KHAVER, A. LAUSANNE – PLAINES DU LOUP: ekologické město [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Koleček, Ivan

Urbanistické řešení Úvodní schémata a komentáře jsou vypracovány v měřítku krajiny, města a městské čtvrti Plaines du Loup. Dávají hodnotný základ k prvním reakcím zastavění v rámci konceptu základních urbanistických projektů, které jsou hlavní částí dokumentů zadání. Členění území městského bloku na tři části je rychle definováno. Škola v centrální poloze se stává artikulací mezi dvěma bloky bydlení. Tato osová kompozice začleňuje pěší osu celé čtvrti. Její trasa vede v centrálních částech všech bloků městské čtvrti až k parku podél objemu školy. Hlavní vstup školy je laterálně orientován k pěší k pěší ose s krytým předprostorem školního dvora. Naopak jižní vstup orientovaný k parku je částí předprostoru, prvkem artikulace mezi školou a parkem v projektu jen náznakově vyjádřený. Park je komponován v měřítku čtvrti s návazností na pohyb pěších v jeho území. Je škoda, že se autorka přesněji nevyjadřuje k charakteru prostoru na okrajích území bloku, k Arenne Plaines du Loup, obslužné komunikaci a obytné ulici podél parku a jižním vstupem do „ulice“ školy. Umístění školního dvora na střechy školy jsou nejjasnějším definováním prostorů bloku. Jejich přístup je také zajištěn jedním z únikových schodišť v mimoškolních hodinách. Autorka nevyužívá potenciálu vstupů do struktury školních hal poloveřejných programů tělocvičny a speciálních učeben laterálně přímo z pěší osy. Zde vidíme další vývoj hodnotné organizace v systému školní ulice a hal, který má možnost začlenění školního programu do měřítka bloku a posílení bohatosti návaznosti pěší osy s vnitřním světem školy. Architektonické řešení Bydlení, konečná fáze tématu magisterského studia, je pozitivním výsledkem jak v organizaci bloků bydlení, prodloužením soukromí bytů v patrech do společných funkcí poloveřejných prostorů v přízemích, tak návaznosti vstupních hal do vnitřních prostorů bloků. Jde zde vlastně o komplementaritu vertikálního a horizontálního pohybu obyvatel z bytů do obytných prostorů dvorů. Ty se staly prostory setkání, odpočinku, dětských hřišť v prostředí zeleně a různorodosti materiálů pevných pochůzích ploch. Typologie bytů jsou řešeny v bohatosti vztahů mezi hlavním obytným prostorem a jednotkami pokojů. Je škoda, že se vertikální komunikace nestaly obytnými polosoukromými prostory v přímé návaznosti na byty. Škola, prostorová organizace, vychází z principu pohybu dětí v jednotlivých podlažích a jednoduchým prostorovým vertikálním spojením. Prostor tělocvičny se stává regulací osvětlení hal, školní ulice a jejich návaznosti na exteriéry. Objevují se zde principy malého města v měřítku dětského světa s novou identitou a orientací vnitřního života školáků. Několik zbytečných nepřesností jako osvětlení tříd zprava či zezadu k tabuli nebo směr otevření dveří únikových cest, které začínají u tříd a končí vstupy, ubírá hodnotu závěrečného projektu studií. Park, organizace parku a jeho charakter, materiály, přírodní prvky, pavilony definují obytnost parku k odpočinku, setkání v měřítku celé čtvrti. Je škoda, že se stává více městským parkem než místem bohatých činností obyvatel čtvrtě, hřiště, zahrádky, speciální vybavení her. Hodnocení Pokud se dají z jednotlivých plánů půdorysů vyčíst principy projektu, organizace jednotlivých programů a jejich hodnoty vyjádření či potenciál dalšího vývoje, je jejich minimalistické podání často na hranici abstraktnosti těžce přístupné jako konečný výsledek šestiletého studia. Nepřípustným se stává nepřítomnost jakékoliv informace o objemech, prostorových vztazích, architektonické vyjádření nebo vyjádření charakteru navrženého prostředí. Tyto informace se v architektonickém projektu tradičně vyjadřují v řezech, fasádách, axonometriích, perspektivách, kolážích, fotografiích či jinými grafickými podklady. V diplomním projektu Anny Khaver tyto informace chybí. Jedinou odpovědí je, že odevzdaný architektonický projekt s potenciálem, který odpovídá programu zadání v plánech půdorysů, není dokončený. Předloženou diplomovou práci hodnotím stupněm F a nedoporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování F  
Navrhovaná známka
F
Body
0

