TRUBKOVÁ, E. Půdní roztok – supramolekulární architektura a stabilita rozpuštěné organické hmoty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2024.
Studentka Eliška Trubková se ve své diplomové práci zabývala studiem a charakterizací půdních hydrokoloidů, a to v jejich nativní formě tzn. půdního roztoku. Za tímto účelem byla studentkou navázána spolupráce s Ústředním kontrolním ústavem zemědělským v Brně (ÚKZUZ), který nám dodal příslušné vzorky půdního roztoku k jeho další analýze. Na tomto místě je nutné říci, že díky této spolupráci vznikl další výzkumný směr naší biokoloidní skupiny, která se zabývá výzkumem organické hmoty, a to v jejich nejrůznějších formách. Výše zmíněná diplomová práce je tedy odrazovým můstkem ke studiu půdní organické hmoty, a to bez nutnosti tuto organickou hmotu extrahovat a izolovat z příslušné přírodní matrice. Jinými slovy, půdní roztok je analyzován v totožné formě, jak je přítomen v půdním profilu. Další jeho výhodou je fakt, že je takto analyzována nejen organická část tohoto roztoku, ale i ta anorganická, která hraje nezastupitelnou roli ve stabilizaci OM v půdním roztoku, jako organominerálního komplexu. Jelikož bylo toto téma zcela nové, tak bylo nutné, aby studentka provedla co nejrobustnější literární rešerši, která by vedla k přesnému definování experimentálního přístupu studia. Rád bych na tomto místě uvedl, že studentkou byla provedena velmi podrobná literární rešerše, z níž pouze jen určitá část je v této diplomové práci reflektována. Vzorky půdních roztoků byly získány pomocí lyzimetrů, které se nejčastěji využívají v oborech jako, je meteorologii atp. Odebrané půdní roztoky byly komplexně fyzikálně-chemicky studovány a charakterizovány za použití celé řady instrumentálních technik (spektrometrické metody, metody dynamického rozptylu světla a zeta potenciálu, fyzikálně/chemické metody…). Dlužno podotknout, že výše zmíněná experimentální robustnost dozajista přispěla k vyřčení mnoha zajímavých závěrů, které jsou neotřesitelně podpořeny naměřenými experimentálními daty. V průběhu řešení této DP Eliška Trubková prokázala experimentální zručnost a samostatnost, kdy k vlastní práci v laboratoři vždy přistupovala nebývale pečlivě a zodpovědně. Dále bych rád podotknul, že půdní roztoky získané z lyzimetrů musely být zpracovány poměrně velmi rychle, aby nedocházelo k jejich případným chemickým změnám, což vyžadovalo studentčinu jistou časovou flexibilitu a trpělivost, jelikož tato předúprava vzorků byla dosti časově náročná. Mimo jiné Eliška Trubková projevovala velmi dobrou teoretickou orientaci v této problematice, kterou získala zejména pečlivým studiem literatury na výše zmíněné téma. Dále u studentky oceňuji, že se při psaní této VŠKP nebála samostatně interpretovat naměřená data, ze kterých vyvozovala vždy logické, ale i kritické závěry. Konzultací bylo studentkou využíváno v plné míře, a proto měl vedoucí velmi dobrý přehled, jak pokračuje její experimentální činnost v laboratoři, vyhodnocování naměřených dat a v neposlední řadě i sepisování této DP. Pevně věřím, že nabyté teoretické znalosti i praktické zkušenosti studentka Eliška Trubková využije v rámci svého budoucí odborné kariéry, ať už se rozhodne pro jakékoliv budoucí povolání. Celkově musím konstatovat, že se mi s Eliškou Trubkovou velmi dobře spolupracovalo. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm „Výborně (A)“.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Splnění požadavků zadání | A | ||
| Studium literatury a její zpracování | A | ||
| Využití poznatků z literatury | A | ||
| Kvalita zpracování výsledků | A | ||
| Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
| Závěry práce a jejich formulace | A | ||
| Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
| Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Diplomová práce se věnuje charakterizaci organické hmoty v půdních roztocích, které byly odebrány lyzimetrem ze dvou míst v zimním období s měsíčním odstupem. Autorka zevrubně a zasvěceně provedla literární rešerši na dané téma. Experimentální část se vyznačuje precizností a adekvátním rozsahem, čímž byly splněny podmínky zadání diplomové práce. Autorka prokázala schopnost interpretovat experimentální data, pracovat s odbornou literaturou a hledat souvislosti mezi jednotlivými výsledky. Jako jedinou slabinu páce shledávám absenci meteorologických údajů (teplota, srážky) alespoň pro období mezi odběry půdních roztoků. Tyto údaje by mohly vylepšit diskuzi a mohly napomoci objasnit některé skutečnosti, které byly experimentálně zjištěny. Taktéž je potřeba vyzdvihnout, že autorka nepochybně věnovala značnou péči i vlastnímu zpracování diplomové práce, neboť text zjevně neobsahuje gramatické překlepy, stylistické, nebo terminologické nedostatky. Diplomovou práci Bc. Elišky Trubkové zcela doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou A.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Splnění požadavků zadání | A | ||
| Logické členění práce | A | ||
| Kvalita zpracování výsledků | A | ||
| Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
| Využití literatury a její citace | A | ||
| Úroveň jazykového zpracování | A | ||
| Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
| Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 156730