HUTNÍK, J. Návrh rozvoje obchodního modelu maloobchodního prodejce působícího na lokálním trhu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Bumberová, Veronika

S ohledem na výše uváděné nedostatky, je celkově práce zpracovaná na uspokojivé úrovni. OTÁZKA 1 - Definujte, co znamená "hodnotová nabídka pro zákazníka"  v business modelu a jak je propojená s unikátní hodnotovou nabídkou (UVP) jako doplňkem pro hlubší poznání zákazníka. OTÁZKA 2 - Vysvětlete logiku segmentace stávajících zákazníků v oblasti diagnostiky a servisu lyží (z databáze prodejny) dle věkové kategorie. OTÁZKA 3 - Jaký je rozdíl mezi obchodní přirážkou a ziskovou marží? 

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C Hlavní cíl práce v podobě modifikace (rozšíření) stávajícího bchodního modelu s cílem zvýšení tržeb pro pokrytí nákladů provozu v zimním období a překlenutí sezónnosti odvětví byl splněn a je zpracován na relativně dobré úrovni. Autor se snaží dodržovat dílčí cíle stanovené v metodice práce.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Autor práce užívá adekvátní metody sběru a analýzy dat pro analýzu a zhodnocení problematiky, tak i primární sběr dat prostřednictvím mystery shoppingu přímé konkurence v oblasti kvality poskytovaných služeb. Chválím za užití obsahové analýzy sekundárních informací o současném chování a profilu zákazníků z firemní databáze v oblasti servisu lyží. Výtku mám k argumentaci užití metody VRIO, kde autor konstatuje, že je účelem identifikace slabých míst probíhajících procesů snižujících výdaje nebo zvyšujících příjmy s následným zlepšením, což tato metoda (plně) neumožňuje. Výsledky této metody mohli v rámci problematiky pomoct lépe definovat "klíčové zdroje" v rámci obchodního modelu vůči konkurenci (jak stávající, tak nový model). Ve vztahu k problematice, se zde nabízí prostor pro podrobnější komparativní analýzu přímé konkurence v oblasti prodejních cen nových produktů (lyží) pro podporu návrhu ziskové marže, či srovnání obchodních modelů přímé konkurence na lokálním trhu. Jinak jsou v práci dodrženy postupy a metody, které jsou stanoveny v metodice pro naplnění cíle, tak uplatněny v části praktické.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Z hlediska schopnosti interpretovat dosažené výsledky z analýz a vyvozovat z nich závěry je na relativně dobré úrovni. V kapitole 1.3.2 dochází k chybné interpretaci autora práce obsahu modelu Lean Canvas (dle teorie), kde se nejedná o "problém podniku", ale o "problém prvotních zákazníků", či dokonce horší efektivita provedení vůči standardnímu business modelu. Z popisu maloobchodního prodejce není jasné, zda se jedná o živnost či právní subjekt, plátce DPH apod. Ačkoliv autor popisuje současný obchodní model prodejny, není v něm vůbec zahrnuta část servisu, který prodejna poskytuje přes zimní měsíce ("služby diagnostiky a nastavenia viazania lyží") a autor milně začleňuje pouhý výčet produktů do "hodnoty pro zákazníka", což se projevilo v nepropojenosti modelu UVP a hodnoty pro zákazníka v modelu. Chybí vysvětlení či logika, proč autor v práci užívá demografický údaj v podobě věku v segmentaci stávajících zákazníků v oblasti diagnostiky a servisu lyží v podobě: do 10 let, 11 - 18 let, 19 -30 apod. Výtku mám k vizuální podobě tabulek, zejména pak k interpretaci v rámci finančního zhodnocení situace, "farebné indikátory poukazujú na prevahu príjmov alebo výdajov" a položky "celkem" (zvýrazněno pouze tučně). V této kapitole mělo mimo jiné zaznít, kolik