ČAVOJ, O. Výpočet aerodynamických charakteristik vozidla s vybočením [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.
Diplomová práce se zabývá výpočtem aerodynamických vlastností vozidla s vybočením, tj. v případě, kdy průmět vektoru výslednice proudu vzduchu do roviny vozovky není rovnoběžný se směrem jízdy vozidla. Takový stav nastává například při působení bočního větru. Hlavní náplní této práce bylo za podpory vývojového oddělení TFA společnosti Škoda Auto ověřit možnost využití CFD simulací pro získání aerodynamických silových účinků vozidla s vybočením. Tyto charakteristiky jsou jedním ze vstupů do modelů popisující citlivost vozidla na boční vítr. V současné době jsou získávány pouze experimentálním měřením. Pro vlastní výpočty byly použity zjednodušené modely vozidla, ke kterým byla získána experimentálně změřená data, což umožnilo srovnání výsledků simulace s měřením. Osobně považuji tuto práci za vzorně zpracovanou, její hlavní přínos vidím především jako první krok k sestavení CFD metodiky výpočtu aerodynamických silových účinků použitelných pro hodnocení citlivosti vozidel na boční vítr. Jediné co tato práce postrádá je jasné definování souřadného systému a jeho orientace. Student ke své práci přistupoval svědomitě a pečlivě, což vedlo k úspěšnému naplnění cílů této práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Tématem diplomové práce byl výpočet aerodynamických charakteristik vozidla s vybočením. Jedná se o velmi náročnou problematiku a to jak svými nároky na úroveň znalostí tak nároky na čas potřebný pro realizaci výpočtů. Student k řešení diplomového projektu přistoupil velmi systematicky. Jednotlivé body zadání zpracovává pečivě, výsledky výpočtů porovnává s měřením a na jejich základě správně formuluje závěry důležité z hlediska použití metodiky pro CFD výpočty vozidla s vybočením. Zpracování diplomové práci je na vysoké úrovni, student jasně a srozumitelné formuluje a dokáže se zaměřit na podstatu problému. K práci mám následující připomínky: V úvodní části práce postrádám vymezení pojmu aerodynamická stabilita, který je v dalším textu často zmiňován. Rovněž chybí definice souřadného systému, resp. kladných směrů aerodynamických veličin. V práci je často využíván pojem jízdní stabilita ve smyslu obecnějšího pojmu ovladatelnost vozu. Jízdní stabilita je však pouze jedním z kritérií při hodnocení ovladatelnosti automobilu. Samotnou věcnou a obsahovou stránku práce hodnotím velmi vysoko, stejně tak úroveň a množství vykonané práce. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 51100