KLUSÁČEK, J. Návrh a analýza vysokorychlostního asynchronního motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Vítek, Ondřej

Student průběžně zpracovával zadané téma a s velkou mírou samostatnosti řešil konkrétní dílčí úkoly. Nad rámec zadání konzultoval s výrobním podnikem otázky technologie výroby motoru, připravil výrobní dokumentaci a dopracoval návrh stroje do fáze realizace. Student se zabýval relativně novou a v dostupné literatuře málo popsanou problematikou vysokorychlostních asynchronních motorů s celistvým rotorem a měděným pláštěm na povrchu. Přestože vlastnosti vyrobeného vzorku motoru vykazovaly poměrně značnou odchylku od parametrů vypočtených, na základě výše uvedeného hodnotím diplomovou práci velmi kladně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 48/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce A 18/20
Využití literatury A 10/10
Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Ondrůšek, Čestmír

Předložená práce má šedesát osm stran a výkresovou dokumentaci jako přílohy. Práce se zabývá studiem konstrukčních možností vysokorychlostních asynchronních motorů a následným návrhem vysokorychlostního motoru. V první kapitole jsou shrnuty elementární informace o asynchronních motorech pokud jde o konstrukci a princip činnosti. Druhá kapitola se zabývá vysokorychlostními as. motory. Je uvedeno a komentováno několik současných konstrukčních řešení motorů s masivním a listěným rotorem. Ve třetí kapitole je provedena analýza a zhodnocení konstrukčních řešení včetně základní bilance ztrát. Na obr. 19 je převzatý obrázek bilance ztrát dvou motorů o stejném výkonu , jeden pro otáčky 1500 min-1 a druhý pro otáčky 50 000min-1. Z obr. je vidět, že ztráty vysokorychlostního motoru jsou jenom nepatrně vyšší a účinnost je kolem 90%. Čtvrtá kapitola se zmiňuje o aplikaci vysokorychlostních motorů. V páté kapitole je návrh motoru, což je jádro diplomové práce. Při návrhu je snaha respektovat specifické požadavky návrhu vysokorychlostního motoru. Výpočet je proveden pro motor s plným rotorem, s vinutím tvořeným souvislou měděnou vrstvou. Výsledky návrhu jsou ověřeny pomocí programu FEM. Výsledky získané programem FEM se značně liší od výsledků získaných podle analytických vztahů. V šesté kapitole je stručně pojednáno o výrobě prototypu, sedmá pojednává o měření a vyhodnocení měření na prototypu. K diplomové práci mám následující připomínky. 1. Jedná se o nestandardní konstrukci motoru a je otázkou, zda použité vztahy a postupy, vycházející z ověřené klasické konstrukce jsou bez zásadních úprav aplikovatelné na tento typ motoru. 2. Kapitoly nejsou navzájem vyvážené co do rozsahu. Například kapitola 4 nemá ani polovinu jedné stránky. Podobně kapitola 6. 3. Číslování rovnic je nepřehledné. Obsahují zbytečně moc číslic. Obvyklé je číslování podle kapitol, ne podle odstavců. 4. V čem spočívá tak velký rozdíl mezi výsledky z FEM analýzy a klasickým návrhem? Diplomant se pokusil zpracovat návrh vysokorychlostního motoru speciální konstrukce. Pokud je mně známo, není k takovýmto konstrukčním uspořádáním k dispozici podobná návrhová „kuchařka“ jako pro klasické konstrukční uspořádání, poněvadž ověřené postupy výrobců jsou považovány za „know-how“. Zadání bylo podle mého názoru velmi náročné, přesto je vidět, že diplomant pracoval usilovně a prokázal schopnost využívat dostupné literatury a práce má odpovídající úroveň pro diplomovou práci. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Odborná úroveň práce B 44/50
Splnění požadavků zadání A 18/20
Interpretace výsledků a jejich diskuse A 18/20
Formální zpracování práce A 10/10
Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 35723