SUCHÁ, K. Studium interakce plicního surfaktantu s vybranými polymery [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2024.
Diplomantka Bc. Klára Suchá zpracovala velmi pečlivě diplomovou práci na téma interakce plicního surfaktantu s vybranými polymery. Práce obsahuje bohatou a velmi pečlivě zpracovanou Teoretickou část, aktuální Současný stav řešené problematiky. Zároveň lze v práci nalézt i velmi komplexní Experimentální část. Získané výsledky popisují možný mechanismus obnovy povrchové aktivity plicního surfaktantu při interakci s vybranými biokompatibilními polymery a tvoří tak základ dalšího výzkumu v této aktuální medicínské oblasti. Během zpracování své diplomové práce studentka postupovala svědomitě a pečlivě a využívala konzultace. S prací a přístupem studentky jsem velmi spokojen, práci doporučuji k obhajobě a navrhuju hodnocení stupněm výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Diplomová práce Kláry Suché studuje interakce tenzidu vyskytujícího se v plicích s polymery, zejména těmi, které mohou být součástí plicních medicínských přípravků. Hned na úvod terminologická poznámka. V české koloidice je již dlouhou dobu pro povrchově aktivní látky zaveden název tenzid. Poslední dobou místy proniká název surfaktant, což je úplně otrocký přepis anglického pojmenování. Z uvedených důvodů je nutno se názvu surfaktant vyhýbat. Práce má tradiční strukturu, rozsah necelých 60 stran je v pořádku i když zahrnuje řadu obrázků, text je totiž stručný a výstižný. Formální stránka je úpravná, obrázky dobře čitelné zejména pro starší čtenáře. Občas tedy zadrhne, jako u obr. 15 (poněkud rozmazaný, popisek není úplný), nejednotného stylu všech tabulek nebo zbytečném množství jejich ohraničujících čar. Jazyk je srozumitelný, překlepy ap. se téměř nevyskytují (str. 40 vzorkách namísto vzorcích). Úvodní části prokazují patřičnou teoretickou přípravu autorky. Pojednávají jak o podstatě a teorii instrumentální techniky použité v práci, tak o materiálech, s nimiž autorka pracovala. Současný stav poznání je dobře zhodnocen, vyzdvihuji zařazení části shrnující literární poznatky a na jejich základě formulující cíle práce. Takovéto shrnutí bývá v diplomových pracích bohužel ojedinělé. Experimentální i výsledkové části umožňují učinit si jasnou představu o laboratorní činnosti autorky i o jejím pohledu na získané výsledky. Závěr je docela dlouhý, a i když obsahuje vyvozování opravdu nějakých závěrů, většinou jen shrnuje obsah a výsledky experimentů. Škoda, že závěr nenavázal na pěknou rešeršní část tím, že by získané výsledky srovnal s již publikovanými poznatky. V odborném chemickém textu bych u albuminu nemluvil o molekule ale o makromolekule (str. 14). Pokud vím, na přípravu deionizované vody pracoviště nemá zařízení Milli-Q (str. 30). U derivátu chitosanu na téže straně není uvedena číselná hodnota molekulové hmotnosti – není jasné, zda jde o vágní označení výrobce nebo o chybějící údaj. Tabulka 2 na str. 32 je nejasná, neboť nevysvětluje, jak může být koncentrace složky nenulová při jejím nulovém (objemovém) dávkování. Hodnoty povrchových napětí jsou udávány na dvě desetinná místa, ale jsou opravdu statisticky významná? O statistickém zpracování nejsou informace. Podobně související směrodatné (?) odchylky. V závěru str. 47 to vypadá na odlišení tvorby agregátů a interakcí daných složek. Není to blíže osvětleno, čtenář by čekal, že agregace je důsledkem (nějakých) interakcí. Diplomovou prací Klára Suchá prokázala schopnost samostatné práce s chemickou literaturou, zhodnocení v ní obsažených poznatků i schopnost navrhnout, uskutečnit a vyhodnotit laboratorní experimenty. Doporučuji její práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 156601