PAVLICOVÁ, B. Na konci cesty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Kratochvíl, Jan

Diplomová práce Barbory Pavlicové analyzuje a rozšiřuje soudobé možnosti pohřbívání. Podrobná a pečlivá analýza funerální tématiky v předcházejícím semestru naznačila různé možnosti pokračování, z nichž si studentka vybrala alternativní formu kompostování lidských ostatků. Návrh takového pohřebiště včetně adekvátního zázemí je obsahem její nevšední diplomové práce. Po nalezení vhodné lokality následovala krajinářská část projektu korigovaná kolegyní Denisou Hrubanovou. Další kapitolou byl návrh obřadní síně včetně technického zázemí pro konání smutečních obřadů, kompostování těl atd. Koncepční fáze návrhu dosahuje vysoké úrovně. Stavební program byl odvozen ze zahraničních referencí, studentka následně koncipovala scénář smutečního obřadu, jeho možné varianty a prokázala velkou míru empatie a citlivosti vůči zadání. Konzultace se nesly v pozitivním duchu a vše směřovalo k úžasnému výsledku. V závěru práce však došel dech a na kvalitě výstupů je to bohužel znát. V projektu není úplně přesvědčivě navržena technická a konstrukční stránka smuteční síně. Grafická prezentace je nekomplexní, materiálově zmatečná a ve výsledku degraduje zajímavý obsah diplomové práce. Na závěr posudku si dovolím uvést své dva oblíbené citáty k zamyšlení - od architekta Sverra Fehna: "Ať chcete být sebevíc dobrým architektem, nemáte-li možnost vyjádřit svou poetickou myšlenku v konstrukci, chybí vám samotný základ architektury." a od Tomáše Bati: "Umění není boty vyrobit, ale také je prodat." Možná bylo pro Báru zvolené téma velkým soustem, nebo zrovna nebyla v nejlepším rozpoložení, ať tak či onak, pro perfektní dokončení projektu chybělo ještě pár týdnů navíc. Věřím, že se v architektonické praxi uplatní a odborně poroste. Děkuji za inspirativní spolupráci, která nebyla po ideové stránce naplněna smutkem, nýbrž nadějí a harmonií. Když jsem zadání vypisoval, měl jsem od něho konkrétní očekávání a Bára je naplnila. "Stát se stromem" - na to nepřestanu do konce života myslet.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Studentka pracovala na své diplomové práci soustavně a svědomitě.
Navrhovaná známka
C
Body
75

