KLUSÁČEK, J. Návrh a analýza vysokorychlostního asynchronního motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Student průběžně zpracovával zadané téma a s velkou mírou samostatnosti řešil konkrétní dílčí úkoly. Nad rámec zadání konzultoval s výrobním podnikem otázky technologie výroby motoru, připravil výrobní dokumentaci a dopracoval návrh stroje do fáze realizace. Student se zabýval relativně novou a v dostupné literatuře málo popsanou problematikou vysokorychlostních asynchronních motorů s celistvým rotorem a měděným pláštěm na povrchu. Přestože vlastnosti vyrobeného vzorku motoru vykazovaly poměrně značnou odchylku od parametrů vypočtených, na základě výše uvedeného hodnotím diplomovou práci velmi kladně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 48/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | A | 20/20 | |
Formální zpracování práce | A | 18/20 | |
Využití literatury | A | 10/10 |
Předložená práce má šedesát osm stran a výkresovou dokumentaci jako přílohy. Práce se zabývá studiem konstrukčních možností vysokorychlostních asynchronních motorů a následným návrhem vysokorychlostního motoru. V první kapitole jsou shrnuty elementární informace o asynchronních motorech pokud jde o konstrukci a princip činnosti. Druhá kapitola se zabývá vysokorychlostními as. motory. Je uvedeno a komentováno několik současných konstrukčních řešení motorů s masivním a listěným rotorem. Ve třetí kapitole je provedena analýza a zhodnocení konstrukčních řešení včetně základní bilance ztrát. Na obr. 19 je převzatý obrázek bilance ztrát dvou motorů o stejném výkonu , jeden pro otáčky 1500 min-1 a druhý pro otáčky 50 000min-1. Z obr. je vidět, že ztráty vysokorychlostního motoru jsou jenom nepatrně vyšší a účinnost je kolem 90%. Čtvrtá kapitola se zmiňuje o aplikaci vysokorychlostních motorů. V páté kapitole je návrh motoru, což je jádro diplomové práce. Při návrhu je snaha respektovat specifické požadavky návrhu vysokorychlostního motoru. Výpočet je proveden pro motor s plným rotorem, s vinutím tvořeným souvislou měděnou vrstvou. Výsledky návrhu jsou ověřeny pomocí programu FEM. Výsledky získané programem FEM se značně liší od výsledků získaných podle analytických vztahů. V šesté kapitole je stručně pojednáno o výrobě prototypu, sedmá pojednává o měření a vyhodnocení měření na prototypu. K diplomové práci mám následující připomínky. 1. Jedná se o nestandardní konstrukci motoru a je otázkou, zda použité vztahy a postupy, vycházející z ověřené klasické konstrukce jsou bez zásadních úprav aplikovatelné na tento typ motoru. 2. Kapitoly nejsou navzájem vyvážené co do rozsahu. Například kapitola 4 nemá ani polovinu jedné stránky. Podobně kapitola 6. 3. Číslování rovnic je nepřehledné. Obsahují zbytečně moc číslic. Obvyklé je číslování podle kapitol, ne podle odstavců. 4. V čem spočívá tak velký rozdíl mezi výsledky z FEM analýzy a klasickým návrhem? Diplomant se pokusil zpracovat návrh vysokorychlostního motoru speciální konstrukce. Pokud je mně známo, není k takovýmto konstrukčním uspořádáním k dispozici podobná návrhová „kuchařka“ jako pro klasické konstrukční uspořádání, poněvadž ověřené postupy výrobců jsou považovány za „know-how“. Zadání bylo podle mého názoru velmi náročné, přesto je vidět, že diplomant pracoval usilovně a prokázal schopnost využívat dostupné literatury a práce má odpovídající úroveň pro diplomovou práci. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Odborná úroveň práce | B | 44/50 | |
Splnění požadavků zadání | A | 18/20 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | A | 18/20 | |
Formální zpracování práce | A | 10/10 |
eVSKP id 35723