LUDROVAN, T. Počítačová hra s umělou inteligencí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Orság, Filip

Přístup studenta k práci byl na dobré úrovni. Pravidelně konzultoval svůj postup a připomínky k řešení integroval do své práce. Nicméně již od prvních týdnů začala práce nabírat na zpoždění i přes má upozornění na tento fakt. Důsledkem je, že na dokončení práce tak, abych byl spokojen a mohl text pročíst a korigovat, nezbylo na konci roku dostatek času. I přes zpoždění však výsledek působí jako docela dobrá studie praktické implementace různých metod umělé inteligence  v konkrétní hře a je vidět vliv použitého algoritmu na hratelnost hry. Realizační výstup je zdařilý a odpovídá požadavkům na bakalářskou práci.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání této práce vzniklo z podnětu studenta. Jedná se o implementaci poměrně jednoduché hry s rozšířením o možnost hrát proti protivníkům řízeným počítačem. Hlavním cílem bylo navrhnout různé varianty AI, porovnat je z různých hledisek a posoudit, který z vyzkoušených přístupů se pro danou úlohu nejlépe hodí. Student si v rámci řešení práce vyzkoušel především algoritmy, které poznal během studia.
Práce s literaturou Student aktivně získával potřebné studijní prameny samostatně, ale i po dohodě s vedoucím. Vzhledem k nutnosti nastudovat různé metody AI používané pro implementaci umělých hráčů, bylo nutné intenzivně pracovat s literaturou, která se touto problematikou zabývá. Spektrum použitých zdrojů není sice bohaté, ale dostatečně reprezentuje zkoumanou problematiku.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student byl během celého školního roku aktivní. Postup řešení konzultoval na pravidelných schůzkách, na které byl dostatečně připraven. Nicméně i přes má opakovaná upozornění vztahující se na nutnost zrychlit řešení bakalářské práce, nabral student zpoždění, které se ve výsledku projevilo na intenzivním finiši před odevzdáním práce.
Aktivita při dokončování Dle očekávání byla aktivita při dokončování vyšší v důsledku zpoždění, které student nabral během řešení projektu. Definitivní obsah práce byl konzultován, ale na finální čtení a korekce z mé strany nezbyl čas.
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
C
Body
75

Posudek oponenta

Goldmann, Tomáš

Hlavním nedostatkem práce je malé množství bibliografických zdrojů. Z pohledu jiných aspektů se jedná o zdařilou práci s funkčním a dobře zpracovaným realizačním výstupem. Celkově navrhuji práci hodnotit stupněm velmi dobře (B) .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání
Rozsah splnění požadavků zadání
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 80 Technická zpráva obsahuje celkem 6 kapitol, přičemž obsah jednotlivých kapitol na sebe plynule navazuje. Úvodní kapitola by měla mít větší rozsah, aby lépe uvedla čtenáře do řešené problematiky. Dále bych uvítal širší popis návrhu aplikace, přičemž by se kapitola 4 místo „Implementace“ jmenovala „Návrh a implementace“, aby byla struktura v souladu se zadáním práce. Tato kapitola má rovněž větší rozsah než ostatní kapitoly, což nepovažuji za problém. Celkově se jedná o dobrou prezentační úroveň.
Formální úprava technické zprávy 80 Formální úprava technické zprávy je na dobré úrovni. Práce obsahuje pouze malé množství gramatických chyb. Také z hlediska typografie se jedná o zdařilou práci.
Práce s literaturou 60 Práce obsahuje pouze 14 bibliografických zdrojů, které zahrnují knižní zdroje, online zdroje i odkazy na odborné články. Ačkoliv většina použitých algoritmů je již starších, uvítal bych bibliografické zdroje na materiály z posledních 5 let.
Realizační výstup 95 Hlavním cílem práce bylo vytvořit hru s algoritmy popsanými v teoretické části práce. Student mi výslednou aplikaci úspěšně demonstroval a vysvětlil její funkce. Experimenty s jednotlivými algoritmy byly zaměřeny na určení doby plánování akce agenta. Dále student provedl testování aplikace se skupinou 11 osob a uskutečnil dotazníkové šetření. Zdrojové kódy jsou přehledné, obsahují hlavičky a přiměřené množství komentářů. Dokumentace k překladu programu a jeho spuštění je dostačující.
Využitelnost výsledků Výsledky doporučuji publikovat ve veřejném repozitáři. Dovedu si představit, že na tuto práci může někdo navázat.
Navrhovaná známka
B
Body
82

Otázky

eVSKP id 154575