pričom výsledky sa ukázali ako porovnateľné. Koncentračné pole v blízkosti kolies je veľmi porovnateľné v rámci CFD modelu ako aj v prípade experimentálnych vedeckých štúdií. Práca je veľmi unikátna a hodnotná, nakoľko v súčasnom stave poznania neexistuje ani v rmci vedeckých štúdií model rozptylu PM pri dynamickom chovaní elektromobilov. Ako sa ukázalo, brzdenie auta môže byť zásadné pri produkcii PM. Následný rozptyl do prostredia naznačuje, že častice vytvorené abráziou bŕzd, kolies a vozovky sa môžu dostať do prostredia a výšok v ktorých sa pohybuje človek. Študent vypracoval náročné zadanie veľmi samostatne. Aj keď je práca len bakalárska, jej prínosy môžu byť prenesené aj do vedeckej komunuty a to z dôvodu rozsahu použitých metód, ale aj faktu, že model bol validovaný z hľadiska prúdenia, ale aj rozptylu častíc. Jednoznačne odporúčak k obhajobe.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Práce je zaměřena na využití CFD při řešení transportu nevýfukových částic z jedoucího automobilu. Na práci velice oceňuji, že autor zvládl v bakalářském studiu využít CFD nástroj a aplikoval jej na zadaný problém. V této souvislosti jsou bez jakékoliv připomínky oponenta kapitoly práce věnované představení CFD nástroje po stránce využitých základních rovnic, nastavení okrajových podmínek, typů výpočetních sítí, volby modelů turbulence, prezentace a komentáře výsledků. Uvedené kapitoly svým rozsahem a pojetím zcela naplňují požadavky na bakalářskou práci. Drobné připomínky ale mám k předcházejícím kapitolám, které jsou velice stručné a například informace, že elektromobily jsou těžší, protože mají hmotné baterie, se opakuje mnohokrát. V závěru práce chybí seznam zkratek, veličin a jejich jednotek. Formální připomínky: Uváděn pojem „super jemné částice“ běžnější je užívat „ultra jemné částice“. Student zvládl zadané téma a prokázal schopnost samostatného vyřešení zadaného úkolu. Práci doporučuji k obhajobě před komisí.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 157629