KRČ, S. Vizualizační nástroj pro pilota dronu v brýlích Quest 3 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2025.
Pan Krč se svědomitě zhostil obtížnějšího zadání, kdy musel prozkoumat a integrovat různé kusy hardwaru do funkčního prototypu. Výsledky, kterých dosáhl, mohou posloužit jako dobrý základ pro další rozvoj a využití VR brýlí pro interakci s drony.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Zadání práce navazuje a staví na běžícím vývoji fakultního nástroje pro více-dronové mise – DroCo. To vyžadovalo autorovo proniknutí a pochopení zdrojových kódů tohoto nástroje. Pro úspěšné zvládnutí zadání musel autor pracovat i s reálným dronem a ten propojit s brýlemi Quest 3, což dělalo celý proces vývoje složitějším. Celá práce se navíc nesla v duchu experimentálního vývoje s nejasným výsledkem, neboť na jejím začátku nebylo jasné, do jaké míry budou VR brýle vhodné pro výsledné řešení. | ||
Práce s literaturou | Student si vyhledával relevantní literaturu aktivně sám. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Autor byl až na pár kratších odmlk aktivní v průběhu celého roku a pravidelně svůj postup konzultoval. | ||
Aktivita při dokončování | S blížícím se termínem odevzdání se intenzita práce výrazně zvýšila. Definitivní obsah ale byl dostatečně konzultován. | ||
Publikační činnost, ocenění |
Téma bylo podle mě poměrně obtížné, zejména díky nutnosti pracovat s různým hardwarem a velké časové náročnosti testování. Bylo nutné provést řadu kroků a nakonec se podařilo vytvořit funkční řešení. Práce postrádá důkladnější průzkum literatury a existujících řešení, návrh měl být proveden pečlivěji. V neposlední řadě je slabým místem zbytečně rozsáhlý a špatně čitelný text.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání hodnotím jako obtížnější z důvodu nutnosti zvládnutí práce s VR brýlemi a s dronem a z důvodu časové náročnosti testování. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Práce se v nějaké míře věnuje všem bodům zadání, nicméně průzkum existujících řešení a literatury mohl jít více do hloubky (ovládání dronů pomocí AR je řešeno velmi stručným shrnutím dvou článků). Stejně tak vlastní návrh - ten se neopírá o řešení z literatury, pouze prezentuje co a jak autor vymyslel, bez nějakého zdůvodnění. | ||
Rozsah technické zprávy | Rozsah práce je přibližně 86 normostran a dala by se velmi výrazně zkrátit. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 55 | Informace k jednomu tématu jsou často roztříštěné (například o procesu kalibrace se píše na několika místech), je to velmi nepřehledné, text je členěn velkým množstvím nadpisů, obtížně se čte, často je špatně pochopitelný, rozsah je zbytečně velký (mnoho vaty, vysvětlování zřejmého) a čtení práce je tak skutečně utrpením. | |
Formální úprava technické zprávy | 70 | Z hlediska typografie mám největší výhradu k, podle mě, velkému množství nadpisů. Mezi nadpisy je často jen několik řádek textu a nevypadá to dobře. Dále jsem narazil na několik neplatných referencí ([?]), nějak špatně vysázenou stranu 10 a vícero menších prohřešků. Text dále obsahuje řadu nejasných nebo neodborných formulací a špatně použitých nebo nejasných termínů (např. "upravená realita"). | |
Práce s literaturou | 60 | Seznam literatury má 21 položek, z toho však jen tři zabývající se ovládáním dronu pomocí AR (z toho je jedna diplomová práce na obdobné téma) - v tom vidím zásadní slabinu práce. | |
Realizační výstup | 75 | Výstupem je funkční uživatelské rozhraní. Užitečnost a hlavně použitelnost tohoto rozhraní však mohla být mnohem vyšší, pokud by byl proveden řádný průzkum literatury a existujících řešení. Návrh byl proveden poněkud zrychleně, což však asi lze částečně omluvit celkovou náročností řešení. Problémy jsou nejspíš i s implementací - na konci práce je jednou větou zmíněno že latence mezi dronem a rozhraním dosahuje až 4 s, ale důvod této latence není nijak analyzován. | |
Využitelnost výsledků | Práce staví na výsledcích dříve řešených zadání, dosahuje podobných výsledků a největším přínosem je patrně integrace nového typu zařízení - brýlí Meta Quest 3. Zkušenosti autora shrnuté v jeho práci jistě mohou do budoucna posloužit studentům řešícím obdobná témata. Samotná aplikace by podle mého názoru potřebovala ještě výrazně doladit, nebo spíše znovu navrhnout. |
eVSKP id 162861