má společnost disponibilných peněžných prostředků pro investici do rozšíření obchodního modelu. Nicméně, vývoj přímých a nepřímých výdajů ve vztahu k činnosti prodejce, jakož i důvodů, je interpretován na velmi dobré úrovni včetně dodavatelů. Bohužel dílčí zhodnocení z interní analýzy je spíše jakýsi popis postupu než identifikace klíčových faktorů a vlivů/dopadů na činnost prodejce a jeho rozvoj v souladu s cíli (to samé se týká i tržní analýzy). Kapitola 2.2.2 postrádá jakoukoliv analýzu a zhodnocení, což je velká škoda, protože tato část byla studentem propracovaná nejlépe. Chválihodná je analýza nových dodavatelů značky lyží dle předchozí obsahové analýzy přímé konkurence na lokálním trhu. Není však zcela jasné, jakým způsobem autor získal informace o době dodání a splatnosti faktur od těchto dodavatelů a zda multikriteriální analýzu prováděl sám nebo v součinnosti s majitelkou. V rámci externí analýzy, není jasné, co autor míní pod zkratkou "JHM" (Jihomoravský kraj = JMK). Dílčí zhodnocení za oblast externích faktorů, je s ohledem na logiku vlivu faktorů na podnik, mnohem lépe zpracovaná, než předešlá učiněná zhodnocení (přesto se v rámci externí analýzy mohli objevit statistiky prodeje/nákupního chování v oblasti sortimentu lyží v ČR, což by napomohlo odhadu příjmů). Autor volí název kapitoly 3.4 jako "doporučení", ale pravděpodobně je tím myšlena diskuze nebo další doporučení nad rámec problematiky (tj. plánování toků příjmů a vyhodnocovaní změn z rozvoje).
Praktická využitelnost výsledků D Práce je v praxi reálně použitelná jako podklad pro rozhodování o vhodných opatřeních v souvislosti se stabilizací společnosti a rozšíření obchodního modelu o sortiment prodeje lyží. Nicméně pro prodejce je důležitý obchodní cíl a jeho dekompozice do dílčích oblastí, které mohlo být definováno SMART principem. Není tedy zde jasné, jakou hodnotu příjmů z prodeje nového soritmentu chce majitelka dosáhnout, aby alespoň pokryla výdaje z rozšíření v jakém roce. Naštěstí je o tom zmíňka v kapitole 3.2. Autor mluví o akvizici nových zákazníků prostřednictvím produktů se značkou "s pocitem exkluzivity a odlišnosti", ale ani jedna z identifikovaných person (tabulka 6 a 8, str. 50 - 51, u stávajících zákazníků v rámci diagnostiky a servisu lyží), nepoukazuje na takovéto potencionální zákazníky z hlediska typů charakteristik (dejme tomu persona "LAURA"?). V rámci obchodního modelu opět není popsána žádná přidaná hodnota pro zákazníka, ale výčet produktů (mimo jiné, exkluzivita a odlišnost =  unikátní hodnota pro zákazníka). Nelogická je interpretace návrhu (str. 97) u "klíčových zdrojů" - jaké rozšíření lidských zdrojů? Myšleno kompetencemi? Z hlediska nákladů to budou taktéž dodatečné výdaje na design či úpravy v prodejně nebo dokonce skladu apod. Matoucí je odhad, zejména příjmů, pro roky 2023 a 2024, které jak autor argumentuje, zakládá na historických průměrných datech vývoje příjmů stávajícího sortimentu kol? Z hlediska interních zdrojů financování a disponibilitě prostředků v hodnotě 1,4 miliona korun, s ohledem na plán sestavený autorem a nezahrnutím některých výdajů včetně ztráty, ve které se bude majitelka prodejny nacházet, je finanční situace dost na "bodu zvratu". Tady se nabízí opětovné zvážení rozsahu nakoupeného sortimentu lyží a doplňků ze strany autora. Kapitola 3.3 pak diskutuje možné dopady vývoje externích faktorů na vývoj plánu sestavených autorem, což je chválitebné, nicméně autor si mohl vyhrát se scénáři vývoje odhadu (plánu).
