KREMIEC, T. Inovace v dopravním průmyslu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Jašková, Jana

Bakalářská práce popisuje problematiku inovací v dopravním průmyslu a diskutuje technické vymoženosti v silniční, kolejové a letecké dopravě. V první části práce se autor zaměřuje na jednotlivé výše zmíněné druhy dopravy s důrazem na jejich historii, umělou inteligenci v dopravě a možnosti alternativních paliv. Ve druhé části práce se již zcela specificky soustředí na železniční dopravu, zejména problematiku návěstidel a návěstních opakovačů. Po obsahové stránce hodnotil práci odborný konzultant, Ing. Petr Ukropec z firmy AŽD Praha, který ji označil jako „výbornou“ (viz přiložený posudek). V první části práce autor vychází z odborných článků, knih či akademických prací, přičemž ve druhé části čerpá z informací, které získal od svého konzultanta v dané firmě. Bakalářská práce je vhodně doplněna obrazovým materiálem a přehledně rozdělena na jednotlivé kapitoly a podkapitoly, kterým by však prospělo lepší propojení a navázání textu. Autor se zaměřil zejména na technickou stránku dané problematiky, kterou zvládl výborně, nicméně jazyková stránka textu je poněkud upozaděna. Některé věty nedávají smysl, například věty bez sloves (s. 33 – The most widespread type of signal used on Czech railways.), nedokončené věty (s. 30 – Leaving out the countless smaller innovations and changes in rail regulations over many years.) nebo neúplná souvětí (s. 37 – Marek (2017) mentions that although the main advantages of this system are the low cost and the ability to transmit larger amounts of data.). V textu se rovněž vyskytuje větší množství drobných chyb zřejmě způsobených nedůsledností autora, například chybné používání velkých a malých písmen (Rail transport, soviet), pořadí slov (must it contact), nelogické výrazy (Slovakia Republic) či interpunkce (chybějící mezery za tečkami, spojovník místo pomlčky). Po formální stránce jsou v textu rovněž drobné nepřesnosti, například neočíslovaná kapitola na s. 39, chybějící zdroj u obrázku č. 5 či velká mezera v textu na s. 45. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a s přihlédnutím k posudku odborného konzultanta ji hodnotím známkou B (83 bodů).

Navrhovaná známka
B
Body
83

Posudek oponenta

Rujbrová, Šárka

Tématem předložené bakalářské práce je vývoj inovací v silniční, železniční a letecké dopravě. V první části se autor zabývá historickým vývojem ve zmíněných odvětvích a také tématy týkajícími se implementace umělé inteligence, automatizace a využití alternativních paliv. Druhá část práce je potom věnována vývoji některých klíčových prvků železniční dopravy, konkrétně světelných návěstidel a návěstních opakovačů. Po jazykové stránce se jedná o práci na vcelku dobré úrovni. Drobné nedostatky se vyskytují izolovaně, jedná se např. o absenci členu, či interpunkčního znaménka. Zcela ojediněle se vyskytuje záměna výrazů (clarify x classify), či je uveden nesprávný název státu (Slovakia Republic). V několika případech jde o nedostatky, které mají charakter chyb vzniknuvších pravděpodobně v důsledku nedostatečné kontroly po provedení dodatečných změn v textu. Specifickou skupinu představují gramatické chyby a neobratná vyjádření, která se v poměrně vysoké koncentraci objevují v rozšířeném abstraktu. Po obsahové stránce práce zcela splňuje zadání, téma bylo zpracováno v dostatečném rozsahu. Text práce je adekvátně členěn s jasnou logickou návazností jednotlivých částí a celkově lze konstatovat, že po stránce formální práce splňuje veškeré požadavky. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B – 88 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 160160