DOSTÁLKOVÁ, A. Návrh VFR cest pro Českou republiku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Sklenář, Filip

Studentka Adéla Dostálková zpracovala bakalářskou práci, která se zabývá návrhem VFR cest pro Českou republiku. V práci jsou rozebrány VFR cesty publikované ve Slovinské a Chorvatské republice. Za stěžejní část práce se dá považovat kapitola čtvrtá, která obsahuje návrh cest pro Českou republiku. Cesty jsou logicky navrženy a propojují sousedící země s Českou republikou, jak je uvedeno v zadání práce. U obrázků 23 až 28, které naznačují jednotlivé navržené VFR cesty bych ocenil, zvolení jiné podkladové mapy, která by obsahovala vzdušné prostory, tím by se čtenář mohl v jednotlivých návrzích lépe orientovat. Dále by bylo vhodné i více podrobně popsat vertikální profily jednotlivých tratí. Práci považuji za dobrou a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Juračka, Jaroslav

Studentka zpracovala práci dle požadavku zadání, přesto návrh a formu zpracování nepovažuji za vhodnou. K vlastní práci mám následující připomínky: práce obsahuje významné procento převzatého textu (13% dle Thesec.cz), přičemž maximum představuje 15% shodu v oblasti popisu vzdušného prostoru ČR s webem „aeroguru.cz“. V některých případech je citace špatně uvedena (např. str. 53 až u posledního odstavce). Na str. 10 nelze souhlasit s tvrzením, že lety IFR/VFR řešíme podle meteorologických podmínek. Kap. 2, která by měla představovat analýzu VFR cest v Evropě, se scvrkla na popis cesty a výpis bodů, které lze ocitovat, případně uvést pouze odkaz. Více bych však ocenil kvalitnější mapové zobrazení, a hlavně analýzu, tj. proč jsou uvedené trasy takto navrženy, jaká pravidla jsou uplatněna atp. Navíc nejsou definovány předpisové požadavky na tratě, pokud existují. V kap. 3 není vhodné uvádět jednotlivé druhy vzdušných prostorů zkratkami (str. 50). Ke stěžejní kapitole 4, Návrh VFR cest pro ČR, mám následující komentář: navržené tratě v textu nezohledňují situaci v okolních státech a možnou návaznost, některé úseky jsou neobvykle klikaté; považuji za zásadní chybu vést tratě přes letiště a jejich ATZ (LKPM, LKBE, LKVY); není vhodné využívat IFR body pro VFR provoz, a za absolutně chybné považuji využití bodů příletových tratí (BODAL, BITSI, UPLAV, ODRAN); a nakonec, zapracování ankety nepovažuji za nejšťastnější, protože byli osloveni piloti obchodní dopravy, a ne cíloví uživatelé, tj. GA piloti ze zahraničí (Německo, Polsko, Rakousko, …). Závěrem konstatuji, že považuji práci za splňující zadání, bez významného praktického dopadu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 149343