CEJPEK, J. Návrh řízeni ultralehkého motorového kluzáku SONG [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Práce je realizovaná ve spolupráci s firmou TechProAviation, pro kterou je podle jejího vyjádření přínosná. Práce je členěná logicky do 11 kapitol, které se drží zadání práce. V úvodních kapitolách autor přináší přehled obdobných letounů. Následuje návrh zadavatele a vstupní údaje o základní geometrii letounu, konstrukčním uspořádání trupu a křídla. Dále je uveden postup aerodynamického návrhu, křídla, výpočet poláry, který pokračuje metodikou výpočtu skonu vztlakové čáry letounu, neutrálního bodu a končí letovými výkony. Podle výše uvedeného postupu jsou v následujících dvou kapitolách navrhnuty dvě geometricky a konstrukčně rozdílné varianty křídla. Jedno a křidélkem, druhé s flaperonem. Práce navazuje studií konstrukčního řešení trasy příčného řízení pro obě varianty křídla a končí celkovým zhodnocením obou variant. Výpočet zatížení a sil v trase řízení je proveden pro variantu s křidélkem. Práce končí pevnostní kontrolou. Z obsahu a provedení je patrné, že diplomant se v problematice orientuje, slušná je práce s literaturou. Pečlivě zpracovaný je virtuální model trasy řízení i s konstrukcí křídla. Práci místy kazí vyjádření, která patří spíše do učebnic než technických zpráv a stručné závěry, které jasně nezhodnocují výsledky uskutečněných analýz. Velmi stručná a zjednodušená je pevnostní kontrola. Diplomant měl zodpovědný, kreativní a věcný přístup k práci, pravidelně konzultoval se zadavatelem i vedoucím práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předkládaná diplomová práce s názvem Návrh řízení ultralehkého motorového kluzáku SONG autora Jakuba Cejpka má 81 stran členěných do 11 kapitol. V práci se autor zabývá aerodynamickým návrhem křídla a to ve dvou variantách s flaperonem a s klasickým křidélkem. Dále se práce zabývá kinematikou trasy řízení obou variant a konstrukčním a pevnostním návrhem varianty s klasickým křidélkem. V kapitole 2 je proveden statistický přehled obdobných letounů u tohoto přehledu chybí jakékoli vyhodnocení či zhodnocení jednotlivých parametrů. V kapitolách 4,5 a 6 se autor zabývá aerodynamickým návrhem letounu pro obě zmiňované varianty. Tyto kapitoly jsou naprosto nepřehledně zpracovány a to jak z hlediska postupu výpočtu tak i z hlediska grafické úpravy. U některých tabulek chybí číslování. Na straně 23 je uveden nesprávný vzorec pro klouzavost. V kapitole 7 Konstrukční návrh a zhodnocení obou variant jsou uvedeny pravidla pro samotný konstrukční návrh a vytvořeny kinematické rozbory obou variant. V této kapitole jsou opět uvedeny velmi nepřehledné schémata a grafy (obrázek 7.7.). V kapitole 8 Výpočet vnějšího zatížení je stanovena letová obálka, závěsový moment křidélka a to dle předpisu CS-22 a CS-23. V kapitole 9 Rozbor zatížení trasy řízení je stanoveno zatížení trasy příčného řízení od závěsového momentu a silami od pilota. V kapitole 10 Pevnostní výpočet vybraných součástí trasy příčného řízení jsou stanoveny vlastní frekvence táhel a pevnostní kontrola táhel. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | D |
eVSKP id 38342