Posudek oponenta

Štěpánek, Martin

Dle mého názoru se autorka v práci až příliš zaměřila na novou formu pohřbívání, její analýzu a představení, ale už nezbyl prostor pro následné převedení nové formy pohřbívání do promyšleného návrhu objektu, který by nové funkci odpovídal a vycházel z kvalitního urbanistického řešení.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení E Autorka velkou část práce věnovala podrobné analýze brněnských hřbitovů (s hlavním důrazem na hřbitov Židenický), aby si následně, bez velkého překvapení, k návrhu konceptu nové formy hřbitova a pohřbívání vybrala rozšíření toho Židenického. Ač práce obsahuje množství vysvětlujícího textu a různých grafických schémat, k pochopení urbanistického řešení to není dostačující. Chybí jasná, přehledá situace s vyznačením jednotlivých provozních a funkčních vazeb, prezentované schéma areálu a situace areálu hřbitova není přehledné. Rozmístění jednotlivých funkcí v prostoru tak působí nahodile, bez pochopitelných vzájemných souvislostí a funkčních návazností. Hlavní mlatová cesta v areálu nového hřbitova je navržena se schody, není tak zajištěn bezbariérový pohyb všech návštěvníků hřbitova.
Architektonické řešení E Z hlediska architektonického řešení je možné hodnotit tři hlavní navrhované objekty – obřadní síň, objekt zázemí zahrady a venkovní obřadní místa. Venkovní obřadní místa jsou prezentována jako jednoduché kruhové objekty mezi stromy, návrh spočívá v prezentování referenční fotografie. Objekt zázemí zahrady, zcela vytržený z kontextu situace, je jednoduchá stavba sestávající ze dvou kvádrů se sedlovou střechou bez dalších architektonických, technologických, provozních či výtvarných ambicí. Samotnému objektu obřadní síně – budovy pohřebního ústavu, již bylo věnováno více práce – je zřejmé, že se autorka provozem objektu a obhájením jeho koncepčně hmotového řešení detailně zabývala. Bohužel však absence kvalitního urbanistického řešení, na které by navazovala jednoznačná myšlenka architektonického konceptu, vede k nejednoznačnému vyznění architektury navrženého objektu – a to jak z provozního, tak i architektonicko-výtvarného hlediska. Prezentované hmotové řešení na vizualizacích na soudobé možnosti a schopnosti studentů působí nedopracovaně – vizualizace nemá ambice prezentovat silné stránky návrhu, umístěné stafážní postavy návrh až shazují (turisticky vyhlížející dvojice v kraťasích a v sandálech…)
Provozní řešení D Provozní řešení působí krkolomně. Hlavní vstup účastníků obřadu vede přes místnost s recepcí, bez dalších výtvarných či estetických ambicí, do kruhové chodby vedoucí do obřadní síně, opět však bez prostorových či pohledových návazností. Další pokračování kruhovou chodbou návštěvníka dovede až do zákulisní části, do které však má vstupovat až po proběhlém obřadu. Výstup na ochoz dle mého názoru nepůsobí příliš šťastně, z hlediska piety obřadu bych spíše uvítal více prostoru v obřadní síni pro všechny na jedné pobytové rovině. Vstupy do provozního zázemí jsou zbytečně prostorově předimenzované (24 a 21,8 m2), stejně tak jako prostorově náročné provozní schodiště do suterénu. Nelogicky také působí cesta těla zesnulého, který je svezen do suterénu, aby byl následně před obřadem převezen do přízemí, kde je k tělu přidávána štěpka, která se však opět skladuje v suterénu. Obdobně nešťastně působí umístění dosušovací místnosti do suterénu bez možnosti přirozeného provětrávání.
Technicko konstrukční řešení D Technicko konstrukční řešení je v návrhu prezentováno na dvojici obrázků skladeb a výseku půdorysu a řezu v měřítku 1:50. U skladby střechy kopule mi chybí podkladní konstrukce vynesená dřevěnými lepenými nosníky, na kterou má být kladena a následně kotvena tepelná izolace z minerální vaty. Taktéž chybí tvrdý podklad pod kontralatí pro její přikotvení. U skladby vegetační střechy chybí spádová vrstva. Dále je zarážející, že hydroizolace má tloušťku 4 mm, což ukazuje na asfaltový pás provedený v jedné vrstvě, který na typových vegetačních střechách bývá proveden spíše ve více vrstvách a pod který se běžně nedává v detailu uvedená separační vrstva. Technická místnost působí poddimenzovaně, spíše jako zbytkový prostor v suterénu, než záměrně a promyšleně umístněný důležitý provozní bod objektu.
Formální úroveň C Grafická úroveň zpracování práce je na první pohled na dobré úrovni, na druhý však nacházím drobné nedostatky. Při prohlížení práce je poměrně komplikující, že legendy k jednotlivým výkresům jsou na jiné stránce než samotná situace, nebo že jsou pro vymezení jednotlivých ploch použity pouze obvodové čáry namísto plošné šrafy a současně ty charakterově stejné čáry jsou použity i pro jednotlivé lineární prvky (cesty, chodníky). Řezy řešeným územím působí zcela formálně a schematicky. Pohled na areál hřbitova z ptačí perspektivy je špatně čitelný a velice zjednodušující. V pohledech na navržený objekt lépe vyznívá pozadí objektů než samotný navržený objekt, který je zobrazen opět pouze v grafické zkratce bez další výtvarné ambice. Průvodní zpráva, která je zařazena na konci paré, je strukturovaná dle vyhlášky o dokumentaci staveb, což působí zmateně a podtrhuje tak celkové vyznění práce.
Navrhovaná známka
D
Body
63

Otázky

eVSKP id 150679