TRUČKOVÁ, M. Vliv antibiotik na přípravu a vlastnosti fosfátových cementů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2020.
Studentka Marie Tručková zpracovala bakalářskou práci v angličtině. Literární rešerše se zabývá fosfátovými kostními cementy a antibakteriálními látkami používaných v lékařských aplikacích. Experimentální část je obsáhlá. Studentka připravila fosfátové cementy s různou koncentrací antibiotika - vankomycinu a sledovala vliv na antibakteriální vlastnosti, uvolňování z fosfátových cementů, reologické vlastnosti a kinetiku přeměny fosforečnanu vápenatého na kalcium deficitní hydroxyapatit. Antibakteriální vlastnosti vzorků byly testovány hned několika metodami (diskovou, diluční a flouroscenční) s příznivými výsledky. I přes to, že studentka pravidelně konzultovala, nedokázala získané informace v práci zúročit. Při práci v laboratoři, vyhodnocování získaných dat i při práci s literaturou a využití poznatků z ní mohla být studentka více samostatná. Vzhledem ke splnění všech požadavků zadání a kvalitě sepsané práce celou práci hodnotím známkou B/velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Využití poznatků z literatury | C | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | C |
Bakalářská práce Marie Tručkové je nápsána v angličtině s určitými gramatickými chybami vyskytujícími se napříč celou prací, což snižuje malinko úroveň celkem pěkné a relativně rozsáhlé práce (60 stran). Celkem 72 odkazů využila studentka ke zpracování jak literární rešerše zaměřené na fosfátové kostní cementy a antibiotika vhodná pro medicínské aplikace, tak i pro interpretaci naměřených dat. Kromě přípravy cementů s vankomycinem se studentka zabývala jejím uvolňováním ve fyziologických podmínkách. Tato data mohla být lépe vyhodnocena, chybí mi třeba určení rychlostní kosntanty. Nepřijde mi logické řazení experimentů, kde na začátku jsou uvedeny výsledky antibakteriálních testů a až poté se studentka zabývá tím, jak vankomycin ovlivňuje reologické a chemické vlastnosti cementu. Pak by bylo jasné, proč se z hlediska biologických testů nepoužívala nejvyšší koncentrace 10% vankomycinu a čtenář se to dozví vlastně až na konci práce. Nicméně, výsledky jsou velmi zajímavé, kdy i koncentrace 0,05% vankomycinu zajistí slušnou antibakteriální odezvu cementu vůči vybraným bakteriím. Studentka splnila zadání v celém rozsahu a na základě výše uvedených skutečností hodnotím práci známkou B/velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B |
eVSKP id 124162