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Teoretická, analytická a návrhová část jsou navzájem logicky propojeny. Práce splňuje formální náležitosti dané směrnicí. Výtku mám k četnosti užitých pojmů (výrazů) v rámci klíčových slov (bez konzultace s vedoucím práce) a uvedení data odevzdání práce u čestného prohlášení dne 02.05.2023, což nekoresponduje se skutečným datem vložení práce do systému. Výtku mám také k velikosti formátování písma u bibliografické citace a uvádění teček za čísly kapitol (např. 1. Teoretické východiská práce, 1.1.Maloobchod apod.). Student v práci používá adekvátní terminologii na dobré úrovni a odborná jazyková úroveň odpovídá zvolené problematice. Výtku mám k formátování velikosti písma u bibliografické citace. Práce obsahuje nespočet gramatických chyb a to včetně abstraktu ("Teoretická časť sa zaoberá maloobchodom. strategickým rozvojom..."), názvů kapitol (např. "3.2. Očakávane prínosy z navrhovaného riešenie"), tak i v samotném textu práce (např. str. 20..."Canvas je doplnkom...", str.  110, "...najdrahší produkt ale vyhovujúci...", apod.). Kvalitu práce také snižuje vynechávání prázdných míst (např. str.  34, 37, 99), čitelnost objektů (např. str. 34, obrázek 7, str. 95, obrázek 15 apod.) nebo absence odrážek u klíčových oblastí (např. str. 35 - 36, 39 - 40 apod.). Výtku mám také k vizuální podobě grafů 3 - 8 (str. 45 - 49 ), kvůli čitelnosti ale zejména absenci hodnot proměnných (os y), tabulkám (např. str. 54 - 55, tabulka 12 apod.).
Práce s informačními zdroji, včetně citací E Autor užívá v práci citace formu vancouverského stylu (číselné odkazy), ale bohužel ani jenom netuší, že seznam je čislován dle pořadí v toku textu a nikoliv abecedně (bez konzultace s vedoucím práce). Výtku mám k absenci citace zdroje již v úvodu práce, kde se autor odkazuje na vývoj trhu zadavatele v průběhu pandemie.  Text s interními informacemi a daty ze společnosti není citován. Bohužel celková schopnost autora citovat zdroje v jakékoliv části práce, je na hranici uznatelnosti s ohledem na respektování jak směrnice, tak ISO normy.  Práce prošla analýzou systémem Thesis a dle procentuální shody (11%) nedochází k plagiátorství a splňuje požadavky.
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Mráček, Pavel

Autor v práci prokazuje svoje schopnosti využít získané teoretické poznatky pro zpracování analýz. Z těchto jsou pak utvořeny adekvátní závěry i návrhy. V analyzovaném odvětví se kombinace nabídky dle sezón úspěšně aplikuje právě v kombinaci cyklistika / lyžování (ať už běžecké, tak i sjezdové). V práci pozitivně hodnotím nastavení person. Tyto pak v rámci nastavení návrhů nejsou využity jako plná opora navrhovaných opatření. i přes tento fakt jsou předložené návrhy vhodné jako zdroj inspirace pro další nastavení směřování obchodní činnosti analyzované společnosti v době "mimo hlavní sezónu". Práci jako celek lze označit za prakticky přínosnou a inspirativní pro rozvoj obchodního modelu analyzované společnosti.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C Výstupy práce směřují k naplnění cílů stanovených v zadání.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B V práci je zvolen vhodný postup řešení i adekvátních metod. Pozitivně hodnotím smysluplné zpracování Mystery shoppingu. 
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Autor v práci prokazuje schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich adekvátní závěry. Místy jsou drobné nepřesnosti, které však nemají výrazný vliv na celkovou práci.
Praktická využitelnost výsledků C Výstupy práce jsou prakticky využitelné, ať už v podobě využití výsledků z analýz, tak i pro připravené návrhy, které jsou vhodné jako inspirace pro další realizaci
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Práce je logicky a přehledně členěna a vychází ze standardní, ze zadání dané struktury. Autor využívá vhodné terminologie a vyjadřuje se odborně. 
Práce s informačními zdroji D V práci je využito adekvátních zdrojů informací. Citace nejsou vždy zcela přesné. Uvedení v seznamu literatury pak neodpovídá danému stylu citování.
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 151944