DOSTÁLKOVÁ, A. Návrh VFR cest pro Českou republiku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Studentka Adéla Dostálková zpracovala bakalářskou práci, která se zabývá návrhem VFR cest pro Českou republiku. V práci jsou rozebrány VFR cesty publikované ve Slovinské a Chorvatské republice. Za stěžejní část práce se dá považovat kapitola čtvrtá, která obsahuje návrh cest pro Českou republiku. Cesty jsou logicky navrženy a propojují sousedící země s Českou republikou, jak je uvedeno v zadání práce. U obrázků 23 až 28, které naznačují jednotlivé navržené VFR cesty bych ocenil, zvolení jiné podkladové mapy, která by obsahovala vzdušné prostory, tím by se čtenář mohl v jednotlivých návrzích lépe orientovat. Dále by bylo vhodné i více podrobně popsat vertikální profily jednotlivých tratí. Práci považuji za dobrou a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Studentka zpracovala práci dle požadavku zadání, přesto návrh a formu zpracování nepovažuji za vhodnou. K vlastní práci mám následující připomínky: práce obsahuje významné procento převzatého textu (13% dle Thesec.cz), přičemž maximum představuje 15% shodu v oblasti popisu vzdušného prostoru ČR s webem „aeroguru.cz“. V některých případech je citace špatně uvedena (např. str. 53 až u posledního odstavce). Na str. 10 nelze souhlasit s tvrzením, že lety IFR/VFR řešíme podle meteorologických podmínek. Kap. 2, která by měla představovat analýzu VFR cest v Evropě, se scvrkla na popis cesty a výpis bodů, které lze ocitovat, případně uvést pouze odkaz. Více bych však ocenil kvalitnější mapové zobrazení, a hlavně analýzu, tj. proč jsou uvedené trasy takto navrženy, jaká pravidla jsou uplatněna atp. Navíc nejsou definovány předpisové požadavky na tratě, pokud existují. V kap. 3 není vhodné uvádět jednotlivé druhy vzdušných prostorů zkratkami (str. 50). Ke stěžejní kapitole 4, Návrh VFR cest pro ČR, mám následující komentář: navržené tratě v textu nezohledňují situaci v okolních státech a možnou návaznost, některé úseky jsou neobvykle klikaté; považuji za zásadní chybu vést tratě přes letiště a jejich ATZ (LKPM, LKBE, LKVY); není vhodné využívat IFR body pro VFR provoz, a za absolutně chybné považuji využití bodů příletových tratí (BODAL, BITSI, UPLAV, ODRAN); a nakonec, zapracování ankety nepovažuji za nejšťastnější, protože byli osloveni piloti obchodní dopravy, a ne cíloví uživatelé, tj. GA piloti ze zahraničí (Německo, Polsko, Rakousko, …). Závěrem konstatuji, že považuji práci za splňující zadání, bez významného praktického dopadu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | D |
eVSKP id 149343