Posudek oponenta

Šobich, Vladimír

Diplomová práce je nedokončená a nesplňuje základní předpoklady architektonického návrhu. Autorka prokázala zvládnutí některých základních problémů profese architekta, avšak předložená práce bohužel naznačuje nedostatečně vážný postoj k profesi architekta a k diplomové práci samotné a koneckonců i k sebe reprezentaci. Mezi hlavní nedostatky práce patří: - Absence řezů - Absence pohledů - Absence hmotového ztvárnění a zapojení návrhu do urbanistického kontextu - Absence materiálového řešení Předloženou diplomovou práci nedoporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení E Autorka respektovala původní urbanistickou strukturu na zadané parcele, která byla definována regulačním plánem z dílny Tribu Architects. Blok autorka rozdělila do 3 samostatných hmot, kde škola zaujímá místo ve středu této kompozice a nově vzniklá ulice navazuje na již navrženou třídu, což je pozitivní urbanistický moment návrhu. Funkce bydlení je umístěna do částí na východní a západní straně. Celkové hmotové zapojení do okolí není vůbec jasné, protože práce nedisponuje jakýmikoliv hmotovými vizualizacemi, fotografiemi modelu, vedutou nebo pohledy a řezy. Není proto možné celkové urbanistické řešení z těchto důvodů zhodnotit. Park je řešen formálně a z práce není jasný materiálový návrh jednotlivých povrchů.
Architektonické řešení F Práce absentuje základní vyjadřovací prostředky architekta – řezy, pohledy, prostorové a hmotové ztvárněni, materiálové ztvárnění. Nabízí jenom pouhé dispozice, což je naprosto nedostačující. Škola – je pojatá jako kompaktní hmota, které páteř tvoří velká komunikační chodba. Na severní straně vzniklo podloubí – krytý venkovní prostor. V centru dispozice se nachází sportovní hala, která prochází všemi podlažími. Střecha slouží jako venkovní prostor školy a hřiště. Vnitřní prostory jsou vyřešeny poněkud nešťastně a prvoplánově. Bydlení – dispozice bytových domů jsou v pořádku, jde bohužel o jediný aspekt, který de hodnotit.
Provozní řešení C Škola – provozně objekt funguje uspokojivě. Všechny místnosti jsou orientovány do hlavního koridoru, což vzbuzuje otázku, zda utilitární funkce mají mít stejnou výsadu jako hlavní prostory (třídy, knihovna nebo sportovní hala). Poměr primárních a obslužných ploch je správný. Bytové domy fungují v pořádku.
Technicko konstrukční řešení E Konstrukční řešení je (asi) z kombinovaného stěnového a skeletového systému. Chybí konstrukční detail fasády nebo řez, proto je konstrukční řešení málo patrné. Materiálové řešení není z diplomové práce vůbec jasné.
Formální úroveň F Grafické ztvárnění diplomové práce je na nedostačující úrovni. Chybí řez, pohledy, vizualizace. Grafika půdorysu je dobrá, jasná a čistá. Kdyby byla práce dotažená do konce v podobném duchu jako půdorysy, možná by ani nevypadala špatně ale těžko říct, protože není z čeho. Je patrný nedostatečně věnovaný čas, který si diplomová práce bezpochyby vyžaduje a zaslouží.
Navrhovaná známka
F
Body
40

Otázky

eVSKP id 136851