NECHVÁTAL, J. Analýza používaných marketingových nástrojů a návrhy pro zvýšení jejich účinnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Práce je zaměřena na oblast využití marketingových nástrojů při řízení malého obchodu, zaměřeného na prodej "bez obalů". Pozornost tomuto typu podnikání je vítaná: jde o zajímavý trend, reflektující potřebu ochrany životního prostředí, růstu zájmu zákazníků o tento způsob prodeje, změny jejich nákupního chování. Cíle, které si autor vymezil, byly splněny pouze částečně. Práce má řadu nedostatků, mnohé z nich poměrně zásadního rázu (viz předchozí komentáře).

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Cíle práce byly poměrně neobratně formulované v úvodní pasáži práce - z dalšího postupu práce je nicméně zřejmý cíl - přispět ke zvýšení účinnosti marketingových nástrojů u "bezobalového" obchodu Nosáček. Cíle byly splněny pouze částečně.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod E .Obecně lze konstatovat, že se autor řídil podle "zavedených" postupů - od výběru teoretických poznatků, přes analýzu postavení firmy na trhu (včetně využití dotazníkového šetření) k návrhové části. Tyto obecně zavedené postupy však realizoval se značnými "mezerami" (nedostatky): ... úroveň analýz je mnohdy velmi nízká - místo skutečných analýz, umožňujících posoudit například skutečnou míru uplatnění marketingových nástrojů jsou zde jen velmi obecné popisy, které neposkytují dostatečně propracované závěry pro formulaci doporučení (viz kap. 2.4) ... zásadní slabinou analytické části práce je dotazníkové šetření - souhlasím s tím, že je to forma, kterou lze získat cenné informace, potřebné pro naplnění cílů bakalářské práce. Očekávání, která autor spojuje s využitím informací, získaných dotazníkem, jsou ovšem výrazně mimo "dosah" takto provedeného šetření. Slabina je jak v počtu respondentů, tak ve formulaci otázek - takto formulovanými otázkami nelze naplnit očekávání, že bude možné "lépe porozumět tomu, jaké marketingové nástroje fungují konkurenci a doporučit je obchodu NOsáček"
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry E Snahy o shromáždění údajů, potřebných pro navržení cílených opatření, a o jejich interpretaci, nebyly vždy dotažené do konce: - při analýze používaných marketingových nástrojů (kap. 2.4) autor nevyužil prostor pro analýzu všech prvků marketingového mixu (ať už v pojetí jeho "klasické" podoby 4P, nebo jakéhokoliv jiného "rozšířeného" pojetí). Svou volbu marketingových prvků nijak nekomentuje, nezdůvodňuje ... nesoulad mezi teoretickou a analytickou částí práce je patrný také v nesouladu mezi tvrzením v části 1.5, kde autor píše o "nejzákladnějších prvcích marketingu" u obchodních firem a tím, jak postupuje v kap. 2.4 při analýze současně využívaných marketingových nástrojů. Zde uvádí zcela jinak pojaté marketingové nástroje, konkrétně reklamu, produkt, design (?), cenu a podporu prodeje - opět bez jakéhokoliv vysvětlení, proč k analýze využil právě tyto marketingové nástroje a proč opominul jiné. Navíc, zde provedené analýzy jsou na velmi nízké úrovni, místo konkrétních dat jsou zde uvedena obecná tvrzení
Praktická využitelnost výsledků C Navržená opatření mohou přinést efekt ve "zviditelnění" obchodu, zvýšeném počtu zákazníků, zvýšených tržbách. Slabinou návrhů je jejich nedotažení - zejména úvahy o výdajích jsou ve většině případů ponechány jen na velmi obecné úrovni.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň E Práce má standardní strukturu, použitá terminologie odpovídá přijatým standardům, odborná jazyková úroveň také, nicméně i zde je řada nedostatků: ... neobratná formulace cíle, na jedné straně povrchní a neúplné konstatování cílů, na druhé straně pak jejich uvedení nikoliv formou jasně stanoveného tvrzení, ale formou popisu činností, vedoucích k sepsání práce (viz kap. Cíle práce, str. 1) ... významný "nesoulad" mezi teoretickými a analytickými pasážemi práce: v teoretické části je uvedena řada poznatků, obecně se vztahující k marketingu, nicméně řada z nich nemá platnost právě pro obchod Nosáček (mikrofirmu, zaměřenou na obchodní činnosti). Řada poznatků v teoretické části nemají v dalším postupu práce své "využití", - a autor na tento nesoulad ani neupozornil, ani nezdůvodnil důvody volby / opominutí řady metod, koncepcí, postupů apod. ... nekorektně uvedená citace - kap. 1.5 na str. 19 - citace z literatury, označené v seznamu číslem 11 - Zamazalová, M. Marketing obchodní firmy ... komentář k obr.5 Životní cyklus výrobku (kap. 1.4.1.4 na str. 16) neodpovídá tomu, co je na obrázku znázorněné, obrázek navíc neobsahuje jednoznačný popis os a "křivek" ... nesrozumitelný je také rozpor mezi popisem dotazníkového šetření - konkrétně jde o rozdíl v uvedeném počtu otázek - v úvodu kap. 2.5.2 je zmínka o 12 otázkách, zatímco v příloze je jich uvedeno pouze 10...
Práce s informačními zdroji, včetně citací D Po formální stránce bez připomínek, z "faktického" hlediska řada slabin: - nesprávně uvedená citace - nevyužití prostoru, který nabízelo dotazníkové šetření - a to jak z hlediska hloubky výzkumu (dané počtem a formulací otázek), tak z hlediska počtu a výběru respondentů
Navrhovaná známka
E

Posudek oponenta

Havíř, David

Práce je postavena na menším počtu odborných zdrojů, dále na nepříliš kvalitně provedené analýze hůře využívající vhodných metod. Samotné, místy povrchní, návrhy se orientují na vymezený cíl, tedy na analýzu používaných marketingových nástrojů a zvýšení jejich účinnosti, a lze je obecně považovat za přínosné. S dílčími nedostatky týkajícími se zejména struktury, obsahu analytické části a konkrétních doporučení je práce na uspokojivé úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Práci lze považovat za uspokojivě naplňující stanovený cíl.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D Práce v omezené míře využívá metod, které jsou pro tento typ práce adekvátní. Analytická část působí tak, že při jejím zpracování nebylo příliš využíváno poznatků z teoretické části.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Některé uváděné dílčí závěry v mírně povrchní analytické části lze považovat spíše za spekulace, některé až za chybné.
Praktická využitelnost výsledků C Vhodnost konkrétních doporučení je diskutabilní. Některé z návrhů jsou zpracovány povrchně. Obecně však lze návrhy považovat za vhodné.
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Práce má standardní délku, místy chaotickou a nelogickou hierarchii kapitol, včetně poněkud vysokého počtu velmi krátkých kapitol. Použitá terminologie i odborná jazyková úroveň je převážně adekvátní, místy na nižší úrovni.
Práce s informačními zdroji C Práce vychází z menšího počtu odborných zdrojů, se kterými je převážně pracováno adekvátně.
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 135144